Ναυτιλία

Τουλάχιστον τέσσερεις εκρήξεις σε δεξαμενόπλοια που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο (Bloomberg)

Τουλάχιστον τέσσερεις εκρήξεις σε δεξαμενόπλοια που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο (Bloomberg)
Κανείς δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για τα περιστατικά, τρία από τα οποία συνέβησαν στη Μεσόγειο και ένα στη Βαλτική

Τουλάχιστον τέσσερα πετρελαιοφόρα έχουν πληγεί από εκρήξεις μέχρι στιγμής φέτος, σύμφωνα με το Bloomberg, και όλα έχουν επισκεφθεί τα χωρικά ύδατα της Ρωσίας τις εβδομάδες πριν από τις εκρήξεις.

Οι ενδείξεις για τα περιστατικά

Κανείς δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για τα περιστατικά, τρία από τα οποία συνέβησαν στη Μεσόγειο και ένα στη Βαλτική, και αξιωματούχοι της ναυτιλιακής βιομηχανίας λένε ότι θα ήταν πρόωρο να κατηγορηθεί η Ουκρανία. Το Κίεβο δεν έχει αναλάβει την ευθύνη και οι ελληνικές και ιταλικές αρχές έχουν ξεκινήσει έρευνες. Υπήρξαν επίσης και άλλα περιστατικά με ρωσικά πλοία μέχρι στιγμής φέτος.

«Όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι αυτά έχουν ενορχηστρωθεί σκόπιμα, αλλά είναι με σημαντικό βαθμό πολυπλοκότητας», δήλωσε ο Munro Anderson, επικεφαλής των επιχειρήσεων στη Vessel Protect, μια σημαντική εταιρεία ασφάλισης πλοίων σε κίνδυνο πολέμου.

Οι εκρήξεις δείχνουν αυξημένο κίνδυνο για δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Έρχονται, μάλιστα, σε μια στιγμή που η Ουκρανία ανέλαβε την ευθύνη για την επίθεση σε αγωγό που επιτρέπει τη ροή πετρελαίου από το Καζακστάν, διαταράσσοντας τον εφοδιασμό. Ωστόσο, οι εκρήξεις δεξαμενόπλοιων και άλλα περιστατικά που αφορούν πλοία που καταπλέουν στη Ρωσία δεν έχουν όλα τα ίδια χαρακτηριστικά, γεγονός που καθιστά δύσκολο να είμαστε σίγουροι για τα κίνητρα, είπε ο Άντερσον.

Τα περιστατικά

Το περασμένο Σαββατοκύριακο, το Seajewel μήκους 800 ποδιών υπέστη μια έκρηξη ενώ βρισκόταν στο ιταλικό λιμάνι της Σαβόνα, με αποτέλεσμα οι εισαγγελείς της χώρας να ξεκινήσουν έρευνα για πιθανή τρομοκρατική ενέργεια. Ο χειριστής του πλοίου, με έδρα την Αθήνα, Thenamaris περιέγραψε αυτό που συνέβη ως ύποπτο «συμβάν ασφαλείας».

Ένα μήνα νωρίτερα, ένα άλλο από τα δεξαμενόπλοια της Thenamaris, το Seacharm, υπέστη επίσης ένα περιστατικό ενώ έπλεε προς το Τζεϊχάν στην Τουρκία, είπε η εταιρεία. Η δημοσίευση της ναυτιλιακής βιομηχανίας Lloyds List είπε ότι το πλοίο είχε επίσης έκρηξη.

Ενώ και τα δύο δεξαμενόπλοια της εταιρείας πήγαν στη Ρωσία πριν δεχτούν επίθεση, κανένα δεν φαίνεται να μετέφερε πραγματικά ρωσικό πετρέλαιο, πράγμα που σημαίνει ότι έπρεπε ν ενεργήσουν σύμφωνα με τις δυτικές κυρώσεις. Και οι δύο συνέλεξαν ένα φορτίο αργού πετρελαίου από το Καζακστάν από κοντά στο ρωσικό λιμάνι του Νοβοροσίσκ, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά στοιχεία. Και στις δύο περιπτώσεις το ταξίδι δεν ήταν το πιο πρόσφατο του πλοίου.

Τα δύο άλλα σκάφη - το Koala και το Grace Ferrum - είχαν επισκεφτεί το Ust-Luga, στη Βαλτική Θάλασσα. Το Koala υπέστη έκρηξη όταν βρισκόταν στο ρωσικό λιμάνι πετρελαίου. Το περιστατικό Grace Ferrum συνέβη όταν το δεξαμενόπλοιο έφτασε στα ύδατα της Λιβύης εβδομάδες αργότερα, είπε η LloydsList.

Άλλα ναυτικά ατυχήματα

Δεν είναι μόνο τα πετρελαιοφόρα που έχουν στοχοποιηθεί. Το μεγαλύτερο φορτηγό πλοίο του στόλου επιμελητείας του ρωσικού στρατού βυθίστηκε επίσης στη Μεσόγειο στα τέλη του περασμένου έτους μετά από έκρηξη στο μηχανοστάσιό του. Η Μόσχα χαρακτήρισε αυτό που συνέβη ως τρομοκρατική επίθεση.

Η Bimco, ο μεγαλύτερος όμιλος ναυτιλιακού εμπορίου στον κόσμο, δήλωσε ότι είναι πολύ νωρίς για να καταλήξουμε σε οτιδήποτε σχετικά με τα περιστατικά συλλογικά.

«Γνωρίζουμε τα περιστατικά όπου ορισμένα πλοία που εμπορεύονται από και προς ρωσικά λιμάνια υπέστησαν εκρήξεις που είχαν ως αποτέλεσμα ζημιές στο κύτος», δήλωσε ο Jakob P. Larsen, επικεφαλής ασφάλειας και ασφάλειας της Bimco. «Βρισκόμαστε σε στενό διάλογο με τις αρχές για να μάθουμε περισσότερα για τα περιστατικά και να βελτιώσουμε την κατανόησή μας για τις πιθανές επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης