
Στο 19ο Ετήσιο Διεθνές Ναυτιλιακό Φόρουμ της Capital Link, που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 31 Μαρτίου στο Metropolitan Club στο Μανχάταν, η ενεργειακή μετάβαση και οι μακροπρόθεσμες προοπτικές του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης.
Η δυναμική χρήση το LNG στη ναυτιλία
Ο Γεράσιμος Καλογηράτος, Διευθύνων Σύμβουλος της εισηγμένης στο Nasdaq Capital Clean Energy Carriers Corp. παρουσίασε μια δυναμική προοπτική για το LNG και τη ναυτιλία δέσμευσης άνθρακα, τοποθετώντας την εταιρεία του στην πρώτη γραμμή ενός μεταβαλλόμενου ναυτιλιακού τοπίου, που διαμορφώνεται ολοένα και περισσότερο από τις ανάγκες καθαρής ενέργειας και τις τεχνολογικές μεταβολές.
«Διαθέτουμε και διαχειριζόμαστε τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων LNG με δίχρονες μηχανές που είναι εισηγμένος στις ΗΠΑ», ανέφερε ο Καλογηράτος. «Πρόκειται για 12 πλοία στο νερό και άλλα έξι καθ’ οδόν». Με έσοδα που ανέρχονται στα 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων από συμβόλαια και ανεκτέλεστο υπόλοιπο ναύλωσης επτά ετών, η CCEC επενδύει στα «φορτία ενεργειακής μετάβασης» όπως τα αποκάλεσε ο Καλογηράτος – τα οποία κυμαίνονται από LNG και LPG μέχρι αμμωνία και υγρό CO₂.
Ανάμεσα στα άλλα υποστήριξε ότι η αγορά ναυτιλίας LNG οδεύει προς μια κρίσιμη καμπή. «Βλέπουμε την αγορά LNG να εξισορροπείται το 2026/αρχές 2027. Τα υψηλά ναύλα για συμβόλαια 7-10 ετών αντέχουν, αντικατοπτρίζοντας τα θεμελιώδη μεγέθη για μελλοντικές παραδόσεις», σχολίασε, προσθέτοντας ότι οι καθυστερήσεις στην ανάπτυξη νέας εξαγωγικής ικανότητας—περίπου 30 εκατομμύρια τόνοι ετησίως (MTPA) εκτός προγράμματος—αναμένεται να αποκατασταθούν έως το 2026 και 2027, προκαλώντας απότομη συρρίκνωση της διαθεσιμότητας πλοίων.
Οι μεταφορές δέσμευσης άνθρακα
Μεγάλη έμφαση δώθηκε από τον Καλογηράτο στις μεταφορές CCUS (δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα), μια αναδυόμενη εξειδικευμένη αγορά στον ναυτιλιακό κλάδο. Η CCEC διαθέτει τέσσερα από τα πρώτα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου CO₂ στον κόσμο. Είναι πλοία μικρού μεγέθους, πολλαπλών αερίων, που ο Καλογηράτος περιέγραψε ως «ένα μεγάλο μέρος ενός πολύ μικρού βιβλίου παραγγελιών». Θεωρεί ότι αυτά τα πλοία θα διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στην απανθρακοποίηση, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, όπου επιταχύνεται η υλοποίηση έργων όπως το Northern Lights της Νορβηγίας και το Stella Maris, που υποστηρίζεται από την ΕΕ.
Αύξηση ζήτησης από τα Data Centers
Αναφέρθηκε επίσης στην αυξανόμενη ζήτηση ενέργειας από τα data centers που τροφοδοτούν την τεχνητή νοημοσύνη, χαρακτηρίζοντας αυτή την τάση ως έναν μακροπρόθεσμο παράγοντα ενίσχυσης της ζήτησης LNG. Παρά τη βραχυπρόθεσμη μεταβλητότητα, προέβλεψε ότι οι προοπτικές της αγοράς παραμένουν «πολύ ισχυρές».
Οι απόψεις για το LNG συγκλίνουν
Άλλοι ομιλητές συμμερίστηκαν την αισιόδοξη προοπτική για τη ναυτιλία φυσικού αερίου. Ο Richard Tyrrell, Διευθύνων Σύμβουλος της Cool Company αναγνώρισε την προσωρινή πίεση στην αγορά LNG, αλλά υποστήριξε ότι η ανάπτυξη των εξαγωγών των ΗΠΑ και οι μεγαλύτερες αποστάσεις πλεύσης ενισχύουν τη μελλοντική ζήτηση για ναυτιλιακές μεταφορές.
Σχετικά με τον τομέα του υγροποιημένου πετρελαϊκού αερίου (LPG), ο Kristian Sorensen, Διευθύνων Σύμβουλος της BW LPG, δήλωσε ότι τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς παραμένουν ισχυρά, με αυξανόμενη ζήτηση στην Ασία και πιθανά νέα περιθώρια ανάπτυξης στην Αφρική. Ο Ted Young, Οικονομικός Διευθυντής της Dorian LPG, πρόσθεσε ότι το LPG συνεχίζει να κερδίζει έδαφος στις βιομηχανίες πετροχημικών και στις οικιακές αγορές, ενώ η ανάπτυξη του στόλου παραμένει διαχειρίσιμη.
Ο Randy Giveans, Επικεφαλής Επενδυτικών Σχέσεων της Navigator Gas, εστίασε στη διαφοροποίηση ως μέσο προστασίας απέναντι στην παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα. «Μεταφέρουμε επτά διαφορετικά εμπορεύματα σε πολλές ηπείρους», ανέφερε. «Αυτό μας προσφέρει ένα επίπεδο σταθερότητας στα έσοδα, ιδιαίτερα χάρη στον ισορροπημένο συνδυασμό έκθεσης στην αγορά spot και στις χρονοναυλώσεις.»
www.worldenergynews.gr