Έργο που χρηματοδοτείται από το κράτος της Αυστραλίας για να καίει υδρογόνο, θα λειτουργεί με ορυκτά καύσιμα
Το εργοστάσιο υβριδικού υδρογόνου και φυσικού αερίου «γρήγορης εκκίνησης, κατ' απαίτηση» της Snowy Hydro ζητά άδεια να λειτουργεί μόνο με ντίζελ (δαπανηρό και ρυπογόνο καύσιμο) για τον πρώτο χρόνο (τουλάχιστον) λειτουργίας του, όπως αποκαλύπτει έκθεση της αυστραλέζικης εταιρείας ηλεκτρικής ενέργειας.
Η αιτία είναι ότι το έργο συνεχίζει να απέχει αρκετά από τις φιλοδοξίες για καθαρή ενέργεια.
Το αξιοσημείωτο είναι ότι επιβιώνει… με όλες τις κυβερνήσεις, έχοντας λάβει υπόσχεση επιπλέον δημόσιας χρηματοδότησης 700 εκατομμυρίων δολαρίων με την προϋπόθεση ότι ήταν κατασκευασμένο «για να καίει υδρογόνο».
Τι ζητάει η Snowy Hydro
Με αίτηση προς το τμήμα σχεδιασμού της Νέας Νότιας Ουαλίας, ο ομοσπονδιακός κυβερνητικός αντιπρόσωπος επιδιώκει να επιτρέψει στους 2 αεριοστρόβιλους του Hunter Power Project να λειτουργούν έως και 1.100 ώρες με καύσιμο ντίζελ το 2025, από το επί του παρόντος εγκεκριμένο όριο των 175 ωρών ανά ημερολογιακό έτος.
Η Snowy ισχυρίζεται ότι η τροποποίηση η οποία θα μπορούσε να εκτοξεύσει έως και 80% τις εκπομπές ρύπων του εργοστασίου, είναι απαραίτητη επειδή ο αγωγός που κατασκευάζεται για την παροχή αερίου στο εργοστάσιο (περίπου 3 χιλιόμετρα βόρεια της πόλης Kurri Kurri), δεν θα είναι έτοιμος για άλλο ένα χρόνο μετά τη θέση σε λειτουργία της γεννήτριας.
Θεωρεί ακόμη ότι η καθυστέρηση στην κατασκευή του αγωγού οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων που περιλαμβάνουν «υγρό καιρό και ζεστό καιρό».
Αυτό το είδος του καιρού επιδεινώνεται από την κλιματική αλλαγή η οποία με τη σειρά της οφείλεται στις εκπομπές ορυκτών καυσίμων.
Καύση ορυκτών αντί για υδρογόνο
Το αμφιλεγόμενο έργο Kurri Kurri Hunter Power Project, 750 MW το οποίο ξεκίνησε υπό την κυβέρνηση Συνασπισμού Morrison συνεχίστηκε από την κυβέρνηση των Εργατικών της Αλβανίας (ομοσπονδιακή εκτελεστική κυβέρνηση της Αυστραλίας) με την υπόσχεση επιπλέον δημόσιας χρηματοδότησης 700 εκατομμυρίων δολαρίων υπό την προϋπόθεση ότι θα κατασκευαστεί «έτοιμο για υδρογόνο».
Σύντομα όμως αποκαλύφθηκε ότι το εργοστάσιο θα ξεκινούσε να χρησιμοποιεί μόνο ορυκτό αέριο και ότι η μετάβαση σε μόλις 15% πράσινου υδρογόνου θα υπόκειται σε καθυστερήσεις κατασκευής και έλλειψη διαθεσιμότητας του καυσίμου μηδενικών εκπομπών.
Έκτοτε έγινε σαφές ότι το ντίζελ θα είναι ένα σημαντικό μέρος της πρώιμης παραγωγής του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής (πολύ μακριά από το πράσινο υδρογόνο), έως ότου οι υποδομές παροχής και αποθήκευσης φυσικού αερίου μπορέσουν να καλύψουν την υπόλοιπη ανάπτυξη.
Η αναμονή για το φυσικό αέριο καταλήγει στη θέση του έργου που επικρίθηκε έντονα πέρα από το τέλος του αγωγού Σίδνεϊ-Νιούκαστλ, που σήμαινε την κατασκευή μιας πλευρικής σύνδεσης αγωγού μήκους 21 χιλιομέτρων καθώς και ενός αγωγού αποθήκευσης στο νέο εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας.
Επειδή βασίζεται σε αυτές τις επιτόπιες αποθήκες, η ικανότητα να παρέχει εφεδρικό αέριο θα περιοριζόταν από την αδυναμία λειτουργίας της για πάνω από 10 ώρες πριν εξαντληθούν τα αποθέματα.
Τι αποκαλύπτει η έκθεση της Snowy Hydro
Η έκταση του περιβαλλοντικού και οικονομικού αντίκτυπου αυτών των προκλήσεων υλικοτεχνικής υποστήριξης αποκαλύπτεται εσχάτως μέσω έκθεσης τροποποίησης που υποβλήθηκε από την Snowy Hydro αυτή την εβδομάδα.
Συνοπτικά αναφέρει τα εξής:
«Η κατασκευή του αγωγού που θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο τον σταθμό ηλεκτροπαραγωγής παρουσίασε καθυστερήσεις που θα έχουν ως αποτέλεσμα ο σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας να είναι έτοιμος να αρχίσει να τίθεται σε λειτουργία πριν μπορέσει να τροφοδοτηθεί αέριο στο εργοστάσιο.
Σύμφωνα με το τρέχον πρόγραμμα, η έναρξη λειτουργίας του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2024, αλλά η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2025.
Η καθυστέρηση στην κατασκευή του αγωγού οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων που περιλαμβάνουν τον χρόνο που απαιτείται για τη χορήγηση άδειας αγωγού και καθυστερήσεις κατασκευής που προκαλούνται από υγρό καιρό, ζεστό καιρό και βιομηχανικές ενέργειες».
Τι απαιτεί η μεγαλύτερη καύση ντίζελ - Όροι έγκρισης του έργου
Η πρόταση της Snowy Hydro να καίει περισσότερο από 6 φορές περισσότερο καύσιμο ντίζελ το ημερολογιακό έτος 2025 απαιτεί «προσωρινή ανακούφιση» από τον όρο Α9 στους όρους έγκρισης του έργου.
Αυτό λέει ότι «ο εξοπλισμός καύσης καυσίμου δεν πρέπει να τροφοδοτείται με ντίζελ με σκοπό την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στις εγκαταστάσεις για περισσότερες από 175 σωρευτικές ώρες ανά ημερολογιακό έτος».
Εάν εγκριθεί, αυτό θα επιτρέψει στο εργοστάσιο να λειτουργεί μέχρι την πλήρη ισχύ του, σύμφωνα με τον όρο Α8, ο οποίος λέει ότι «ο εξοπλισμός καύσης καυσίμου δεν πρέπει να λειτουργεί με σκοπό την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στις εγκαταστάσεις για περισσότερες από 1.100 σωρευτικές ώρες ανά ημερολογιακό έτος» .
Ο αριθμός των φορτηγών που απαιτούνται για την αποστολή του ντίζελ στο εργοστάσιο μπορεί να χρειαστεί να διπλασιαστεί από τις αρχικές εκτιμήσεις EIS για μέγιστο αριθμό 12 κινήσεων B-double δεξαμενόπλοιων ανά ημέρα (6 εισερχόμενες και 6 εξερχόμενες διαδρομές) μεταξύ 8:00. π.μ. και 4:00 μ.μ., αναφέρει η έκθεση τροποποίησης.
Οι συνέπειες για το περιβάλλον
Είναι ενδιαφέρον ότι η έκθεση τροποποίησης σημειώνει ότι η δήλωση περιβαλλοντικών επιπτώσεων (EIS) του έργου αξιολόγησε τις επιπτώσεις του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργεί είτε με φυσικό αέριο είτε με καύσιμο ντίζελ και επομένως δεν χρειάζεται ενημέρωση.
Στη συνέχεια, η Snowy Hydro περιγράφει λεπτομερώς τις διαφορές στην ποιότητα του αέρα, τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, τον θόρυβο, την κυκλοφορία, την κατανάλωση νερού και τις επιπτώσεις στα απόβλητα του εργοστασίου Kurri Kurri όταν λειτουργεί με ντίζελ, σε σύγκριση με όταν λειτουργεί με φυσικό αέριο.
Όσον αφορά στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, η Snowy αναφέρει ότι η προτεινόμενη τροποποίηση θα έχει ως αποτέλεσμα αύξηση περίπου 80% σε σύγκριση με την ενημέρωση του σεναρίου για τις εκπομπές του πρώτου έτους που παρουσιάζεται στο EIS.
«Αυτό οφείλεται στην καύση ντίζελ και επειδή η προτεινόμενη τροποποίηση θα συνεπαγόταν αύξηση του μέγιστου αριθμού ωρών λειτουργίας κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους», αναφέρουν τα έγγραφα.
Η ποσότητα του νερού που απαιτείται θα είναι επίσης μεγαλύτερη, με την έκθεση να επισημαίνει ότι η λειτουργία των αεριοστροβίλων με κατανάλωση καυσίμου ντίζελ θα έχει ως αποτέλεσμα την κατανάλωση έως και 235 μεγαλίτρων νερού το 2025 (155 περισσότερα μεγάλιτρα από ό,τι αν η μονάδα λειτουργούσε για 876 ώρες με φυσικό αέριο και 175 ώρες με ντίζελ).
Θα υπάρξει επίσης υπερδιπλασιασμός της ποσότητας των παραγόμενων λυμάτων. Θα είναι περίπου 34 μεγάλιτρα το 2025 με βάση κάθε αεριοστρόβιλο που λειτουργεί με καύσιμο ντίζελ για 1.100 ώρες, σε σύγκριση με 16,2 μεγάλλιτρα που χρησιμοποιούν το μείγμα αερίου και ντίζελ.
Λειτουργία με φυσικό αέριο, αλλά στο τέλος…
Το εντυπωσιακό είναι ότι σύμφωνα με τα έγγραφα μόλις ολοκληρωθεί η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου, οι ανεμογεννήτριες θα λειτουργούν με φυσικό αέριο (κατά προτίμηση από το ντίζελ), με βάση τη διαθεσιμότητα φυσικού αερίου.
Κάλλιο αργά παρά ποτέ.
www.worldenergynews.gr