Ενέργεια

Η Shell κλείνει σταθμούς υδρογόνου για επιβατικά αυτοκίνητα στην Καλιφόρνια

Η Shell κλείνει σταθμούς υδρογόνου για επιβατικά αυτοκίνητα στην Καλιφόρνια

Αλλαγή στρατηγικής για την μεγάλη εταιρεία καυσίμων λόγω προβλημάτων εφοδιασμού - Απέμεινε με 3 σταθμούς βαρέων οχημάτων

Η Shell αποφάσισε να κλείσει οριστικά 6 από τους 7 σταθμούς υδρογόνου της για επιβατικά αυτοκίνητα στην Καλιφόρνια λόγω προβλημάτων εφοδιασμού και άλλων εξωτερικών παραγόντων που σχετίζονται με την αγορά.

Άλλωστε από τον Σεπτέμβριο του 2023 είχε ανακοινώσει ότι θα σταματήσει τα σχέδιά της για την κατασκευή και λειτουργία τέτοιων αμερικάνικη Πολιτεία.

Το ίδιο είχε κάνει το 2022 στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Το δίκτυο σταθμών της Shell μειώνεται σε ένα μόνο για ελαφρά οχήματα

Μετά την απόφαση αυτή, η κορυφαία εταιρεία πετρελαιοειδών στον κλάδο διατηρεί μόνο 3 σταθμούς βαρέων οχημάτων σε λειτουργία στο κράτος.

Ο μόνος σταθμός που προορίζεται για ελαφρά οχήματα και εξακολουθεί να λειτουργεί βρίσκεται στο Torrance, ένα προάστιο του Λος Άντζελες.

Η Shell ανακοίνωσε ότι διερευνά την πιθανότητα να κλείσει και αυτός, κάτι που σημαίνει ότι θα μπορούσε να κλείσει σύντομα, σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας σε δηλώσεις του στο Hydrogen Insight στις 14 Φεβρουαρίου.


Τι είναι τα ελαφρά οχήματα και πώς λειτουργούν;

Τα ελαφρά οχήματα H2 χρησιμοποιούν υδρογόνο ως πηγή ενέργειας για να κινηθούν. Αυτά τα οχήματα είναι εξοπλισμένα με μια κυψέλη καυσίμου που μετατρέπει το υδρογόνο σε ηλεκτρική ενέργεια η οποία τροφοδοτεί έναν ηλεκτροκινητήρα για να ωθήσει το όχημα.

Η βασική διαδικασία είναι η ακόλουθη: Το υδρογόνο που αποθηκεύεται στη δεξαμενή του οχήματος αναμιγνύεται με το οξυγόνο στην κυψέλη καυσίμου, παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια και νερό ως υποπροϊόν. Σε αντίθεση με τα συμβατικά οχήματα που καίνε ορυκτά καύσιμα, τα οχήματα υδρογόνου εκπέμπουν μόνο υδρατμούς, καθιστώντας τα μια επιλογή μηδενικών εκπομπών.

Ο όρος «ελαφρά» αναφέρεται σε μικρότερα και ελαφρύτερα οχήματα, όπως αυτοκίνητα, φορτηγά και SUV, που έχουν σχεδιαστεί για τη μεταφορά επιβατών, σε αντίθεση με τα βαρέα οχήματα H2, τα οποία είναι φορτηγά ή λεωφορεία που μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν υδρογόνο, αλλά για τη μεταφορά μεγαλύτερων φορτίων ή μεγαλύτερος αριθμός επιβατών.

Τα ελαφρά οχήματα H2 αποτελούν μέρος της τεχνολογίας βιώσιμων μεταφορών, αν και η υιοθέτησή τους ήταν πιο αργή από εκείνη των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία.


Αλλαγή στρατηγικής εδώ και ένα χρόνο

Η Shell είχε ήδη ανακοινώσει τον Σεπτέμβριο του 2023 ότι θα σταματήσει τα σχέδιά της για την κατασκευή και λειτουργία νέων σταθμών υδρογόνου για ελαφρά οχήματα στην Καλιφόρνια.

Η ανακοίνωση αυτή απέκλεισε οριστικά την κατασκευή 48 σταθμών που είχαν προηγουμένως προγραμματιστεί. Εκείνη την εποχή, η εταιρεία είχε ήδη κλείσει προσωρινά 5 από τους σταθμούς της, προειδοποιώντας τους πελάτες ότι δεν ήταν εγγυημένη η ημερομηνία επαναλειτουργίας.

Στις 9 Φεβρουαρίου 2024, ένας εκπρόσωπος της Shell επιβεβαίωσε ότι η εταιρεία πετρελαίου είχε λάβει την απόφαση να κλείσει οριστικά το δίκτυο σταθμών υδρογόνου για ελαφρά οχήματα στις αρχές του 2024.

Η εταιρεία είχε ήδη επισημάνει ότι θα έδινε προτεραιότητα στη χρήση υδρογόνου για βαριές μεταφορές, ενώ θα εστιάσει τις επενδύσεις της στη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων για την απαλλαγή των ελαφρών μεταφορών από άνθρακα. Αυτή η στρατηγική αλλαγή ενισχύει την ιδέα ότι η Shell προσαρμόζεται στην τρέχουσα ζήτηση και τις τάσεις της αγοράς.

 

Παρόμοιες περιπτώσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο

Αυτή δεν είναι η πρώτη αλλαγή που έχει κάνει η Shell στη στρατηγική της που σχετίζεται με το υδρογόνο.

Το 2022 είχε ήδη κλείσει 3 από τους σταθμούς υδρογόνου της στο Ηνωμένο Βασίλειο, σηματοδοτώντας παρόμοια προτεραιότητα στις βαριές μεταφορές, καθώς οι υπάρχοντες σταθμοί δεν ήταν έτοιμοι να εξυπηρετήσουν μεγάλα φορτηγά.

 

Αβέβαιο μέλλον

Παρά τα μαζικά κλεισίματα, ο σταθμός υδρογόνου που βρίσκεται στο Torrance συνεχίζει να λειτουργεί, τουλάχιστον προς το παρόν, ενώ η Shell αξιολογεί τη δυνατότητα πώλησης αυτού του περιουσιακού στοιχείου.

 Έτσι, το μέλλον του τελευταίου σταθμού υδρογόνου για ελαφρά οχήματα στην Καλιφόρνια είναι ακόμη αβέβαιο και δεν αποκλείεται το οριστικό κλείσιμό του εάν δεν βρεθεί αγοραστής που ενδιαφέρεται να συνεχίσει τη λειτουργία του.


Πιθανά τεχνικά προβλήματα με προμηθευτές πρατηρίων

Αν και η Shell δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τους λόγους για το κλείσιμο των πρατηρίων της στην Καλιφόρνια, υπάρχουν εικασίες ότι θα μπορούσε να σχετίζεται με τεχνικά προβλήματα στον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται.

Η Shell χρησιμοποιούσε εξοπλισμό που προμήθευε η νορβηγική εταιρεία Nel, η οποία βρίσκεται επί του παρόντος στο επίκεντρο αγωγής που έχει υποβάλει η εταιρεία βιομηχανικών αερίων Iwatani.

Η αγωγή ισχυρίζεται ότι υπάρχουν μεγάλα ελαττώματα στους σταθμούς υδρογόνου που προμήθευε η Nel, τα οποία θα μπορούσαν να έχουν επηρεάσει τη λειτουργία των εγκαταστάσεων της Shell.

Η αγορά για οχήματα που κινούνται με υδρογόνο παραμένει περιορισμένη, με μόνο 3.143 μονάδες να έχουν εγγραφεί το 2023 στην Καλιφόρνια, λιγότερο από 1% σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτή η χαμηλή ζήτηση ήταν πιθανώς ο ακρογωνιαίος λίθος που επηρέασε την τελική απόφαση της Shell, η οποία είχε ήδη κλείσει παρόμοιες καταστάσεις.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης