Η μετάβαση των μεταφορών και της βιομηχανίας από τα ορυκτά καύσιμα στην πράσινη ενέργεια θεωρείται ζωτικής σημασίας τόσο για την απαλλαγή των ευρωπαϊκών οικονομιών από τον άνθρακα όσο και για την αύξηση της αποδοτικότητάς τους
Μετά από χρόνια στασιμότητας στο πεδίο του εξηλεκτρισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο διορισμός του Δανού Dan Jørgensen στη θέση του Επίτροπου Ενέργειας, αναμένεται να φέρει έναν νέο αέρα στο ενεργειακό τοπίο του γκρουπ.
Σύμφωνα με το Euractiv, η μετάβαση των μεταφορών και της βιομηχανίας από τα ορυκτά καύσιμα στην πράσινη ενέργεια θεωρείται ζωτικής σημασίας τόσο για την απαλλαγή των ευρωπαϊκών οικονομιών από τον άνθρακα όσο και για την αύξηση της αποδοτικότητάς τους.
Η Κίνα βρίσκεται ήδη σε καλό δρόμο για να γίνει το πρώτο «ηλεκτροκράτος» στον κόσμο, με την ηλεκτρική ενέργεια να έχει μερίδιο άνω του 30% της τελικής χρήσης ενέργειας της χώρας.
Στην Ευρώπη, οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας, οι μεταφορείς και οι καταναλωτές ελπίζουν ότι έχει έρθει και η δική τους ώρα.
Μιλώντας στο Euractiv πριν από την ανακοίνωση των νέων Ευρωπαίων επιτρόπων, η Walburga Hemetsberger, διευθύνουσα σύμβουλος της SolarPower Europe, δήλωσε ότι «απαιτείται ένα σχέδιο δράσης για τον εξηλεκτρισμό κατά τις πρώτες 100 ημέρες της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής».
«Δεν βλέπουμε κανέναν άλλο τρόπο να στηρίξουμε την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης εκτός από το να φέρουμε φθηνή ενέργεια στα νοικοκυριά και τη βιομηχανία», διευκρίνισε.
Η Hemetsberger είναι επίσης η νυν πρόεδρος της «Συμμαχίας για τον εξηλεκτρισμό» (Electrification Alliance), μιας ομάδας δέκα βιομηχανικών ενώσεων που καλύπτει από EV και αντλίες θερμότητας μέχρι και τη βιομηχανία χαλκού.
Λίγες ημέρες αργότερα, την Τρίτη (17/9), τα όνειρά τους φαίνεται ότι θα πραγματοποιηθούν, χάρη στον διορισμό του Δανού σοσιαλιστή Dan Jørgensen ως του νέου Ευρωπαίου επιτρόπου για την ενέργεια.
Στη συνοδευτική επιστολή αποστολής της προς τον Jørgensen, η πρόεδρος της Επιτροπής φον ντερ Λάιεν του ανέθεσε την κατάρτιση «ενός σχεδίου δράσης για τον εξηλεκτρισμό, ώστε να διασφαλιστεί ότι η βιομηχανική μετάβαση της Ευρώπης προς το net zero θα τροφοδοτείται από ένα ενεργειακό σύστημα με εγχώρια, καθαρή ηλεκτρική ενέργεια».
Αντιδρώντας στην είδηση, η Electrification Alliance δήλωσε «ενθουσιασμένη».
Στασιμότητα
Ιστορικά, οι ηλεκτροπαραγωγοί δεν είχαν πολλούς λόγους να χαίρονται, καθώς το ποσοστό ηλεκτροδότησης της ΕΕ έχει μείνει στάσιμο στο 20% περίπου τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
Τα τελευταία χρόνια, οι πολιτικοί ηγέτες έθεσαν ως προτεραιότητα την καταπολέμηση της ενεργειακής κρίσης, εστιάζοντας λιγότερο στην ηλεκτροδότηση και περισσότερο σε εναλλακτικές οδούς για την απαλλαγή από τον άνθρακα.
Οι πολιτικοί κύκλοι της ΕΕ ξόδεψαν πολλά χρόνια για να διαμορφώσουν το εγχειρίδιο κανόνων αξιοποίησης του υδρογόνου στο μπλοκ: συζητώντας ορισμούς, μελετώντας τον καλύτερο τρόπο υποστήριξης του καυσίμου και διαφωνώντας για το τι πρέπει να γίνει με τους υφιστάμενους αγωγούς φυσικού αερίου.
«Στα χαρτιά, η ηλεκτροκίνηση ήταν πάντα η προτεραιότητα, αλλά τα τελευταία πέντε χρόνια έγινε πολύς ντόρος γύρω από το υδρογόνο», εξηγεί η Hemetsberger.
Σε ένα δημοσίευμα του 2023 στην Euractiv, ο Δανός Επίτροπος έγραψε για την ανάγκη «εξηλεκτρισμού για να χρησιμοποιούμε την ενέργειά μας πιο έξυπνα, ταιριάζοντας την προσφορά με τη ζήτηση».
Η ζήτηση ενισχύεται
Ενώ οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελούν πλέον πάνω από το 50% του μείγματος ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, η συνολική ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας αυξάνεται με αργούς ρυθμούς.
Οι πωλήσεις αντλιών θερμότητας και ηλεκτρικών οχημάτων βρίσκονται σε ύφεση και οι ενεργοβόρες βιομηχανίες επανεξετάζουν την χρήση φυσικού αερίου χάρη στις χαμηλότερες τιμές.
Η ζήτηση είναι ένα από τα βασικά ζητήματα για τους ηλεκτροπαραγωγούς. «Εάν δεν έχουμε πρόσθετη ζήτηση από τα ηλεκτρικά οχήματα, τις αντλίες θερμότητας, την ηλεκτροδότηση της βιομηχανίας, θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα», δήλωσε η Hemetsberger.
«Χρειαζόμαστε συντονισμένη δράση, και χρειαζόμαστε κάτι περισσότερο από το σχέδιο δράσης για το δίκτυο, να εξετάσουμε όλους τους τομείς για να πάρουμε πραγματικά την κατάσταση στα χέρια μας», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με το Euractiv, η μετάβαση των μεταφορών και της βιομηχανίας από τα ορυκτά καύσιμα στην πράσινη ενέργεια θεωρείται ζωτικής σημασίας τόσο για την απαλλαγή των ευρωπαϊκών οικονομιών από τον άνθρακα όσο και για την αύξηση της αποδοτικότητάς τους.
Η Κίνα βρίσκεται ήδη σε καλό δρόμο για να γίνει το πρώτο «ηλεκτροκράτος» στον κόσμο, με την ηλεκτρική ενέργεια να έχει μερίδιο άνω του 30% της τελικής χρήσης ενέργειας της χώρας.
Στην Ευρώπη, οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας, οι μεταφορείς και οι καταναλωτές ελπίζουν ότι έχει έρθει και η δική τους ώρα.
Μιλώντας στο Euractiv πριν από την ανακοίνωση των νέων Ευρωπαίων επιτρόπων, η Walburga Hemetsberger, διευθύνουσα σύμβουλος της SolarPower Europe, δήλωσε ότι «απαιτείται ένα σχέδιο δράσης για τον εξηλεκτρισμό κατά τις πρώτες 100 ημέρες της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής».
«Δεν βλέπουμε κανέναν άλλο τρόπο να στηρίξουμε την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης εκτός από το να φέρουμε φθηνή ενέργεια στα νοικοκυριά και τη βιομηχανία», διευκρίνισε.
Η Hemetsberger είναι επίσης η νυν πρόεδρος της «Συμμαχίας για τον εξηλεκτρισμό» (Electrification Alliance), μιας ομάδας δέκα βιομηχανικών ενώσεων που καλύπτει από EV και αντλίες θερμότητας μέχρι και τη βιομηχανία χαλκού.
Λίγες ημέρες αργότερα, την Τρίτη (17/9), τα όνειρά τους φαίνεται ότι θα πραγματοποιηθούν, χάρη στον διορισμό του Δανού σοσιαλιστή Dan Jørgensen ως του νέου Ευρωπαίου επιτρόπου για την ενέργεια.
Στη συνοδευτική επιστολή αποστολής της προς τον Jørgensen, η πρόεδρος της Επιτροπής φον ντερ Λάιεν του ανέθεσε την κατάρτιση «ενός σχεδίου δράσης για τον εξηλεκτρισμό, ώστε να διασφαλιστεί ότι η βιομηχανική μετάβαση της Ευρώπης προς το net zero θα τροφοδοτείται από ένα ενεργειακό σύστημα με εγχώρια, καθαρή ηλεκτρική ενέργεια».
Αντιδρώντας στην είδηση, η Electrification Alliance δήλωσε «ενθουσιασμένη».
Στασιμότητα
Ιστορικά, οι ηλεκτροπαραγωγοί δεν είχαν πολλούς λόγους να χαίρονται, καθώς το ποσοστό ηλεκτροδότησης της ΕΕ έχει μείνει στάσιμο στο 20% περίπου τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
Τα τελευταία χρόνια, οι πολιτικοί ηγέτες έθεσαν ως προτεραιότητα την καταπολέμηση της ενεργειακής κρίσης, εστιάζοντας λιγότερο στην ηλεκτροδότηση και περισσότερο σε εναλλακτικές οδούς για την απαλλαγή από τον άνθρακα.
Οι πολιτικοί κύκλοι της ΕΕ ξόδεψαν πολλά χρόνια για να διαμορφώσουν το εγχειρίδιο κανόνων αξιοποίησης του υδρογόνου στο μπλοκ: συζητώντας ορισμούς, μελετώντας τον καλύτερο τρόπο υποστήριξης του καυσίμου και διαφωνώντας για το τι πρέπει να γίνει με τους υφιστάμενους αγωγούς φυσικού αερίου.
«Στα χαρτιά, η ηλεκτροκίνηση ήταν πάντα η προτεραιότητα, αλλά τα τελευταία πέντε χρόνια έγινε πολύς ντόρος γύρω από το υδρογόνο», εξηγεί η Hemetsberger.
Σε ένα δημοσίευμα του 2023 στην Euractiv, ο Δανός Επίτροπος έγραψε για την ανάγκη «εξηλεκτρισμού για να χρησιμοποιούμε την ενέργειά μας πιο έξυπνα, ταιριάζοντας την προσφορά με τη ζήτηση».
Η ζήτηση ενισχύεται
Ενώ οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελούν πλέον πάνω από το 50% του μείγματος ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, η συνολική ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας αυξάνεται με αργούς ρυθμούς.
Οι πωλήσεις αντλιών θερμότητας και ηλεκτρικών οχημάτων βρίσκονται σε ύφεση και οι ενεργοβόρες βιομηχανίες επανεξετάζουν την χρήση φυσικού αερίου χάρη στις χαμηλότερες τιμές.
Η ζήτηση είναι ένα από τα βασικά ζητήματα για τους ηλεκτροπαραγωγούς. «Εάν δεν έχουμε πρόσθετη ζήτηση από τα ηλεκτρικά οχήματα, τις αντλίες θερμότητας, την ηλεκτροδότηση της βιομηχανίας, θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα», δήλωσε η Hemetsberger.
«Χρειαζόμαστε συντονισμένη δράση, και χρειαζόμαστε κάτι περισσότερο από το σχέδιο δράσης για το δίκτυο, να εξετάσουμε όλους τους τομείς για να πάρουμε πραγματικά την κατάσταση στα χέρια μας», πρόσθεσε.
www.worldenergynews.gr