Η Ανατολική Μεσόγειος ετοιμάζεται να «υποδεχθεί» το LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο - Η συμβολή του Poseidon Med II

Η Ανατολική Μεσόγειος ετοιμάζεται να «υποδεχθεί» το LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο - Η συμβολή του Poseidon Med II

Καταλυτικός ο ρόλος του προγράμματος στο να τεθούν οι βάσεις δημιουργίας μίας αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας για την τροφοδοσία πλοίων

Εκτός από την ηλεκτροπαραγωγή, το φυσικό αέριο αναδεικνύεται ως «καύσιμο γέφυρα» για τη σταδιακή απανθρακοποίηση και της ναυτιλίας, καθώς το LNG ανοίγει τον δρόμο ώστε να μειωθεί κατακόρυφα το αποτύπωμα των θαλάσσιων μεταφορών στο περιβάλλον.
Απόδειξη το γεγονός ότι, συγκριτικά με τα συμβατικά καύσιμα, εκμηδενίζει τις εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων και ενώσεων θείου, ελαττώνει δραστικά τους αέριους ρύπους οξειδίου του αζώτου (έως και 90%), ενώ περιορίζει κατά 20% και τις εκπομπές CO2.
Σε αυτό το πλαίσιο, μόνο τυχαίο δεν είναι πως το υγροποιημένο φυσικό αέριο έχει αρχίσει να κατακτά τις θαλάσσιες μεταφορές στη Βόρεια και Δυτική Ευρώπη, με σημαντικά λιμάνια της «Γηραιάς Ηπείρου» (όπως το Ρότερνταμ και η Βαρκελώνη) να είναι ήδη εξοπλισμένα με τις απαραίτητες υποδομές για ανεφοδιασμό πλοίων με LNG, εξυπηρετώντας έναν ολοένα πολυπληθέστερο στόλο πλοίων που χρησιμοποιούν το νέο καύσιμο.
Στόλος που, όπως είναι φυσικό, αυξάνει συνεχώς της ζήτηση, με συνέπεια sτο λιμάνι του Ρότερνταμ, για παράδειγμα, στο πρώτο 9μηνο του 2019 να διακινηθούν διπλάσιες ποσότητες LNG bunkering απ’ ό,τι συνολικά τα τρία προηγούμενα χρόνια.

Υποδομές σε έξι λιμένες

Στο «κάδρο» του LNG bunkering ετοιμάζει να μπει και η Ανατολική Μεσόγειος, με το ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα Poseidon Med II να παίζει καταλυτικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση, θέτοντας τις βάσεις για τη δημιουργία μιας αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας για την τροφοδοσία πλοίων με LNG.
Με συντονιστή τη ΔΕΠΑ και τεχνικό σύμβουλο τον ΔΕΣΦΑ, το Poseidon Med II έχει 26 εταίρους από τρεις χώρες (Ελλάδα, Κύπρο, Iταλία), ενώ ένα από τα βασικά του αντικείμενα είναι η τεχνικοοικονομική προετοιμασία για την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών σε έξι λιμένες της Ανατολικής Μεσογείου (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός, και Βενετία).
Έτσι, για τους λιμένες του Πειραιά και του Ηρακλείου έχουν ήδη ολοκληρωθεί και υποβληθεί για έγκριση τα νέα Master Plans με τα οποία προσδιορίζονται επακριβώς οι χώροι ανεφοδιασμού των πλοίων με LNG. Για τους λιμένες της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας, έχουν περατωθεί και εγκριθεί από την αρμόδια αρχή («ΕΣΑΛ»), τόσο τα Master Plans όσο και οι συνοδές προμελέτες ασφάλειας και περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τις σχεδιαζόμενες εγκαταστάσεις αποθήκευσης και τροφοδοσίας LNG.
Στην Κύπρο, το Poseidon Med II, σχεδιάζει την κατασκευή θέσης (permanent berth) για την πρόσδεση των πλοίων που θα ανεφοδιάζονται με LNG, στην ΒΔ πλευρά του υπό υλοποίηση γεφυρώματος (Jetty) για τη μόνιμη πρόσδεση Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης LNG (FSRU) στο λιμένα της Λεμεσού (Τερματικό 2 – Βασιλικό), ενώ παράλληλα, σχεδιάζει και μια σειρά από πρόσθετες υποστηρικτικές υποδομές για την πληρέστερη αξιοποίησή της.
Στο πρόγραμμα εντάσσεται ακόμη ο τερματικός σταθμός LNG στη Ρεβυθούσα, ο οποίος έχει καθοριστικό ρόλο στην εφοδιαστική αλυσίδα του LNG, καθώς ο σχεδιασμός περιλαμβάνει ένα νέο σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων LNG καθώς και νέο προβλήτα LNG μικρής κλίμακας, με δυνατότητα εξυπηρέτησης πλοίων χωρητικότητας από 1.000 m3 έως 20.000 m3.
Ο τελευταίος προορίζεται για φόρτωση πλοίων μεταφοράς και διανομής (feeder vessels), καθώς και πλοίων ανεφοδιασμού LNG (bunkering vessels), με στόχο τον ανεφοδιασμό πλοίων στον λιμένα του Πειραιά, αλλά και την τροφοδοσία σταθμών αποθήκευσης και διανομής άλλων λιμένων της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Τεχνικοοικονομικές μελέτες σε υπάρχοντα και νεότευκτα πλοία

Το Poseidon Med II έχει ακόμη, προχωρήσει σε σειρά τεχνικοοικονομικών μελετών σε υπάρχοντα και νεότευκτα πλοία με στόχο τη χρήση LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο.
Επίσης, έχει ολοκληρώσει τις μελέτες για δύο νέα επιβατηγά πλοία κινούμενων με LNG, μεταξύ των οποίων ένα υπερσύγχρονο επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο έως και 1.400 επιβατών, καθώς και για δύο πλοία μεταφοράς και διανομής LNG (LNG feeder vessels). Όλες οι μελέτες έχουν λάβει έγκριση από νηογνώμονα.
Ειδικά για την εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής του Λιμένα Βενετίας, το Poseidon Med II προχώρησε στον σχεδιασμό ενός καινοτόμου φορτηγού πλοίου μεταφοράς και ανεφοδιασμού LNG (SBBT), ενώ έχει υποβάλλει προς έγκριση σε νηογνώμονα μεγάλο αριθμό σχετικών σχεδίων.

www.worldenergynews.gr


worldenergynews.gr