Μέσω της κοινοπραξίας Senfluga Energy, ο ΔΕΣΦΑ εισήλθε στην ομάδα των ισχυρών Διαχειριστών φυσικού αερίου της Ευρώπης
Λίγα 24ωρα απομένουν πριν συμπληρωθεί ένας χρόνος από την 21η Δεκεμβρίου 2018, όταν η ολοκλήρωση της μεταβίβασης των μετοχών επισφράγισε μία στρατηγικού χαρακτήρα συμφωνία, με την είσοδο του ΔΕΣΦΑ στην ομάδα των ισχυρών Διαχειριστών φυσικού αερίου της Ευρώπης, η οποία επιτεύχθη μετά από μια μακρά διαδρομή.
Η ιταλική Snam, η βέλγικη Fluxus και η ισπανική Enagas από τους μεγαλύτερους Διαχειριστές της Ευρώπης και μέτοχοι του αγωγού ΤΑΡ, αναγνωρίζοντας την στρατηγική σημασία του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου ένωσαν τις δυνάμεις τους και μέσω της κοινοπραξίας Senfluga Energy, διεκδίκησαν το 66% του ΔΕΣΦΑ, ποσοστό που προέκυψε από την πώληση του 31% του δημοσίου και 35% των ΕΛΠΕ.
Είχε προηγηθεί το 2013 η πρώτη αποτυχημένη προσπάθεια πώλησης που ανέδειξε πλειοδότη την αζέρικη Socar αλλά η σχετική συμφωνία ναυάγησε λόγω ενωσιακού δικαίου αφού η DGcomp εξάντλησε την αυστηρότητα του ευρωπαικού πλαισίου για τον έλεγχο ενεργειακών υποδομών από τρίτες χώρες.
Δέσμευση για επενδύσεις 330 εκατ. ευρώ
Oι τρεις ευρωπαίοι Διαχειριστές πρόσφεραν 535 εκατ. ευρώ για το 66% του ΔΕΣΦΑ και αποτελούν σήμερα τον στρατηγικό επενδυτή του ελληνικού Διαχειριστή με συνεταίρο σε ποσοστό 34% το ελληνικό δημόσιο.
Ο νέος επενδυτής δεσμεύτηκε στη συμφωνία και για επενδύσεις ύψους 330 εκατ. ευρώ σε νέα έργα.
Με την είσοδο της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τον ΔΕΣΦΑ και την αξιοποίησή της στρατηγικής του θέσης στη Μεσόγειο και την περιοχή των Βαλκανίων, αλλά και την ενίσχυση του εθνικού συστήματος μεταφοράς με νέα έργα.
Το δημόσιο διατηρεί ουσιαστικά δικαιώματα στην εταιρία, όπως και δικαίωμα βέτο σε θέματα που αφορούν τη συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ σε διακρατικά ή διεθνή έργα εντός και εκτός Ελλάδας.
«Εικονικοί αγωγοί» για Κρήτη, Δωδεκάνησα και Β.Αίγαίο
Το 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ που τέθηκε πρόσφατα σε δημόσια διαβούλευση προβλέπει μεταξύ άλλων τη μεταφορά LNG στην Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Β. Αιγαίου για την τροφοδοσία μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που θα υποκαταστήσουν τις μονάδες ντίζελ της ΔΕΗ και θα διασφαλίζουν την ομαλή ηλεκτροδότηση των νησιών σε περιόδους έκτακτης ανάγκης και μετά τη διασύνδεσή τους με το ηπειρωτικό σύστημα.
Στον τομέα των διεθνών διασυνδέσεων περιλαμβάνεται η σύνδεση του εθνικού συστήματος με τους αγωγούς ΤΑΡ και ελληνοβουλγαρικό, με τον πλωτό σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη, καθώς και η κατασκευή αγωγού μήκους 57 χιλιομέτρων για την τροφοδοσία της Β. Μακεδονίας.
Ο προϋπολογισμός των επενδύσεων στη δεκαετία είναι 2,5 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 1,8 δισ. αφορούν την κατασκευή του αγωγού Κομοτηνή-Θεσπρωτία.
www.worldenergynews.gr