Η ανταγωνιστική τιμή του υγροποιημένου φυσικού αερίου, και η συνεπακόλουθη έκρηξη εισαγωγών, άλλαξαν τις ισορροπίες ανάμεσα στους εγχώριους «παίκτες»
Νέα δυναμική απέκτησε το 2019 η εγχώρια αγορά φυσικού αερίου ωθούμενη κυρίως από τo LNG το οποίο έφτασε να καλύπτει σήμερα το 48% της συνολικής ζήτησης.
Οι χαμηλές τιμές LNG στη spot αγορά οδήγησε σε έκρηξη εισαγωγών, καθώς το 2018 το υγροποιημένο φυσικό αέριο αντιστοιχούσε στο 20% των ποσοτήτων και φέτος βρίσκεται στο 48%.
Σε αυτό, πέραν των χαμηλών τιμών, συνέβαλε η αύξηση της ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο η οποία υποκατέστησε μέρος της λιγνιτικής παραγωγής λόγω των υψηλών τιμών CO2.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΕΠΑ, το 2019 το μερίδιο του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή ανήλθε στο 35% από 30% πέρυσι ενώ η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου αναμένεται να κλείσει με αύξηση 15% και να ανέλθει στις 60 τεραβατώρες από 52 τεραβατώρες το 2018. Ο συνολικός αριθμός φορτίων LNG που κατέφθασαν στη Ρεβυθούσα το 2019 ξεπέρασε τα 50, αποτέλεσμα του ισχυρού ανταγωνισμού μεταξύ των επενδυτών που δραστηριοποιούνται στην χονδρική αγορά.
Έξι ανταγωνιστές της ΔΕΠΑ στο LNG
Η αγορά του LNG, που μέχρι και το 2009 παρέμενε κλειστή με μοναδικό παίκτη τη ΔΕΠΑ, έχει εξελιχθεί σήμερα στον πιο ανταγωνιστικό πόλο της εγχώριας αγοράς φυσικού αερίου με έξι εταιρίες (μεταξύ των οποίων και τη ΔΕΗ) να ανταγωνίζονται τη ΔΕΠΑ.
Μάλιστα η Μytilineos, που ήταν και η πρώτη εταιρία που άνοιξε την αγορά του LNG το 2019, έφτασε να κατέχει σήμερα το 48% της αγοράς, αφήνοντας πίσω και σε απόσταση τη ΔΕΠΑ, το μερίδιο της οποίας στο LNG υποχώρησε στο 27%.
Ποσοστό 27% κατέχει η Elpedison, 7% η ΔΕΗ και ακολουθεί ο Hρων με ποσοστό 2%, η Motor Oil με 1% και η Εnergico επίσης με 1%.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των εγχώριων παιχτών στην αγορά του LNG αναμένεται να ενταθεί το 2020, στον βαθμό που οι τιμές παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα, αν και επί του παρόντος διίστανται οι απόψεις σε σχέση με την εξέλιξη των τιμών.
Κάποιοι στην αγορά εκτιμούν ότι η ζήτηση για LNG θα έχει «ταβάνι» στις φετινές καταναλώσεις, καθώς αναμένεται να υπάρξει αντίδραση των χωρών που διακινούν αέριο μέσω αγωγών – και πρωτίστως αντίδραση από τη Ρωσία, η οποία βλέπει το LNG να κερδίζει έδαφος έναντι του αερίου που διακινείται μέσω αγωγών από τη Gazprom.
Ενίσχυση της ρευστότητας
Ένας ακόμη παράγοντας που φαίνεται να περιορίζει τις προσδοκίες για την αγορά του LNG είναι οι προβλέψεις για σχετικά ηπιότερο χειμώνα σε σχέση με πέρυσι. Στην περίπτωση πάντως που επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις που προβλέπουν ότι οι τιμές LNG θα εξακολουθήσουν να είναι και το 2020 πιο ανταγωνιστικές από το αέριο των αγωγών, οι εισαγωγές LNG θα αυξηθούν περαιτέρω, διευρύνοντας το μερίδιό τους στην αγορά και ενισχύοντας τη ρευστότητα της αγοράς προς όφελος των καταναλωτών και της ελληνικής οικονομίας.
Από την άλλη πλευρά, με χαμηλότερους ρυθμούς αναπτύσσεται ο ανταγωνισμός και στο αέριο των αγωγών.
Εκτός από τη ΔΕΠΑ που εξακολουθεί να κατέχει σημαντικό μερίδιο με βασικό προμηθευτή την Gazprom, αέριο μέσω του σταθμού του Σιδηροκάστρου μεταφέρει η Προμηθέας Gas ( Gazprom- Oμιλος Κοπελούζου), η Mytilineos (που μεταφέρει αέριο και μέσω των Κήπων), η Εlpedison και ο Ηρων.
Η ΔΕΠΑ πάντως έχει ξεκινήσει διαπραγματεύσεις τόσο με την Gazprom όσο και με την τουρκική Botas, αλλά και με την αλγερινή Sonatrach, για τη μείωση των τιμών προμήθειας αερίου καθώς επίσης και για τις ρήτρες take or pay.