Οι τεχνολογίες που προορίζονται για τη μόνιμη αφαίρεση του διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα δεν είναι ακόμη έτοιμες για ένταξη στο EU ETS και δεν θα είναι απαραίτητες μέχρι το 2040, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τρίτη.
Σύμφωνα με την Montel, οι τεχνολογίες αφαίρεσης διοξειδίου του άνθρακα (CDR) θα πρέπει να παραμείνουν εκτός του EU ETS έως ότου επιλυθούν οι «υφιστάμενες προκλήσεις», όπως είναι η τεχνολογική ωριμότητα, η παρακολούθηση, τα πρότυπα αναφοράς και επαλήθευσης και η υποδομή .
Η έκθεση
Σύμφωνα με την έκθεση της δεξαμενής σκέψης Sandbag είναι άμεση η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα στον αέρα (DACCS) και η δέσμευση και αποθήκευση βιογενούς άνθρακα (BioCCS) ως τεχνολογίες που μπορούν να προσφέρουν μόνιμες αφαιρέσεις, αλλά που δεν ήταν ακόμη σε θέση να επιδειχθούν σε κλίμακα.
Εφόσον οι μονάδες μόνιμης απομάκρυνσης δεν αποδεικνύεται ότι είναι αυστηρά ισοδύναμες με το μειωμένο CO2, η χρήση τους για την αντιστάθμιση των υπολειμματικών εκπομπών στο ETS θα μπορούσε να οδηγήσει σε σπειροειδείς εκπομπές.
Το CDR
Oι επενδύσεις πιθανότατα θα ρέουν προς τις φθηνότερες τεχνολογίες CDR και όχι προς τα βιομηχανικά μέτρα μείωσης.
Τα CDR δεν θα χρειαστούν για το EU ETS μέχρι το 2040 λόγω «επαρκών» δικαιωμάτων πλεονάσματος άνθρακα που συσσωρεύτηκαν τα προηγούμενα χρόνια, τα οποία μπορούν να καλύψουν τη ζήτηση της αγοράς σύμφωνα με το βασικό σενάριο πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το ανώτατο όριο εκπομπών ETS της ΕΕ έχει προγραμματιστεί να μειωθεί στο μηδέν έως το 2039 για τους τομείς που καλύπτονται από το σύστημα – εκτός από την αποτέφρωση θαλάσσιων και αστικών αποβλήτων, σύμφωνα με την ισχύουσα Οδηγία ETS.
Η Sandbag υπολόγισε ότι θα υπάρξει πλεόνασμα 286 εκατομμυρίων έως το 2040, στα οποία περιλαμβάνονται δικαιώματα που θα κρατηθούν εκτός του Αποθεματικού Σταθερότητας της Αγοράς και εκείνα του Αποθεματικού Νεοεισερχομένων.
H επένδυση σε τεχνολογίες CDR είναι «ουσιώδης», καθώς θα χρειαστούν για να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα της ΕΕ και οι αρνητικές εκπομπές μακροπρόθεσμα. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με κατάλληλες επενδύσεις και ανάπτυξη, οι μόνιμες μετακομίσεις θα μπορούσαν να καταστούν βιώσιμες για μια αγορά μετά το 2040, μειώνοντας την αστάθεια της αγοράς και ευθυγραμμίζοντας με τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ.
Οι μηχανισμοί της αγοράς από μόνοι τους δεν μπορούν να οδηγήσουν τις επενδύσεις σε ανάπτυξη πρώιμου σταδίου και πιθανότατα χρειάζεται ένα ειδικό όχημα δημόσιας επένδυσης, καθώς η ΕΕ δεν θα μπορέσει να επιτύχει χωρίς αυτά το στόχο της για κλιματική ουδετερότητα ως το 2050.
www.wordenergynews.gr