Τι απαιτείται από τις κυβερνήσεις για να μη σταματήσει η πρόοδος, σύμφωνα με νέα έκθεση
Οι πράσινοι ναυτιλιακοί διάδρομοι (ειδικοί εμπορικοί δρόμοι όπου η σκοπιμότητα της ναυτιλίας μηδενικών εκπομπών καταλύεται από δημόσια και ιδιωτική δράση), έχουν ο τελευταίο χρονικό διάστημα μεγάλη απήχηση, αλλά η πρόοδος θα μπορούσε να σταματήσει χωρίς επείγουσες ενέργειες από τις κυβερνήσεις για να ξεπεραστεί ένα «τείχος σκοπιμότητας», σύμφωνα με νέα έκθεση.
Η «Ετήσια Έκθεση Προόδου για τους Πράσινους Ναυτιλιακούς Διαδρόμους 2024», δημοσιεύτηκε από την Ένωση «Φτάνοντας στο μηδέν» και το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ στις 19 Νοεμβρίου 2024.
Η έκθεση υπογραμμίζει τη σημαντική αύξηση του αριθμού των πρωτοβουλιών, αυξάνοντας κατά 40% το 2023 σε συνολικά 62 πρωτοβουλίες παγκοσμίως.
Παράλληλα με αυτή τη σημαντική επέκταση, το 1/3 των υφιστάμενων διαδρόμων έχει προχωρήσει σε μια νέα φάση εξερεύνησης, συμπεριλαμβανομένων των μελετών σκοπιμότητας, των οδικών χαρτών υλοποίησης και των εκτιμήσεων κόστους. Επιπλέον, έξι πρωτοποριακές πρωτοβουλίες προετοιμάζονται τώρα για εφαρμογή στον πραγματικό κόσμο, καθιερώνοντας σχέδια για πράσινους διαδρόμους παγκοσμίως.
Ωστόσο, οι πρωτοβουλίες κινδυνεύουν να χτυπήσουν ένα «τείχος σκοπιμότητας» εάν το κόστος της μετάβασης σε βιώσιμες πηγές ενέργειας δεν αντιμετωπιστεί επειγόντως από κίνητρα εθνικής πολιτικής.
Αυτή η έλλειψη εθνικής πολιτικής για τη γεφύρωση του κόστους καυσίμων είναι πλέον το νούμερο ένα εμπόδιο και σύντομα θα περιορίσει την ανάπτυξη πράσινων διαδρόμων, προειδοποίησε το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ.
Τι πρέπει να κάνουν οι κυβερνήσεις
Η έκθεση καλεί τις εθνικές κυβερνήσεις να ενισχύσουν την υποστήριξη και να βοηθήσουν να ξεκλειδωθεί η επιχειρηματική υπόθεση για εναλλακτική ενέργεια, όπως τα καύσιμα με βάση το υδρογόνο.
«Οι πράσινοι ναυτιλιακοί διάδρομοι διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στην επιτάχυνση της ναυτιλίας με μηδενικές εκπομπές. Φέτος είδαμε μια χούφτα προηγμένων διαδρόμων να καθορίζουν το ρυθμό, αλλά η συνεχής πρόοδος δεν είναι αναπόφευκτη.
Εάν η βιομηχανία και οι εθνικές κυβερνήσεις καταβάλουν συντονισμένη προσπάθεια για να μοιραστούν το κόστος και τους κινδύνους που συνδέονται με τα νέα καύσιμα, αυτοί οι κορυφαίοι διάδρομοι θα μπορούσαν από κοινού να δημιουργήσουν μια σημαντική ανακάλυψη για τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών πριν από το 2030», σχολίασε ο Jesse Fahnestock (Διευθυντής Απανθρακοποίησης στο Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ).
Η ιδέα των πράσινων διαδρόμων καθιερώθηκε τον Νοέμβριο του 2021 ως κρίσιμος τρόπος για την κλιμάκωση νέων βιώσιμων καυσίμων και τεχνολογιών.
Συγκεκριμένα, είναι βασικό για την επίτευξη του στόχου τα καύσιμα μηδενικών εκπομπών να αντιπροσωπεύουν το 5% όλων των καυσίμων έως το 2030.
Ο στόχος του 5% θεωρείται το όριο στο οποίο η υποδομή, οι αλυσίδες εφοδιασμού και οι τεχνολογίες που υποστηρίζουν καύσιμα μηδενικών εκπομπών είναι αρκετά ώριμα ώστε να επιτρέψουν την εκθετική ανάπτυξη.
Εάν οι πράσινοι διάδρομοι αποτύχουν να συνεχίσουν να προχωρούν, ο στόχος του 5% κινδυνεύει, θέτοντας δυνητικά σε κίνδυνο ολόκληρο τον καθαρό μηδενικό στόχο του κλάδου για το 2050.
«Καθώς η ναυτιλία αποτελεί τη ραχοκοκαλιά για το παγκόσμιο εμπόριο, η αποτυχία επίτευξης των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του κλάδου θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις για τις μειώσεις των εκπομπών του Πεδίου 3 σε όλους τους τομείς», σημείωσε το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ.
Η πιθανή προσφορά των πράσινων διαδρόμων
Η έκθεση καθιστά σαφές ότι η ανάπτυξη πράσινων διαδρόμων μπορεί να βοηθήσει τις κυβερνήσεις να επιτύχουν τις φιλοδοξίες τους για το υδρογόνο παρέχοντας μια πρώιμη και σημαντική πηγή ζήτησης.
Μόνο οι 6 πρωτοποριακές πρωτοβουλίες από μόνες τους θα μπορούσαν να απαιτούν πάνω από 2 εκατομμύρια τόνους καυσίμου με βάση το υδρογόνο ετησίως έως το 2030.
Με έναν αυξημένο αριθμό κυβερνήσεων που επικεντρώνονται στην παροχή κινήτρων για την υιοθέτηση υδρογόνου σε πολλούς τομείς, η παροχή ειδικής στήριξης για τη ναυτιλία θα μπορούσε να καταλύσει και τις δύο εθνικές οικονομίες υδρογόνου και την απεξάρτηση από τον άνθρακα του ναυτιλιακού τομέα.
Βασικές συστάσεις για τη επιτυχία των πράσινων διαδρόμων
Η έκθεση ολοκληρώνεται εντοπίζοντας 5 βασικές συστάσεις για τη διασφάλιση της συνεχούς επιτυχούς ανάπτυξης των πράσινων διαδρόμων:
Κυβερνητική υποστήριξη για τη γεφύρωση του λειτουργικού κόστους της μετάβασης σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας.
Οι χώρες θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τα υπάρχοντα προγράμματα, για παράδειγμα, προσφέροντας δημοπρασίες ειδικά για τη ναυτιλία μέσω του μηχανισμού H2Global για να μειώσουν το κόστος παροχής αυτής της υποστήριξης.
Η ανάπτυξη καινοτόμων εμπορικών συμφωνιών για την προμήθεια καυσίμων και τη ναύλωση/φορτίο στο πλαίσιο πρωτοβουλιών πράσινου διαδρόμου.
Μια ευέλικτη, προγραμματική προσέγγιση διακυβέρνησης για πρωτοβουλίες πράσινων διαδρόμων για την ενθάρρυνση της συμμετοχής και της συνεργασίας, επιτρέποντας παράλληλα την κατανομή και την κλιμάκωση των κινδύνων.
Εξερεύνηση πολιτικής και χρηματοδότησης για πράσινους διαδρόμους και καύσιμα μηδενικών εκπομπών στον Παγκόσμιο Νότο ο οποίος αντιμετωπίζει μοναδικές προκλήσεις που μπορεί να απαιτούν συνεργασία με αναπτυξιακές τράπεζες για τον εντοπισμό λύσεων.
Εστίαση στην υποστήριξη σε υφιστάμενες πρωτοβουλίες πράσινων διαδρόμων για πρόοδο ως προς τους στόχους της Διακήρυξης Clydebank, δεδομένων των περιορισμένων διαθέσιμων δημόσιων και ιδιωτικών πόρων.
www.worldenergynews.gr