Όπως σημειώνει η ελβετική τράπεζα, η αύξηση του ΑΕΠ το α’ εξάμηνο του 2024 ήταν κατά μέσο όρο 2,2% ετησίως, λόγω της αύξησης των επενδύσεων κατά 3,5% ετησίως
Παραμένει ισχυρό το story της ελληνικής οικονομίας για την επόμενη διετία σύμφωνα με την νεότερη έκθεση της UBS, η οποία προβλέπει ισχυρή αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% και 2,3% το 2025-2026, λόγω της απορρόφησης κεφαλαίων του RRF.
Σύμφωνα με την τράπεζα, η κυβέρνηση βρίσκεται σε καλό δρόμο για να πετύχει τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος 2,4% -2,5% του ΑΕΠ, κάτι που θα επιτρέψει στο δημόσιο χρέος να μειωθεί στο 140% του ΑΕΠ έως το 2026.
Σύμφωνα με την τράπεζα, η κυβέρνηση βρίσκεται σε καλό δρόμο για να πετύχει τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος 2,4% -2,5% του ΑΕΠ, κάτι που θα επιτρέψει στο δημόσιο χρέος να μειωθεί στο 140% του ΑΕΠ έως το 2026.
Όπως σημειώνει η ελβετική τράπεζα, η αύξηση του ΑΕΠ το α’ εξάμηνο του 2024 ήταν κατά μέσο όρο 2,2% ετησίως, λόγω της αύξησης των επενδύσεων κατά 3,5% ετησίως. Η κατανάλωση των νοικοκυριών αυξήθηκε κατά 2% ετησίως, υποστηριζόμενη από το αυξανόμενο πραγματικό εισόδημα. Η UBS πιστεύει ότι η ανάπτυξη συνολικά φέτος θα κινηθεί στο 2,5% και μπορεί να υποστηριχθεί από τον πολύ ισχυρό εταιρικό πιστωτικό κύκλο (η αύξηση των δανείων κινήθηκε στο 11% ετησίως το τρίτο τρίμηνο), την αναμενόμενη μετά το καλοκαίρι ανάκαμψη στον τουρισμό και τα περαιτέρω κέρδη στην αγορά εργασίας.
Για τα επόμενα δύο χρόνια, η UBS πιστεύει ότι η ανάπτυξη θα καθοδηγείται ακόμη περισσότερο από τη διάθεση των κεφαλαίων του RRF: με βάση τις προβλέψεις της ελληνικής κυβέρνησης, η εκταμίευση των επιχορηγήσεων και δανείων του RRF αναμένεται να εκτιναχθεί στο 4% του ΑΕΠ το 2025 και στο 4,6% του ΑΕΠ το 2026 – διπλάσιο έναντι του προγραμματισμένου επιπέδου 2,3% του ΑΕΠ για το 2024. Αυτό θα επιτρέψει στις πάγιες επενδύσεις να αυξηθούν κατά μέσο όρο κατά 8,5% τα επόμενα δύο χρόνια, από 5% το 2023-2024. Αναμένει επίσης ότι η πιστωτική επέκταση θα σημειώσει σαφέστερη πρόοδο τα επόμενα δύο χρόνια και θα αυξηθεί κατά 7,5%. Από τα δάνεια RRF ύψους 10 δισ. ευρώ που έχει λάβει η Ελλάδα, μόνο 5,4 δισ. ευρώ (ή περίπου 55%) χρησιμοποιήθηκαν για την υπογραφή 347 δανειακών συμβάσεων, συνολικής αξίας έργου 12,4 δισ. ευρώ. Αυτό αφήνει πολλά περιθώρια για ανοδική πορεία.
Εκτός από τις επενδύσεις, η UBS πιστεύει ότι η κατανάλωση των νοικοκυριών επίσης θα επωφεληθεί από πρόσθετες θέσεις εργασίας (1% μέση αύξηση της απασχόλησης) και υψηλότερο πραγματικό εισόδημα που ενισχύεται από: α) τη μείωση κατά 1%. στις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, εκ των οποίων 0,5% επηρεάζουν άμεσα τους τους μισθούς, β) τη αύξηση της σύνταξης ύψους 0,2% του ΑΕΠ. και γ) την αναμενόμενη αύξηση κατά 5% στον κατώτατο μισθό από τον Απρίλιο του 2025.
Κατά την άποψή της, η ανοδική πορεία από τον τουρισμό είναι πιθανό να είναι μικρότερη, δεδομένης της αύξησης των φόρων βραχυπρόθεσμης ενοικίασης, των τελών για τα κρουαζιερόπλοια για τους επισκέπτες σε ορισμένα νησιά, και καθώς ορισμένες περιοχές της χώρας εφαρμόζουν απαγορεύσεις για νέες βραχυχρόνιες μισθώσεις. Τέλος, δεν πρόκειται να υπάρξει "βάρος" στην ανάπτυξη που να σχετίζεται με τη δημοσιονομική εξυγίανση, καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα έχει ήδη φτάσει σε σταθερή κατάσταση. Η πρόβλεψη της UBS για το ΑΕΠ για το 2025 είναι 80 μονάδες βάσης υψηλότερη από τη συναίνεση, ενώ για το 2026 είναι 30 μονάδες βάσης υψηλότερη.
Η UBS πιστεύει ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος 2,5% του ΑΕΠ για το 2025 και του στόχου 2,4% του ΑΕΠ για το 2026 (που είναι το σταθερό επίπεδο για την περίοδο 2026-2028).
Υπάρχουν δύο βασικές εξελίξεις που υποστηρίζουν αυτόν τον στόχο.
Πρώτον, το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου του 2024, το σωρευμένο πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα έφτασε τα 13,5 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας τόσο τον στόχο των 4,7 δισ. ευρώ όσο και το πρωτογενές πλεόνασμα 6,1 δισ. ευρώ του περασμένου έτους για την αντίστοιχη περίοδο. Ακόμη και αν ληφθούν υπόψη ορισμένα λογιστικά ζητήματα (ταμειακή και δεδουλευμένη βάση), η προσαρμοσμένη υπεραπόδοση έναντι του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου είναι 2,1 δισ. ευρώ ή 0,9% του ΑΕΠ. Αυτό, τονίζει η UBS, καθιστά αρκετά βέβαιο ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να επιτύχει τον ανοδικά αναθεωρημένο στόχο πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος 2,4% του ΑΕΠ φέτος (ο προηγούμενος στόχος ήταν 2,1% του ΑΕΠ).
Η κυβέρνηση αναθεώρησε επίσης πρόσφατα τις περισσότερες φορολογικές προβλέψεις της υψηλότερα (φόρος εισοδήματος επιχειρήσεων, ΦΠΑ και φόροι εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ), γεγονός που αντικατοπτρίζει επίσης μια ισχυρή οικονομική ανάκαμψη και τα μέτρα της κυβέρνησης κατά της φοροδιαφυγής.
Δεύτερον, υπάρχει ένα αυστηρό όριο δαπανών που ορίζεται από τα ανώτατα όρια για την αύξηση των καθαρών εθνικών χρηματοδοτούμενων πρωτογενών δαπανών: 3,6-3,7% για τα επόμενα δύο χρόνια (δηλαδή κάτω από τον ρυθμό αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ).
Η UBS σε αυτό το πλαίσιο, προβλέπει ότι ο δείκτη του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ θα μειωθεί περαιτέρω και γρήγορα: εκτιμά ότι θα διαμορφωθεί στο 152% του ΑΕΠ φέτος στο 146% του ΑΕΠ το 2025 και στο 140% του ΑΕΠ το 2026. Οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης είναι κάπως πιο συντηρητικές. στο 143% για το 2026.
Η ελληνική κυβέρνηση αναμένεται να συνεχίσει την πρόωρη αποπληρωμή των ευρωπαϊκών δανείων GL) με αναμενόμενη αποπληρωμή 7,9 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους (αρχικά ληξιπρόθεσμα το 2026-2028), μετά από προηγούμενες αποπληρωμές άλλων 7,9 δισ. ευρώ. Επιπλέον, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι θα αποπληρωθούν πρόωρα τουλάχιστον άλλα 5,3 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων δόσεων των δανείων του GLF για την περίοδο 2033-2042.