O “μαύρος χρυσός” θα αποτελέσει όπως φαίνεται το σημείο - κλειδί που θα κρίνει την εκλογή του νέου προέδρου στις ΗΠΑ με τις τιμές της βενζίνης να αποτελούν την αιχμή του δόρατος για τους δύο υποψηφίους.
Ο Donald Trump πάντα υποστήριζε το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, υποσχέθηκε «γεωτρήσεις, γεωτρήσεις, γεωτρήσεις» και οι κολοσσοί της βιομηχανίας των ΗΠΑ ανταποκρίθηκαν με δωρεές 7,3 εκατ. δολ. στην εκστρατεία του, τρεις φορές περισσότερα από ό,τι το 2020.
Ο Joe Biden εισήγαγε πολιτικές για την πράσινη ενέργεια και άλλη μεταβατική νομοθεσία, αν και επέβλεψε επίσης την αύξηση της εγχώριας παραγωγής πετρελαίου και υποσχέθηκε στους αυτοκινητιστές ότι θα διατηρήσει χαμηλές τις τιμές της βενζίνης.
Και οι δύο υποψήφιοι γνωρίζουν ότι οι ψηφοφόροι των ΗΠΑ είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στην τιμή της βενζίνης τους, σε μια χώρα ερωτευμένη με το αυτοκίνητο, εξηγεί η Emilie Rutledge στο The Open University επισημαίνοντας ότι οι τιμές μπορεί να επηρεάσουν έντονα το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών του Νοεμβρίου σύμφωνα με το Energypost.
Το πετρέλαιο συνεχίζει να επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία και την πολιτική όπως κανένας άλλος πεπερασμένος φυσικός πόρος. Στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ του 2024, το στρατηγικό απόθεμα θα είναι ένα σημαντικό εγχώριο ζήτημα.
Ως ο μεγαλύτερος παραγωγός και καταναλωτής πετρελαίου στον πλανήτη, οι ΗΠΑ έχουν μια ιδιαίτερα ισχυρή σχέση με το “μαύρο χρυσό". Και οι υποψήφιοι το ξέρουν.
Η αγάπη για τα αυτοκίνητα και οι τιμές αντλίας
Οι ΗΠΑ, είναι μια χώρα της οποίας ο έρωτας με τα αυτοκίνητα είναι γνωστός. Τα εμπορικά κέντρα εκτός πόλης, οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι και η έλλειψη κρατικών επενδύσεων στα μέσα μαζικής μεταφοράς έχουν τροφοδοτήσει την εξάρτηση από τα αυτοκίνητα, με πολλές πόλεις να έχουν σχεδιαστεί γύρω από τεράστια οδικά συστήματα.
Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι τιμές αντλίας είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τους ψηφοφόρους. Έρευνες έχουν δείξει μάλιστα ότι οι τιμές της βενζίνης έχουν «υπερβολική επίδραση» στις προσδοκίες για τον πληθωρισμό και στο καταναλωτικό κλίμα. Καθώς οι τιμές των καυσίμων ανεβαίνουν, η εμπιστοσύνη στην οικονομία μειώνεται.
Και ενώ πολλές ευρωπαϊκές και ασιατικές χώρες έχουν στραφεί προς εναλλακτικές πηγές ενέργειας, οι ΗΠΑ δεν έχουν μειώσει την εξάρτησή τους από τα ορυκτά καύσιμα όσον αφορά τις μεταφορές. Τα ηλεκτρικά μοντέλα αποτελούν μόνο το 8% των οχημάτων που πωλούνται στις ΗΠΑ, έναντι 21% στην Ευρώπη και 29% στην Κίνα.
Οποιαδήποτε άνοδος στην τιμή της βενζίνης ενόψει της καλοκαιρινής «σεζόν οδήγησης» των ΗΠΑ - όταν οι διακοπές και ο καλύτερος καιρός ενθαρρύνουν περισσότερα οδικά ταξίδια και η κατανάλωση βενζίνης εκτιμάται ότι είναι υψηλότερη κατά 400.000 βαρέλια την ημέρα από άλλες φορές - θα ήταν σοβαρή ανησυχία για το Δημοκρατικό κόμμα.
Η επιρροή των προέδρων στις διεθνείς τιμές
Ωστόσο, είναι επίσης αλήθεια ότι όποιος βρίσκεται στον Λευκό Οίκο έχει πραγματικά περιορισμένη ικανότητα να επηρεάσει τις τιμές της βενζίνης. Περίπου το 50% της τιμής της αντλίας είναι το κόστος του αργού πετρελαίου, η τιμή του οποίου καθορίζεται από τις διεθνείς αγορές.
Και παρά το γεγονός ότι παράγουν αρκετό πετρέλαιο στην εγχώρια αγορά για να καλύψει την κατανάλωσή τους, οι ΗΠΑ συνεχίζουν να εμπορεύονται το πετρέλαιο τους σε όλο τον κόσμο. Το 2015, το Κογκρέσο ψήφισε την άρση των περιορισμών στις εξαγωγές αργού πετρελαίου που ίσχυαν εδώ και τέσσερις δεκαετίες, επιτρέποντας στις αμερικανικές εταιρείες να πουλήσουν το πετρέλαιο τους στον πλειοδότη.
Επίσης ορισμένα αμερικανικά διυλιστήρια μπορούν να ασχοληθούν μόνο με ένα συγκεκριμένο είδος αργού πετρελαίου, το οποίο πρέπει να εισαχθεί. Ούτε διεθνή γεγονότα ούτε αποφάσεις ξένης παραγωγής βρίσκονται υπό τον έλεγχο προέδρου των ΗΠΑ.
Οι αιχμές της τιμής του πετρελαίου που προκαλούνται από πολιτικές κρίσεις σε άλλες πετρελαιοπαραγωγικές περιοχές δείχνουν πώς η συνεχιζόμενη εξάρτηση από το ίδιο το πετρέλαιο, είτε εγχώριας παραγωγής είτε εισάγεται, αφήνει τις ΗΠΑ εκτεθειμένες σε κραδασμούς της παγκόσμιας αγοράς που θα μπορούσαν με τη σειρά τους να επηρεάσουν τα εκλογικά αποτελέσματα.
Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022 και τις περικοπές παραγωγής από χώρες όπως η Σαουδική Αραβία το 2023, το Ρεπουμπλικανικό κόμμα χρησιμοποίησε την άνοδο των τιμών της βενζίνης για να επιτεθεί στις περιβαλλοντικές πολιτικές του Biden που μείωσαν τις εγχώριες γεωτρήσεις πετρελαίου και τερμάτισαν τις μισθώσεις γεωτρήσεων στην Αρκτική.
Οι κανονισμοί για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο
Έτσι, ενώ ο πρόεδρος των ΗΠΑ έχει ελάχιστο λόγο για την τιμή των καυσίμων που πληρώνουν οι ψηφοφόροι, οι εγχώριοι κανονισμοί για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο μπορούν να παίξουν ρόλο, καθώς οι παραγωγοί πετρελαίου αποτελούν σημαντικό σώμα επιρροής στις ΗΠΑ.
Εκτός από τις μεγάλες εταιρείες που υποστηρίζουν τον Trump, η δομή της πετρελαϊκής βιομηχανίας των ΗΠΑ είναι μοναδική μεταξύ των πετρελαιοπαραγωγών κρατών, καθώς κυριαρχείται από έναν πολύ μεγάλο αριθμό μικρών ανεξάρτητων παραγωγών που κερδίζουν χρήματα από την εξόρυξη και την πώληση πετρελαίου από τη γη τους.
Στις περισσότερες πετρελαιοπαραγωγικές χώρες, το υπόγειο πετρέλαιο ανήκει στο κράτος. Αλλά στις ΗΠΑ, τα δικαιώματα ορυκτών ανήκουν στον ιδιώτη ιδιοκτήτη γης, ο οποίος μπορεί να κερδίσει δικαιώματα επιτρέποντας στις εταιρείες πετρελαίου να πραγματοποιούν γεωτρήσεις στη γη τους.
Το 2019, υπήρχαν 12,5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες δικαιωμάτων στις ΗΠΑ. Μαζί τους λειτουργούν περίπου 9.000 ανεξάρτητες εταιρείες ορυκτών καυσίμων που παράγουν περίπου το 83% του πετρελαίου της χώρας και αντιπροσωπεύουν το 3% του ΑΕΠ και 4 εκατομμύρια θέσεις εργασίας.
Αυτές οι εταιρείες που πραγματοποιούν γεωτρήσεις σε κρατική γη πληρώνουν ένα ποσοστό δικαιωμάτων εκμετάλλευσης στην κυβέρνηση, το οποίο μέχρι πρόσφατα ήταν τόσο χαμηλό όσο το 12,5% των επακόλουθων εσόδων από τις πωλήσεις. Η απόφαση του Biden να αυξήσει το επιτόκιο στο 16,67% δεν πήγε καλά για τους παραγωγούς πετρελαίου.
Παρά την αύξηση αυτή και τη δέσμευση του Biden να προχωρήσει στην ενεργειακή μετάβαση στις ΗΠΑ, η επέκταση της εγχώριας βιομηχανίας πετρελαίου και φυσικού αερίου συνεχίστηκε υπό την επίβλεψή του. Το 2023, η παραγωγή πετρελαίου στις ΗΠΑ αυξήθηκε σε πρωτοφανή επίπεδα, με μέσο όρο 12,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και οι αναλυτές προβλέπουν αύξηση της παραγωγής κατά 2% το 2024.
Η αύξηση της παραγωγής πετρελαίου στις ΗΠΑ μπορεί να βοηθήσει στην επανεκλογή των Δημοκρατικών, αλλά οι αυξανόμενες τιμές της βενζίνης δεν θα το κάνουν – παρόλο που τα επίπεδά τους εξαρτώνται από πολύ περισσότερα από τις ενεργειακές πολιτικές του Biden. Αντίθετα, μπορεί η διεθνής οικονομία των αγορών πετρελαίου να οδηγεί τις αποφάσεις των ψηφοφόρων – και να καθορίζει ποιος κερδίζει και ποιος χάνει τον Νοέμβριο του 2024.
Η Emilie Rutledge είναι Senior Lecturer Οικονομικών στο The Open University