Οι εταιρίες προμήθειας τηρούν στάση αναμονής εν όψει των κυβερνητικών ανακοινώσεων, ενώ την ίδια ώρα σχεδιάζουν τις επόμενες κινήσεις τους στο επόμενο επίπεδο ανάπτυξης και ανταγωνισμού
Οι εταιρίες προμήθειας τηρούν στάση αναμονής εν όψει των κυβερνητικών ανακοινώσεων, ενώ την ίδια ώρα σχεδιάζουν τις επόμενες κινήσεις τους σε μια αγορά που φαίνεται ότι σύντομα θα περάσει στο επόμενο επίπεδο ανάπτυξης και ανταγωνισμού.
Χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης δήλωσε ότι εντός των επομένων ημερών θα ανακοινωθεί μικρή παράταση του έκτακτου καθεστώτος τιμολόγησης του ρεύματος, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. Πάντως οι περισσότερες εκτιμήσεις τείνουν στο συμπέρασμα ότι η παράταση θα είναι τρίμηνη και θα πάμε με το υφιστάμενο καθεστώς έως το τέλος του χρόνου, που είναι το ανώτατο αποδεκτό όριο των έκτακτων μέτρων από την Κομισιόν.
Παράλληλα εκκρεμεί η αναθεώρηση του Κώδικα Προμήθειας ως προς το χρόνο προγνωστοποίησης των αλλαγών στην τιμολόγηση από τους προμηθευτές. Ο κ. Σκυλακάκης έχει μιλήσει για μείωση του χρόνου αυτού από τις 60 στις 30 ημέρες, όμως η αλλαγή προφανώς εξαρτάται από τη διάρκεια της παράτασης που θα δώσει στα έκτακτα μέτρα.
Το τοπίο πρέπει να ξεκαθαρίσει ώστε να αποφεύγονται κινήσεις που επιβαρύνουν τις εταιρίες με αχρείαστα κόστη όπως αυτή της NRG, που «πήρε το ρίσκο» να θεωρήσει ότι θα τηρηθούν οι αποφάσεις της πολιτείας, με αποτέλεσμα να έχει ήδη ενημερώσει το σύνολο των 200.000 πελατών της ότι από την 1η Οκτωβρίου θα εφαρμόσει ένα νέο βασικό τιμολόγιο προμήθειας.
Η στρατηγική των επιχειρήσεων
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγορές θα πρέπει να ξεκαθαρίσει γρήγορα το περιβάλλον, ώστε οι εταιρίες να έχουν καθαρό ορίζοντα για να σχεδιάσουν τις επόμενες κινήσεις τους που έχουν ως απώτερο στόχο την αναδιανομή της πίττας των μεριδίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες η Μυτιληναίος ανακοίνωσε πως στόχος της είναι να αυξήσει το μερίδιο της στη λιανική από 12,8% τον Ιούνιο (Protergia και WATT+VOLT) στο 20%.
Η Mytilineoς ξεκινά την διαδικασία παραγωγής μιας σειράς νέων προϊόντων με χαρακτηριστικά πράσινης καθαρής ενέργειας, ανταγωνιστικών τιμών και με στόχο να αξιοποιήσει και την ισχυρή χρηματοδοτική της θέση. Όπως ανακοίνωσε δεν πρόκειται να προβεί σε καμία εξαγορά αλλά θα θέσει ως προτεραιότητα το χτίσιμο των προϊόντων αυτών με βάση την τεχνογνωσία του ομίλου, ανταγωνιστικό κόστος και υψηλή ποιότητα.
Τα προϊόντα αυτά θα μπορούν να κατευθύνονται τόσο σε επιχειρήσεις, ήδη έχει ξεκινήσει η προετοιμασία για το Αλουμίνιο, στοιχείο που θα ανεβάσει και το μεριδιό του στο 20%, όπου θα έχει πολύ σημαντική προτεραιότητα το αποτύπωμα καθώς και στους ιδιώτες καταναλωτές. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα ενεργειακά προίόντα σε πρώτη φάση θα αποτελούν μείγμα ενέργειας που θα προέρχεται τόσο από το φυσικό άεριο όσο και από τις ΑΠΕ.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον οι συζητήσεις για εξαγορές μικρότερων εταιριών από μεγαλύτερους παίκτες βρίσκονται πάντα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της αγοράς, ενώ την ίδια ώρα σχεδιάζονται τα νέα προϊόντα που θα λανσαριστούν τους επόμενους μήνες, αλλά και οι στρατηγικές πωλήσεων που θα ακολουθηθούν. Άλλωστε σε αυτό τον προβληματισμό εντάσσεται και η απόφαση της ΔΕΗ να διερευνήσει το ενδεχόμενο εξαγοράς της Κωτσόβολος. Δείτε αναλυτικά τους σχεδιασμούς της ΔΕΗ εδώ:https://www.worldenergynews.gr/energeia/articles/546784/ta-sxedia-tis-dei-gia-tin-kotsovolos-pos-tha-dimiourgithei-olokliromeni-utilities
Ανάλογες κινήσεις, δηλαδή η σύναψη συνεργασιών με αλυσίδες πώλησης διαφόρων προϊόντων όπως για παράδειγμα οι τηλεπικοινωνίες, η ανάπτυξη δικτύου συνεργατών, ή και η δημιουργία ιδιόκτητων καταστημάτων έχουν ήδη γίνει και συνεχίζουν να γίνονται από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου προμήθειας. Για παράδειγμα η Elpedison διαθέτει εδώ και χρόνια συνεργασία με τα Public, ενώ οι πωλήσεις μέσω call centers είναι μια πολιτική που ακολουθούν όλες οι εταιρίες και θεωρείται από τις πλέον παραδοσιακές μεθόδους.
Στο χαρτοφυλάκιο των δραστηριοτήτων τους οι μεγάλοι παίκτες ενσωματώνουν σταδιακά και την παροχή ενεργειακών ή ακόμη και ασφαλιστικών υπηρεσιών, αφού όπως λέγεται χαρακτηριστικά το σπίτι είναι ένας ζωτικός χώρος πώλησης μιας σειράς προϊόντων που καλύπτουν όλες τις πιθανές ανάγκες των καταναλωτών. Έτσι οι μεγάλες εταιρίες προμήθειας προσφέρουν ήδη υπηρεσίες εγκατάστασης φωτοβολταικών στις στέγες, φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, εκπόνησης μελετών ενεργειακής αναβάθμισης ή παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών.
Ωστόσο όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η ηλεκτρική ενέργεια είναι ένα προϊόν με μικρό περιθώριο κέρδους παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα και οι πωλήσεις του εξαρτώνται κατά μείζονα λόγο από την τιμή. Έτσι οι κινήσεις των δραστηριοποιούμενων είναι προσεκτικές αφού ανά περιόδους δοκιμάζουν διάφορες πολιτικές μάρκετινγκ και αναλόγως προχωρούν ή αναδιπλώνονται.
Επιδοτήσεις
Επί του παρόντος η αγορά αναμένει να επιλυθούν από την νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τα ζητήματα που έχουν δημιουργηθεί μετά το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης.
Για παράδειγμα αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο γύρω την υπόθεση των περίφημων 35 KVA δηλαδή των επιδοτήσεων που έχουν δοθεί σε επιχειρήσεις οι οποίες δεν θα έπρεπε να της λάβουν με βάση τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ και αντί το ξεκαθάρισμα αυτής της υπόθεσης να αναληφθεί από την πολιτεία έχει μετακυληθεί στις εταιρίες προμήθειας.
Εκτιμάται ότι μόνο αυτή η υπόθεση έχει ένα κόστος της τάξεως των 800 εκατ ευρώ για τις εταιρίες με τη ΔΕΗ να αναμένει την διευθέτηση αλλά και με τις υπόλοιπες εταιρίες να έχουν δεσμευμένα σημαντικά ποσά και να επιβαρύνονται από το κόστος της εξασφάλισης κεφαλαίων κίνησης.
Ένα ακόμη ζήτημα που θα πρέπει να ξεκαθαρίσει είναι ο περίφημος ενεργειακός τουρισμός ο οποίος ενισχύθηκε με το καθεστώς της μηνιαίας τιμολόγησης και της ανέξοδης μετακίνησης από προμηθευτή σε προμηθευτή. Το συγκεκριμένο καθεστώς εκτιμάται ότι έχει αυξήσει κατακόρυφα τα ληξιπρόθεσμα αφού εκ των πραγμάτων οι καταναλωτές που αλλάζουν πάροχο αφήνουν πίσω τους χρέη.
Επίσης σημαντικό ζήτημα είναι αυτό της καθολικής υπηρεσίας όπου σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς είναι συγκεντρωμένοι κυρίως κακοπληρωτές που δεν καλύπτουν στο παραμικρό τις υποχρεώσεις τους. Όπως ανέφερε παράγοντας της αγοράς είναι ζήτημα αν το 10% των 150.000 καταναλωτών που είναι ενταγμένοι στην καθολική υπηρεσία πληρώνει έστω και ένα μέρος των υποχρεώσεων του.
www.worldenergynews.gr