Αυξήθηκαν οι επιθέσεις και τα ναύλα στα δεξαμενόπλοια στην περιοχή
Οι κίνδυνοι για τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα και την περιοχή Μπαμπ αλ Μαντέμπ (μέσω της οποίας ρέει περίπου το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου πετρελαίου) αυξήθηκαν στον απόηχο του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς αφού οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν Χούτι στην Υεμένη εξέφρασαν την υποστήριξή τους για την Παλαιστινίων.
Ορισμένοι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν να περνούν από τη συγκεκριμένη περιοχή.
Αντίθετα επιλέγουν να διαμετακομίσουν την Αφρική, και αυτό προσθέτει περίπου δύο εβδομάδες στα ταξίδια τους και αυξάνει τις εκπομπές τους, όπως είπε ο David Loosley (Γενικός Γραμματέας του ομίλου ναυτιλιακής βιομηχανίας Bimco), στις 10 Δεκεμβρίου στο περιθώριο του Shaping (σύνοδος κορυφής Future of Shipping που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο του Μέλλοντος στο Ντουμπάι).
Προς το παρόν παρακολουθούν ενδεχόμενα σημάδια αυξημένης κυκλοφορίας στη Διώρυγα του Σουέζ, εν μέσω πρόσφατων επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν, καθώς ενισχύονται τα μέτρα για την ασφάλεια του πληρώματος.
Μια ολόκληρη σειρά εμπορικών πλοίων (από ένα πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων μέχρι τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά ξηρού φορτίου), έχει δεχθεί επίθεση από τους Χούτι (Ζαϊντί ομάδα που δραστηριοποιείται στην Υεμένη), προτρέποντας τα ναυτικά και την ακτοφυλακή να εκδώσουν συμβουλές σχετικά με την αυξημένη ανάγκη για ασφάλεια.
«Αυτό οδήγησε σε αύξηση των ναύλων των δεξαμενόπλοιων στην περιοχή, παράλληλα με τα ασφαλιστικά ποσοστά, αλλά ο μεγαλύτερος αντίκτυπος είναι η αλλαγή δρομολόγησης», είπε ο Loosley.
Ένα άλλο βήμα που γίνεται για να διασφαλιστεί η ασφάλεια του πληρώματος είναι να τεθούν σε επιφυλακή περισσότεροι άνθρωποι σε περίπτωση επίθεσης από ελικόπτερα, όπως συνέβη σε ένα από τα περιστατικά.
«Δεν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι σε αυτά τα πλοία. Αν σκεφτείτε το μέγεθος του πλοίου, υπάρχει μια πολύ μεγάλη περιοχή προσγείωσης.
Θα περιμένατε το πλήρωμα να ανυπομονεί, να ψάχνει για άλλα πλοία. Δεν θέλουν να χτυπήσουν πλοία», είπε ο Loosley.
Οι Αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου ανέφεραν πολλαπλές απειλές στις 3 Δεκεμβρίου για τη ναυτιλία που διέρχεται από το στενό Bab el-Mandeb στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας, ανέφεραν νωρίτερα πληροφορίες S&P Global Commodity.
«Οι επιθέσεις αποτελούν κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου και των θαλάσσιων κανόνων από παραστρατιωτικές δυνάμεις στην Υεμένη.
Το ICS πιστεύει ακράδαντα ότι η καλά ανεπτυγμένη αρχιτεκτονική θαλάσσιας ασφάλειας στην περιοχή θα πρέπει να συνεχίσει να μεγιστοποιείται για να διασφαλιστεί ότι κανένα άλλο πλοίο και το πλήρωμά τους δεν θα πέφτουν θύματα τέτοιας επιθετικότητας», ανέφερε το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο σε ανακοίνωσή του στις 29 Νοεμβρίου στον ιστότοπό του.
Προειδοποιήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο
Οι επιχειρήσεις Maritime Trade Operations του Ηνωμένου Βασιλείου εκδίδουν τακτικές ειδοποιήσεις προτρέποντας να είναι προσεκτικοί στη ναυτιλία κάθε φορά που λαμβάνει πληροφορίες για μη πληρώματα εναέρια συστήματα ή drones που κινούνται στην περιοχή.
«Αυτή είναι μια συνεργασία μεταξύ κυβέρνησης και βιομηχανίας για να βεβαιωθούμε ότι λαμβάνουμε αυτές τις έγκαιρες προειδοποιήσεις για να αποτρέψουμε τους ανθρώπους να πιαστούν και να συμβουλεύσουμε τους ανθρώπους να παραμείνουν σαφείς», δήλωσε ο Loosley.
Διώρυγα του Σουέζ
Οι ναυλωτές παρακολουθούν επίσης για τυχόν στοιχεία μεγαλύτερης συμφόρησης στη Διώρυγα του Σουέζ, από όπου διέρχονται 19.000 πλοία κάθε χρόνο.
«Το αν οι επιθέσεις επηρεάζουν τη Διώρυγα του Σουέζ θα απασχολεί όλους.
Από όσο γνωρίζουμε Δεν επηρεάστηκε. Η συμφόρηση δεν πρέπει να είναι το πρωταρχικό μέλημα. Πρωταρχικό μας μέλημα είναι η ασφάλεια και η ασφάλεια των ανθρώπων μας. Το δικαίωμα στην αθώα διέλευση πρέπει να είναι η προτεραιότητα και αυτό πρέπει να προστατεύεται από όλους», δήλωσε ο καπετάνιος Rajalingam Subramaniam (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου MISC της Μαλαισίας), σε μια συνέντευξή του στο φόρουμ ναυτιλίας στις 10 Δεκεμβρίου.
Ο στόλος του Ομίλου MISC περιλαμβάνει πάνω από 100 ιδιόκτητα και ναυλωμένα πλοία, συμπεριλαμβανομένων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και αιθανίου, δεξαμενόπλοια πετρελαιοφόρων και προϊόντων, πλωτά συστήματα παραγωγής και πλωτές μονάδες αποθήκευσης LNG.
Νωρίτερα φέτος, ο Όμιλος υποσχέθηκε να παραγγέλνει μόνο νέα πλοία που είναι έτοιμα να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα όπως LNG ή αμμωνία, είπε.
Πριν από τη δήλωση του Subramaniam, ο Bud Darr (Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ομίλου) είπε στις 9 Δεκεμβρίου στο S&P Global Commodity Insights ότι «Παρακολουθούμε την κατάσταση πολύ προσεκτικά. Λαμβάνουμε ιδιαίτερα υπόψη τη φύση των τελευταίων επιθέσεων που μπορεί ή όχι να έχουν άμεση συσχέτιση με αυτούς που πιστεύαμε ότι ήταν οι επιδιωκόμενοι στόχοι. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα έχουν κάποιο αντίκτυπο για το τι συμβαίνει με τα δίκτυα στο μέλλον».
Όταν ρωτήθηκε εάν οι αποστολείς μπορούν να αποφύγουν την περιοχή της Μέσης Ανατολής, ο Darr απάντησε ότι «Υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μια ναυτιλιακή εταιρεία θα μπορούσε να κάνει επιχειρησιακά, ανάλογα με το σημείο στο οποίο βρίσκονται ο αποστολέας και ο παραλήπτης. Αλλά υπάρχουν μερικά μέρη που μπορούν να εξυπηρετηθούν μόνο μέσω μια λεωφόρου (όπως το Bab al-Mandab), οπότε αυτό μπορεί να είναι μια εξαίρεση.
Εξαρτάται πραγματικά από το εμπόριο στο οποίο βρίσκεστε ως προς το πόση ευελιξία μπορεί να έχετε.
Το πώς οι επιθέσεις επηρεάζουν την θαλάσσια ασφάλιση είναι ακόμα ένα ανοιχτό ερώτημα. Πρέπει να το παρακολουθήσουμε στο μέλλον».
Η MSC διαχειρίζεται 800 πλοία και πέντε αεροσκάφη για τη μεταφορά φορτίου σε 300 διαδρομές και 520 λιμάνια προσέλευσης.
www.worldenergynews.gr