Καθώς ο κύριος αρτηριακός δρόμος της Σουηδίας έχει γίνει πολυσύχναστος, οι διασταυρώσεις γίνονται ολοένα και πιο κατακερματισμένες, ειδικά εάν οι αρχές δεν φτάσουν εγκαίρως για να κλείσουν τον δρόμο. Μερικές φορές οι οδηγοί προσπαθούν να προσπεράσουν τους τάρανδους καθώς διασχίζουν - τρομάζουν τα ζώα και προκαλούν μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση καθώς οι ιδιοκτήτες των Sami μάχονται για να ανακτήσουν τον έλεγχο.
«Σε δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες, αυτές οι λειχήνες μπορεί να είναι εξαιρετικά σημαντικές για τον τάρανδο», λέει ο Per Sandström, οικολόγος τοπίου στο Σουηδικό Πανεπιστήμιο Γεωργικών Επιστημών, ο οποίος εργάζεται ως ενδιάμεσος μεταξύ της Σάμης και των αρχών για τη βελτίωση της διέλευσης.
Νέες φυσικές οδογέφυρες ταράνδων
Αυτήν την εβδομάδα, οι σουηδικές αρχές ανακοίνωσαν ότι θα κάνουν έως δώδεκα «ανακαινίσεις», πιο συγκεκριμένα οδογέφυρες ταράνδων για να βοηθήσουν τις διαβάσεις και να επιτρέψουν στα κοπάδια ταράνδων να φτάσουν πιο εύκολα στη βόσκηση.
Οι 4.500 βοσκοί της Σάμης και οι 250.000 τάρανδοι έχουν πληγεί από την κλιματική κρίση, καταπολεμώντας τις δασικές πυρκαγιές το καλοκαίρι και την παγωμένη βροχή το χειμώνα που κρύβει τις λειχήνες κάτω από τα αδιαπέραστα φύλλα πάγου.
«Τα ζώα που θα επωφεληθούν πραγματικά από αυτό το σύστημα είναι θηλαστικά μεγάλης εμβέλειας που πραγματικά δεν προορίζονται να επιβιώσουν σε αυτές τις μικρές, απομονωμένες τσέπες», λέει ο Sandström, ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του στις ΗΠΑ βοηθώντας στη δημιουργία οικολογικών διαδρόμων στη Μοντάνα για γκρίζες αρκούδες. .
Οι ανακαινίσεις αποτελούν μέρος ενός αυξανόμενου αριθμού γεφυρών άγριας ζωής και υπόγειων διαδρόμων σε όλο τον κόσμο που στοχεύουν στη σύνδεση θραυσμένων οικοτόπων. Στη χερσόνησο Yucatán στο Μεξικό, έχουν χρησιμοποιηθεί υπόγεια διάδρομοι για την προστασία των ιαγουάρων από την κυκλοφορία. Οι φυσικές γέφυρες με κουβούκλιο στον Αμαζόνιο βοήθησαν τους πιθήκους και τους κιγκάζους να περάσουν από αγωγούς φυσικού αερίου.
«Όταν ο βιότοπος είναι απομονωμένος, μπορούμε να επηρεάσουμε μεμονωμένα ζώα όπου μπορεί να μην μπορούν να βρουν νερό ή τροφή. Μπορούμε επίσης να επηρεάσουμε τη γενετική ποικιλομορφία των πληθυσμών », λέει ο Mark Benson, μέλος της ομάδας συνύπαρξης ανθρώπου-άγριας ζωής για τη λίμνη Louise, Yoho και Kootenay στο Parks Canada.
Το πρακτορείο έχει επιβλέψει μία από τις πιο επιτυχημένες χρήσεις γεφυρών άγριας ζωής στον κόσμο στο εθνικό πάρκο Banff, στην Αλμπέρτα, εγκαθιστώντας 41 υπόγειες διαβάσεις στο τμήμα που διαιρείται από την εθνική οδό Trans-Canada.
Μια μελέτη του 2014 διαπίστωσε ότι η περίφραξη εκτός δρόμου και η εγκατάσταση περασμάτων άγριας ζωής διατηρούσε υψηλή γενετική ποικιλομορφία σε πληθυσμούς μαύρων και γκρίζων αρκούδων.
Πως να βοηθήσουμε τα ζώα να μετακινούνται στη χώρα
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι γέφυρες άγριας φύσης είναι πιθανό να αποτελούν μέρος του δικτύου αποκατάστασης της φύσης της κυβέρνησης, το οποίο στοχεύει στη σύνδεση μεταξύ των βιοποικιλικών περιοχών στο πλαίσιο ενός 25ετούς περιβαλλοντικού σχεδίου. Μια ανασκόπηση του 2015 από τη Natural England αναγνώρισε τα οφέλη για τη φύση και ανέφερε το παράδειγμα της Ολλανδίας, η οποία αναπτύσσει ένα δίκτυο «οικολογικών προϊόντων» για να βοηθήσει τα ζώα να μετακινούνται στη χώρα.
Η εθνική οδός Αγγλία κατασκευάζει όλο και περισσότερο γέφυρες άγριας φύσης σε ολόκληρη τη χώρα, με πιο προγραμματισμένες εργασίες για μελλοντικές υποδομές.
«Είμαστε θλιβερά πίσω από τον υπόλοιπο κόσμο. Στην Ευρώπη, έχει γίνει δεύτερη φύση σε ορισμένες περιοχές», λέει ο Martin de Retuerto, διευθυντής συντήρησης στο Hampshire & Isle of Wight Wildlife Trust.
Η εμπιστοσύνη υποστηρίζει τη δημιουργία μιας πράσινης γέφυρας κατά μήκος του Μ3 στο Twyford Down, ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα οδικά σχέδια στην αγγλική ιστορία, που χτίστηκε τη δεκαετία του '90. Ο αυτοκινητόδρομος διέκοψε τη σύνδεση μεταξύ του εθνικού πάρκου South Downs και του St Catherine's Hill.
Σημαντικές διαμαρτυρίες ενάντια στο σχέδιο ενδέχεται να απέτυχαν να σταματήσουν την κατασκευή, αλλά ο De Retuerto λέει ότι σηματοδότησαν μια μετατόπιση της συμπεριφοράς στα περιβαλλοντικά θέματα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μόνο για αυτόν τον λόγο, λέει, πρέπει να κατασκευαστεί μια πράσινη γέφυρα στο Twyford Down για να ξεκινήσει το δίκτυο αποκατάστασης της φύσης.
www.worldenergynews.gr