Ναυτιλία

Περιφερειακά Λιμάνια: Προοπτικές για Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα, μεταξετεστέα Ηράκλειο, Βόλος, Πάτρα

Περιφερειακά Λιμάνια: Προοπτικές για Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα, μεταξετεστέα Ηράκλειο, Βόλος, Πάτρα
Τα δεδομένα για την προσέλκυση επενδυτών στα περιφερειακά λιμάνια
Η επόμενη ημέρα για τα περιφερειακά λιμάνια συνδέεται με την αξιοποίηση μέσω συμβάσεων παραχώρησης για το σύνολο ή μέρους των δραστηριοτήτων τους, καθώς όπως είναι γνωστό είναι υπό τον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ.
Για τον λόγο οι διοικήσεις ελέγχονται από τα πρώτα τεστ αξιολόγησης, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσον είναι έτοιμα να προσελκύσουν τα ανάλογα επενδυτικά κεφάλαια.
Χωρίς αυτά το μέλλον των λιμανιών αυτών είναι από περιορισμένο ως ανύπαρκτο.
Και αυτό μετά την απόφαση προκήρυξης για πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του Λιμένα της Αλεξανδρούπολης, όπου ήδη γίνεται μεταφόρτωση προιόντων των διαμεταφορικών κολοσσών Kuhne Nagel και της Cosco.
Ο ευρωπαικός διάδρομος σύνδεσης Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης με την χρήση σιδηροδρόμου αποτελεί ένα ακόμα πλεονέκτημα, όπως και η ανάπτυξη του πλωτού σταθμού LNG.
Από τα υπόλοιπα περιφερειακά λιμάνια επιχειρηματικές προοπτικές έχουν δημιουργηθεί για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, του Λαυρίου και της Ελευσίνας, ενώ έδαφος χάνουν τα λιμάνια του Ηρακλείου, του Βόλου και της Πάτρας.

Η Ηγουμενίτσα αποτελεί ένα από τα πιο ελκυστικά λιμάνια, στο οποίο καταλήγει η Εγνατία Οδός, με επικεφαλής τον κ. Ανδρέα Νταή, όπου στα σχέδια περιλαμβάνεται η παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων σε ιδιώτη μακροχρόνια.
Ο διευθύνων φαίνεται να διαθέτει επιρροή  για την εκμετάλλευση δύο αξιόλογων μαρινών, που έχουν προκαλέσει ιταλικό ενδιαφέρον.
Η αξιοποίηση ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών και η ανάπτυξη μαρίνας είναι στο βασικό επενδυτικό πλάνο.
Αντίστοιχα για την Ελευσίνα υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον από την Cosco ενώ για το Λαύριο έχει αποφασιστεί να μετατραπεί σε λιμάνι κρουαζιέρας  εφόσον υλοποιηθεί και η επέκταση του προαστιακού από το Κορωπί.

Οσον αφορά το Ηράκλειο, που είναι ψηλά ως προς την ελκυστικότητα για επενδύσεις, η δίοικηση υπό τον διευθύνοντα Απόλλωνα Φιλιππή έχει φτάσει στο σημείο να γίνει στόχος συλλογής υπογραφών από τους ίδιους τους εργαζόμενους που πιέζουν για αποχώρησή του, καθώς φτάνει να προκηρύσσει διαγωνισμούς αγνοώντας το νομοθετικό πλαίσιο και το ίδιο το υπουργείο.
Σύμφωνα δε με πληροφορίες πλοία ξεφορτώνουν χύδην φορτία σε γειτονικά «πειρατικά» λιμάνια που στερούνται αδειών, ενώ το ΕΣΠΑ για την σύνδεση με την πόλη έμεινε αναξιοποίητο
Παράλληλα σοβαρά ερωτήματα προκαλεί το σχέδιο για ανάπτυξη του λιμανιού του Βόλου, όπου ο Θράσος Σταυριδόπουλος, σαν διεθύνων έχει αναφερθεί σε διακίνηση containers μέσω RO- RO με την εγγύς Ανατολή από Σμύρνη μέχρι  και Συρία με αναβίωση παλαιών γραμμών.
Το λιμάνι παραμένει πολύ πίσω στις τουριστικές υποδομές.
Τέλος σοβαρά  ερωτήματα αποτελεί το επενδυτικό σχέδιο για το λιμάνι της Πάτρας καθώς και το σχέδιο εύρεσης πόρων για αυτό.
Ο ισχυρός ανταγωνισμός μέσω του Κατάκωλου και της Κέρκυρας αφαιρεί τις δυνατότητες ανάπτυξης της κρουαζιέρας με αποτέλεσμα να επικεντρώνεται στην ακτοπλοία, που πλήττεται σοβαρά από την ύφεση.

Η Κέρκυρα, που έχει ευνοηθεί από την συγκυρία ανάπτυξης της Αδριατικής στον τομέα της κρουαζιέρας, κινδυνεύει να χάσει πλεονεκτήματα αν ο ανταγωνισμός από τους Ιταλούς ( Βενετία) οδηγήσει σε ανατροπές και περιορισμούς για το μέγεθος ελλιμενισμού των πλοίων σε σχέση με τις υποδομές του λιμανιού.

Στα λιμάνια της Κέρκυρας, του Λαυρίου και της Καβάλας, εξετάζεται επίσης η παραχώρηση δραστηριότητας που συνδέεται με τα τουριστικά σκάφη, δηλαδή της μαρίνας.
H Καβάλα επίσης αποτελεί ένα ισχυρό project για την κρουαζιέρα.

Για τα  λιμάνια της Αττικής (Ελευσίνα, Ραφήνα, Λαύριο) υπάρχει η προοπτική, πως η συνεχής ανάπτυξη του Πειραιά θα οδηγήσει σε πλήρη κάλυψη τον ΟΛΠ, με αποτέλεσμα αναγκαστικά να στραφούν δραστηριότητες προς Λαύριο και Ελευσίνα, αλλά και προς τη Ραφήνα.

Μύκονος και  Κατάκωλο επίσης που διαθέτουν εξαιρετικές προοπτικές για την πιο συγκροτημένη ανάπτυξη ανήκουν στο Λιμενικό Ταμείο, που βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Τοπικής Αυτοδίοικησης και δεν είναι οργανισμοί ανωνύμων ετειριαιριών, αν και είναι ενταγμένα στο ΤΑΙΠΕΔ.

Για τα εννέα λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας, οι θεσμοί δέχονται εισηγήσεις σύμφωνα με τις οποίες είναι προτιμότερη η παραχώρηση δραστηριοτήτων.
Επειδή τα λιμάνια θα χρειαστούν σημαντικά επενδυτικά κεφάλαια για να επιβιώσουν έχει σημασία να ανταποκριθούν στις προυποθέσεις που θα τεθούν για να ευρεθούν οι επενδυτές
Το χρονοδιάγραμμα το οποίο εξετάζεται, συνδέεται με την ελκυστικότητα του κάθε λιμανιού.

Ετσι, στην πρώτη θέση βρίσκεται το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που τσεκαρίστηκε να βγαίνει προς πώληση πλειοψηφικού πακέτου.
Ακολουθεί αυτό της Ηγουμενίτσας, όπου οι προοπτικές είναι θετικές, καθώς έχουν προετοιμαστεί σχετικά business plans σε σχέση με αξιοποίηση με μαρίνες.
Τρίτο βρίσκεται το Ηράκλειο, όπου η σημερινή δίοικηση έχει δημιουργήσει δυσαρέσκεια στο υπουργείο και η όποια βελτίωση αποτελεσμάτων αποδίδεται στην προηγούμενη δίοικηση Μπρά.
Ακολουθεί το λιμάνι της Ελευσίνας και στην πέμπτη θέση βρίσκεται το Λαύριο.

Σημειώνεται πως τα κέρδη των δέκα περιφερειακών λιμανιών που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας αυξήθηκαν κατά 20% το 2015 και 40% το 2014, ενώ στο εννεάμηνο του 2016 καταγράφουν και πάλι θετικό πρόσημο σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης