Η ευρωπαϊκή ζήτηση ντίζελ και βενζίνης θα συρρικνωθεί κατά 230.000 bpd σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο και τον Δεκέμβριο
Η παγκόσμια αγορά ντίζελ πιθανότατα θα βρει στήριξη τιμών το 2025 από το κλείσιμο περίπου του 1% της παραγωγικής ικανότητας διύλισης, σύμφωνα με traders και αναλυτές, αντισταθμίζοντας την τρέχουσα αδυναμία και τη διαρθρωτική πτωτική πίεση καθώς ο κόσμος στρέψεται σε καθαρότερα καύσιμα.
Σύμφωνα με το Reuters η αγορά κλείνει το 2024 σε ασταθή έδαφος, παρά την κορύφωση της εποχιακής ζήτησης, με τα περιθώρια κέρδους στους βασικούς ενεργειακούς κόμβους του κόσμου στη Σιγκαπούρη, τη βορειοδυτική Ευρώπη και τον Κόλπο των ΗΠΑ έχουν ξεφύγει από τα σταθερά επίπεδα του Νοεμβρίου, καθώς ορισμένα διυλιστήρια επέστρεψαν από τη διακοπή λειτουργίας συντήρησης.
Περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως δυναμικότητας διύλισης στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται να κλείσουν οριστικά το επόμενο έτος ως απάντηση στα αδύναμα κέρδη, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters, ενώ η παγκόσμια ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί ελαφρά.
«Για το 2025, είμαστε εποικοδομητικοί σχετικά με τις ευρωπαϊκές τιμές ντίζελ λόγω του κλεισίματος της παραγωγικής ικανότητας, των χαμηλών ακόμη περιθωρίων κέρδους που θα διατηρήσουν τα επίπεδα χρησιμοποίησης σχετικά χαμηλά και μια μικρή ανάκαμψη στη ζήτηση», δήλωσε η αναλύτρια Energy Aspects Natalia Losada.
Περιορισμένη στήριξη
Προς το παρόν, η εποχική ζήτηση προσφέρει περιορισμένη υποστήριξη.
Η Consultancy FGE Energy αναμένει ότι η ευρωπαϊκή ζήτηση ντίζελ και βενζίνης θα συρρικνωθεί κατά 230.000 bpd σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο και τον Δεκέμβριο, ακόμη και εν μέσω προβλέψεων ότι ο χειμώνας του βόρειου ημισφαιρίου θα είναι ο πιο κρύος των τελευταίων 10 ετών, λόγω χαμηλής χρήσης του καυσίμου.
Η επιστροφή από τη συντήρηση αυτόν τον μήνα διυλιστηρίων όπως το Yasref της Σαουδικής Αραβίας και το Al Zour του Κουβέιτ θα ενισχύσει τις προμήθειες από τη Μέση Ανατολή, πρόσθεσαν.
Οι ασιατικές ρωγμές ντίζελ ανέκαμψαν στα υψηλά τριών μηνών για το μεγαλύτερο μέρος του Νοεμβρίου, αλλά υποχώρησαν χαμηλότερα τον Δεκέμβριο σε μέσο όρο κάτω από τα 15 δολάρια το βαρέλι.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης ντίζελ με εξαιρετικά χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο στις ΗΠΑ σημείωσαν premium 26 $ ανά βαρέλι έναντι των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης αργού πετρελαίου West Texas Intermediate στις 26 Νοεμβρίου, το υψηλότερο από τον Ιούλιο, αλλά η ρωγμή έκτοτε μειώθηκε σε χαμηλό σχεδόν δύο μηνών κάτω από 22 $ έως τις 5 Δεκεμβρίου .
Τα περιθώρια κέρδους στην Ευρώπη ακολούθησαν παρόμοια τροχιά, αγγίζοντας το υψηλό 16 εβδομάδων των 18,70 δολαρίων το βαρέλι στις 26 Νοεμβρίου και στη συνέχεια μειώθηκαν κατά περισσότερο από 2 δολάρια έως τις 11 Δεκεμβρίου.
Τα καύσιμα απόσταξης όπως το ντίζελ και το πετρέλαιο έχουν μια σειρά χρήσεων, μεταξύ άλλων ως καύσιμο κινητήρα, για θέρμανση και τροφοδοσία εργοστασίων.
Αλλά μια στροφή στους παγκόσμιους στόλους αυτοκινήτων και φορτηγών σε καθαρότερα ή ανανεώσιμα καύσιμα, ιδιαίτερα στην Κίνα, έχει μειώσει τη ζήτηση.
Ωστόσο, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναμένει ότι η ζήτηση βενζίνης και ντίζελ θα αυξηθεί το επόμενο έτος κατά 95.000 bpd - από 180.000 bpd συρρίκνωση φέτος - traders και οι αναλυτές λένε ότι υπάρχουν άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να στηρίξουν την αγορά το 2025.
Το κλείσιμο των διυλιστηρίων περιλαμβάνει το Grangemouth της Σκωτίας, LyondellBasell Industries', 263.776 bpd Διυλιστήριο Χιούστον και Phillips 66's και διυλιστήριο 139.000 bpd στο Λος Άντζελες. Ο Όμιλος Gunvor ανακοίνωσε στις 10 Δεκεμβρίου σχέδια για διακοπή της παραγωγής καυσίμου στο διυλιστήριο 75.000 bpd στο Ρότερνταμ.
Στα 17-19 δολ. τα ευρωπαϊκά περιθώρια διύλισης
Η JP Morgan αναμένει ότι τα ευρωπαϊκά περιθώρια ντίζελ θα διαπραγματεύονται σε περίπου 17-19 δολάρια το βαρέλι το επόμενο έτος, αυξάνοντας στα 21 δολάρια το 2026 καθώς οι διακοπές λειτουργίας των διυλιστηρίων ξεπερνούν τη συρρίκνωση της ζήτησης. Αναμένει ότι τα περιθώρια των ΗΠΑ θα παραμείνουν ισχυρά, με μέσο όρο 25 $ το 2025 και 28 $ το 2026.
Επίσης, οι κανόνες ναυτιλίας που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ τον Μάιο, καθιστώντας την περιοχή της Μεσογείου Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών (ECA), αναμένεται να ενισχύσουν τη ζήτηση πετρελαίου κατά περίπου 50.000 bpd, λένε οι traders καθώς η βιομηχανία απομακρύνεται από το πιο βρώμικο μαζούτ.
Ενώ τα ασιατικά διυλιστήρια που συνήθως εξάγουν στην Ευρώπη θα επωφεληθούν από λιγότερη ευρωπαϊκή δυναμικότητα, δύο έμποροι είπαν ότι οι ελαφρύτερες διακοπές λειτουργίας διυλιστηρίων και οι νέες επεκτάσεις το επόμενο έτος αναμένεται να διατηρήσουν τις ασιατικές τιμές υπό πίεση.
Οι νέες προσθήκες στην ικανότητα διύλισης στην Κίνα, την Ινδία και την Ινδονησία θα είναι πιθανότατα συνολικά πάνω από 800.000 bpd το επόμενο έτος, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters.
Η FGE προβλέπει ότι οι ρωγμές ντίζελ στην Ασία θα είναι κατά μέσο όρο λιγότερο από 14 δολάρια το βαρέλι για το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους - ελαφρώς χαμηλότερες ή σταθερές σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα.
www.worldenergynews.gr