Ναυτιλία

MEPC 82: Η ναυτιλία πλησιάζει στο «καθαρό μηδέν»

MEPC 82: Η ναυτιλία πλησιάζει στο «καθαρό μηδέν»

Μεγάλη πρόοδο στην πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση σημείωσε ο σχετικός κλάδος, σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν στην 82η σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού

Σε «καλό δρόμο» βαδίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία στο θέμα της επίτευξης του «καθαρού μηδενός» και της ενεργειακής μετάβασης γενικότερα, αφού συνεχίζει τις προσπάθειές της για τον περιορισμό των επιβλαβών ρυπογόνων εκπομπών.

Το συγκεκριμένο συμπέρασμα προέκυψε μετά την ολοκλήρωση της 82ης συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ (MEPC 82) που διεξήχθη στο Λονδίνο από τις 30 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Οκτωβρίου 2024, με στόχο την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050.

 

Η σχετική πρόοδος που σημειώθηκε τέθηκε προς έγκριση στην «κρίσιμη» συνεδρίαση MEPC 83 που θα διεξαχθεί τον Απρίλιο του επόμενου έτους.

Στη διάρκεια της συνόδου έγινε προσπάθεια προώθησης της μείωσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ναυτιλίας αντιμετωπίζοντας βασικά ζητήματα όπως οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, η ατμοσφαιρική ρύπανση, τα θαλάσσια πλαστικά απορρίμματα και ο υποβρύχιος θόρυβος κατά την εργασία.

 

 

Πλαίσιο «καθαρό μηδέν»: Καθορισμός περιοχών ελέγχου

Το σχέδιο σχεδίου «IMO net-zero frame» συμφωνήθηκε στη MEPC 81 νωρίτερα αυτό το έτος.

Παρουσίασε κανονισμούς στο πλαίσιο της Διεθνούς Σύμβασης για την Πρόληψη της Ρύπανσης από Πλοία (MARPOL) η οποία θα εγκριθεί ή θα τροποποιηθεί για να επιτρέψει ένα νέο παγκόσμιο πρότυπο καυσίμων, καθώς και έναν καθολικό μηχανισμό τιμών για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στη θάλασσα, όπως μια εισφορά ως ξεχωριστό μέτρο.

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της συνόδου, οι χώρες - μέλη συμφώνησαν ότι ο τελικός στόχος ενός αναθεωρημένου βραχυπρόθεσμου μέτρου GHG θα πρέπει να είναι η επίτευξη των στόχων της στρατηγικής GHG του IMO (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) 2023, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των εκπομπών CO2 ανά μεταφορικό έργο κατά τουλάχιστον 40% έως το 2030 (σε σύγκριση με τα πρότυπα του 2008).

Κατά τη διάρκεια της MEPC 82, τα κράτη - μέλη ενέκριναν τροποποιήσεις στο Παράρτημα VI της MARPOL που θέτουν σε ισχύ και τα 2 σχέδια περιοχών ελέγχου εκπομπών (ECA) στην Καναδική Αρκτική και τη Νορβηγική Θάλασσα.

Η πρόταση για τις περιοχές υποβλήθηκε από τον Καναδά και τη Νορβηγία και υποστηρίχτηκε από πολυάριθμους οργανισμούς.

 

Απαίτηση από τα πλοία για αυστηρότερους κανονισμούς

Όπως επαναλαμβάνει η συνοπτική έκθεση MEPC 82 από τον νηογνώμονα Lloyd's Register που εδρεύει στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι τροποποιήσεις στο Παράρτημα VI MARPOL για τον καθορισμό των περιοχών ελέγχου θα απαιτούν από τα πλοία που δραστηριοποιούνται στις περιοχές να συμμορφώνονται με αυστηρότερους κανονισμούς για τα NOx και SOS (εκπομπές των οποίων δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 0,10%), με προθεσμίες συμμόρφωσης που έχουν οριστεί για τον Μάρτιο του 2026 και τον Μάρτιο του 2027, αντίστοιχα.

Η τελική υιοθέτηση αυτών των τροπολογιών αναμένεται στην έκτακτη σύνοδο της MEPC του Οκτωβρίου 2025.

 MEPC_82_1.jpg

Χρειάζεται μεγαλύτερη πρόοδος - Πρόταση δημιουργίας ταμείου του ΙΜΟ

Το ICS (Ινστιτούτο Ναυλωμένων Ναυλομεσιτών) έχει συμμεριστεί την αισιοδοξία σχετικά με την πρόοδο που επιτεύχθηκε στη δημιουργία ενός βασικού κειμένου για τροποποιήσεις στη συνθήκη MARPOL στο MEPC 82, αλλά προειδοποίησε ότι ενδέχεται να χρειαστούν πρόσθετες προσπάθειες από τις κυβερνήσεις για να βελτιώσουν τις ρυθμιστικές λεπτομέρειες προτού οριστικοποιηθεί.

Τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, το ICS μαζί με τις κυβερνήσεις των Μπαχάμες και της Λιβερίας, υπέβαλε πρόταση ετήσιας χρέωσης εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) στον ΙΜΟ, με επίκεντρο ένα τέλος GHG (χρεώνεται στα πλοία ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2) που προβλέπεται να βοηθήσει τη ναυτιλία.

Δίπλα, θα υπήρχε ένας μηχανισμός» που θα προτρέπει μια «επιταχυνόμενη» παραγωγή και απορρόφηση εναλλακτικών καυσίμων όπως η πράσινη αμμωνία, το υδρογόνο και η μεθανόλη, τα φιλικά προς το περιβάλλον βιοκαύσιμα και οι νέες τεχνολογίες, όπως η δέσμευση άνθρακα στο πλοίο .

Η πρόταση περιλαμβάνει κίνητρα για τους πρώτους που κινούνται, συμβάλλοντας στη γεφύρωση του οικονομικού χάσματος μεταξύ των παραδοσιακών πηγών καυσίμων και των πιο πράσινων εναλλακτικών.

Για το σκοπό αυτό, η εμπορική ένωση πρότεινε τη δημιουργία ενός ταμείου του ΙΜΟ που θα μπορούσε να υποστηρίξει τις αναπτυσσόμενες χώρες στην επίτευξη μιας «δίκαιης και δίκαιης» μετάβασης στη ναυτιλία με χαμηλές εκπομπές άνθρακα.

Το ICS έχει επισημάνει ότι οι επόμενοι 6 μήνες θα μπορούσαν να είναι «κρίσιμοι» για την οριστικοποίηση των τελικών λεπτομερειών των ρυθμιστικών μέτρων.


Ανάγκη για επανεκτίμηση του Δείκτη έντασης άνθρακα

Κατά τη διάρκεια της συνόδου καθορίστηκαν αρκετά κεντρικά ζητήματα σχετικά με τον CII (Δείκτης έντασης άνθρακα).

Όπως τονίζει η έκθεση του Lloyd's Register, το τρέχον πλαίσιο έχει διαπιστωθεί ότι δεν επιτρέπει την ατομική αξιολόγηση της λειτουργικής ενεργειακής απόδοσης βάσει πλοίων και ότι ο υπολογισμός CII θα μπορούσε να τιμωρήσει (μεταξύ άλλων παραγόντων) το ​​χρόνο αδράνειας, τους χρόνους αναμονής λιμένων, τα σύντομα ταξίδια , κρουαζιερόπλοια με σημαντικό χρόνο στα λιμάνια, πλοία που χρησιμοποιούν γενναιόδωρες ποσότητες ενέργειας για φόρτωση ή εκφόρτωση και παρόμοια.

Ο συντελεστής μείωσης του CII για τα έτη 2027-2030 κρίθηκε επίσης «απροσδιόριστος».

Βασιζόμενη σε αυτήν την πρωτοβουλία (Σεπτέμβριος 2024), η INTERCARGO επιβεβαίωσε την ανάγκη για τα κράτη - μέλη να «επανεκτιμήσουν και να προσαρμόσουν» τον CII ώστε να αντικατοπτρίζει καλύτερα την ενεργειακή απόδοση ενός σκάφους (και όχι σε ένα λιμάνι άλλων παραγόντων πέρα ​​από τον έλεγχο του πλοίου) και να εφαρμόσουν σύστημα που θα παρείχε περαιτέρω κίνητρα για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης