Τελευταία Νέα
Ναυτιλία

Clarksons: Το 2023 ήταν καλή χρονιά για τη ναυτιλία - Αυξημένες επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες

Clarksons: Το 2023 ήταν καλή χρονιά για τη ναυτιλία - Αυξημένες επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες

Η Κίνα παρέχει το 50% της ναυπηγικής παραγωγής για πρώτη φορά στην ιστορία

Το θαλάσσιο εμπόριο γνώρισε μια αξιοσημείωτη άνοδο το 2023, σημειώνοντας αύξηση 3% στα 12,4 δισεκατομμύρια δολάρια φτάνοντας τους 2,3 δισεκατομμύρια τόνους νεκρού βάρους (dwt) με την Κίνα να παίζει σημαντικό ρόλο, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research (ψηφιακή πλατφόρμα που παρέχει πληροφορίες για τη ναυτιλία, την ενέργεια και τις αποτιμήσεις).

Παρά αυτή την επέκταση, το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων κατασκευάζει μια μετρούμενη αύξηση 3% από έτος σε έτος, φθάνοντας τους 126 εκατομμύρια αντισταθμισμένους μικτούς τόνους (CGT).

Η Jasmina Ovcina Mandra επικαλούμενη στοιχεία από την παραπάνω έρευνα, παρουσιάζει στο offshore-energy.biz τα πεπραγμένα του ναυτιλιακού κλάδου για το 2023.

 

Συνοπτικά:

Με τη ναυπηγική παραγωγή να σημειώνει σημαντική άνοδο 10% από έτος σε έτος, φθάνοντας τα 35 εκατομμύρια CGT, έχει επιτευχθεί ένα αξιοσημείωτο ορόσημο σύμφωνα με το οποίο η Κίνα συμβάλλει πλέον σε πάνω από το 50% της συνολικής παραγωγής για πρώτη φορά στην ιστορία.

Μέσα σε αυτήν την ακμάζουσα βιομηχανία, έχουν εισαχθεί σημαντικές κανονιστικές αλλαγές που στοχεύουν στον περιορισμό των εκπομπών.

Ταυτόχρονα, ο κλάδος καταγράφει αυξημένες επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, επιδεικνύοντας μια συντονισμένη προσπάθεια για την πλοήγηση στο εξελισσόμενο τοπίο των βιώσιμων ναυτιλιακών πρακτικών.

Επίσης αποκαλύπτονται εύρωστα επίπεδα ναύλων και ημερήσιων ναύλων εντός της σφαίρας της «ενεργειακής» ναυτιλίας, που περιλαμβάνει τομείς φυσικού αερίου, δεξαμενόπλοια και υπεράκτιων πετρελαιοειδών και φυσικού αερίου.

Τα ισχυρά επιτόκια οδηγήθηκαν από τον τομέα του υγραερίου με υψηλές τιμές VLGC όλων των εποχών 91.625 $/ημέρα, ενώ υποστηρίχθηκαν επίσης από μια άλλη ισχυρή χρονιά για τα δεξαμενόπλοια.

Τα ποσοστά LNG ήταν μειωμένα, αλλά εξακολουθούν να είναι υγιή και συνεχίζεται η ανάκαμψη στην υπεράκτια (οι εξέδρες γεώτρησης «Floater» σημείωσαν χρήση 90% για πρώτη φορά από το 2014), σύμφωνα με την Clarksons.


Αναλυτικά ανά κατηγορία καραβιών:

 

Δεξαμενόπλοια: Τα κέρδη παρέμειναν στα ύψη

Η αγορά είδε άλλη μια πολύ δυνατή χρονιά, με τα μέσα κέρδη των δεξαμενόπλοιων να παραμένουν υψηλά στα 40.775 $/ημέρα (σταθερή ετησίως, 2022: 40.766 $/ημέρα), με συνεχή υποστήριξη από τις συναλλαγές μακρινών αποστάσεων μετά την ανακατανομή των ρωσικών ροών πετρελαίου μετά την Ουκρανία.

Δεξαμενόπλοιο.jpeg

Τα κέρδη
VLCC αυξήθηκαν κατά 80% σε ετήσια βάση στα 43.206 $/ημέρα λόγω της ανάκαμψης των κινεζικών εισαγωγών αργού και της αύξησης των εξαγωγών στον Ατλαντικό. Αντίθετα, τα κέρδη στους τομείς Suezmax και Aframax παρέμειναν πολύ εύρωστα, ξεπερνώντας τα κέρδη VLCC για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Τα κέρδη Clean MR μειώθηκαν ελαφρώς, αλλά παρέμειναν πολύ ισχυρά στα 26.948 $/ημέρα.

 

Bulkers: Ήπιο το 2023

Το 2023 ήταν μια πιο ήπια χρονιά για τις εταιρείες χύδην φορτίου, με τα μέσα κέρδη χύδην μεταφορέων να μειώνονται κατά 40% σε ετήσια βάση στα 12.371 $/ημέρα, εν μέσω μειωμένης αναποτελεσματικότητας του στόλου (Το 4ο τρίμηνο ήταν εποχικά ισχυρότερο με κέρδη κατά μέσο όρο 17.468 $/ημέρα. Τα κέρδη Capesize spot ήταν κατά μέσο όρο 12.429 $/ημέρα το 2023, παρόμοια με το αδύναμο επίπεδο του 2022, ενώ τα κέρδη στα μικρότερα τμήματα μειώθηκαν.

ΠΛΟΙΟ_1.jpg

Εμπορευματοκιβώτια

Οι ναύλοι μειώθηκαν το 2023, καθώς η αγορά «ομαλοποιήθηκε» από τα επίπεδα εξαίρεσης 2021-22, με τους μέσους ναύλους να μειώνονται κατά 71% σε ετήσια βάση. Υπήρχε η προοπτική ότι οι ναύλοι θα πέφτουν το 2024, αλλά με τη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα (πάνω από 300 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων των 4 εκατομμυρίων TEU έχουν πλέον εκτραπεί μέσω του Ακρωτηρίου), οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς την Ευρώπη έχουν προς το παρόν τριπλασιαστεί (εξακολουθούν όμως να είναι 65% χαμηλότερα από την κορύφωση του Covid-19).


LPG και LNG

Τα κέρδη VLGC spot ήταν εξαιρετικά ισχυρά, αυξάνοντας κατά 69% σε ετήσια βάση, φθάνοντας στο ιστορικό υψηλό των 91.625 $/ημέρα, λόγω του σταθερού εμπορίου υγραερίου ΗΠΑ-Ασίας, ενός ευρέος ρυθμιστικού αρμπιτράζ Δυτικής Ανατολής και της διαταραχής στη Διώρυγα του Παναμά.

Οι τιμές LNG μειώθηκαν σε ετήσια βάση (από το υψηλό όλων των εποχών το 2022), αλλά παρέμειναν υγιείς, με τις τιμές spot για ένα σκάφος DFDE 160.000 cbm κατά μέσο όρο 97.077 $/ημέρα, 34% πάνω από την τάση των 10 ετών.

πλοίο_LNG_1_1.jpg

Με ένα σημαντικό βιβλίο παραγγελιών (52% του στόλου), ο στόλος είναι έτοιμος να επεκταθεί δυναμικά τα επόμενα χρόνια για να υποστηρίξει έναν όγκο ρεκόρ χωρητικότητας ρευστοποίησης που πρόκειται να κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο το 2025-27, προβλέπει η Clarksons.



Offshore
Oil & Gas

Οι υπεράκτιες αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου συνέχισαν να ενισχύονται, με τον Clarksons Offshore Index (παρακολούθηση OSV, εξέδρες και υποθαλάσσια πλοία) να ανέρχεται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 15 ετών.

Οι υπεράκτιες αγορές αιολικής ενέργειας είχαν ένα πιο μικτό περιβάλλον το 2023 που υπέφερε από ορισμένες πληθωριστικές πιέσεις και καθυστέρηση έργων, αλλά οι υποκείμενες μακροπρόθεσμες προοπτικές για την αιολική ενέργεια παραμένουν θετικές.

 

Δεξαμενόπλοια Χημικών: Έτος ρεκόρ το 2023

Οι συνθήκες στην αγορά δεξαμενόπλοιων χημικών παρέμειναν γενικά ισχυρές το 2023, με την χωρητικότητα swing να συνεχίζει να διαπραγματεύεται στην αγορά CPP, αν και παρατηρήθηκε κάποια χαλάρωση από τα επίπεδα ρεκόρ στα τέλη του 2022.

Η τιμή TC 1 έτους για ένα πλοίο 19.999 dwt ήταν κατά μέσο όρο ένα ρεκόρ 19.292 $/ημέρα το 2023


Μεταφορείς Αυτοκινήτων: Άνοδος 19%

Τα επιτόκια ναύλωσης παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα όλων των εποχών, με υποστήριξη από όγκους ρεκόρ εμπορίου, συμπεριλαμβανομένων των αυξανόμενων κινεζικών εξαγωγών μεγάλων αποστάσεων (ιδίως των ηλεκτρικών οχημάτων).

Από το 2019, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυτοκινήτων σε ceu-miles έχει αυξηθεί κατά 19%, έναντι αύξησης 1% της χωρητικότητας του στόλου.

Μέχρι το τέλος του 2023 το ποσοστό TC 1 έτους για ένα PCTC 6.500 ceu διαμορφώθηκε σε ένα ρεκόρ 115.000 $/ημέρα, έχοντας παραμείνει πάνω από $100.000/ημέρα από τα τέλη του 2022.


Ναυπηγική - Η Κίνα κατασκευάζει τα μισά πλοία

Η παγκόσμια παραγωγή ναυπηγείων αυξήθηκε κατά 10% σε ετήσια βάση στα 35 εκατομμύρια CGT (με την Κίνα να παρέχει το 50% της παραγωγής για πρώτη φορά).

Υπήρξε μια καλή ροή παραγγελιών το 2023 (μείωση 19% σε ετήσια βάση στο CGT αλλά ελαφρά αύξηση σε DWT στα 109 εκατομμύρια) με αύξηση των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων (+235% κατά dwt, αν και από χαμηλή βάση).

Το βιβλίο παραγγελιών εξακολουθεί να είναι συνολικά μόνο το 12% του στόλου, αλλά είναι πολύ λοξό σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αερίου τα επόμενα χρόνια (που σημαίνει ορισμένους πιθανούς περιορισμούς για την προμήθεια δεξαμενόπλοιων και χύδην φορτίων).

Το «forward cover» του ναυπηγείου είναι υγιές 3,6 χρόνια και ο συνολικός δείκτης τιμών νέας κατασκευής αυξήθηκε 10%.


Θαλάσσιο εμπόριο: Αύξηση κατά 3%

Μετά το στάσιμο το 2022 και παρά τις μερικές φορές ζοφερές οικονομικές προβλέψεις κατά καιρούς πέρυσι, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 3% σε 12,4 δισεκατομμύρια τόνους.

Η Clarksons προβλέπει 12,6 δισ. θαλάσσιες συναλλαγές το 2024.

Οι συναλλαγές με κορυφαίες επιδόσεις (σε όγκο) το 2023 ήταν τα αυτοκίνητα (+15%), το υγραέριο (+6%) και υποστηριζόμενα από την επαναλειτουργία της Κίνας, το Dry Bulk (+4,3%) ενώ οι όγκοι εμπορευματοκιβωτίων παρέμεινε αδύναμη (αλλά έπεσε κάτω το καλοκαίρι).

Στον τομέα της κρουαζιέρας, ο όγκος των επιβατών επέστρεψε στα προ του Covid-19 επίπεδα των 31 εκατομμυρίων και κάποια αισιοδοξία της αγοράς επιστρέφει.

Οι όγκοι της S&P παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα (σταθερός σε ετήσια βάση στα 129,9 εκατ. dwt) με τις τιμές των δεξαμενόπλοιων και των bulker να αυξάνονται κατά 15%. Οι όγκοι σκραπ παρέμειναν χαμηλοί (10,7 εκατ. dwt) με την τιμολόγηση σταθερή (510$/ldt).

Οι χρηματοπιστωτές ανέφεραν ένα ενεργό έτος, αλλά με ισχυρό ανταγωνισμό για «ανώτερης βαθμίδας» και πρόωρες αποπληρωμές, ενώ οι κεφαλαιαγορές ήταν γενικά ήρεμες.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης