Τα δύο «στρατόπεδα» και η σχέση ΗΠΑ - Κορέας σε θέση leader
Η εκ των κορυφαίων ανά την υφήλιο διεθνείς τράπεζες επενδύσεων υποστηρίζει ότι κόσμος χωρίζεται σε δύο μεγάλες ζώνες μπαταριών με ισάριθμες ανταγωνιστικές χημικές ουσίες.
Σε ένα στρατόπεδο βρίσκεται ο βιομηχανικός σύνδεσμος ΗΠΑ-Κορέας, ενώ στο άλλο είναι η Κίνα, με την Ευρώπη ως κατώτερη επαρχία.
Ο αγώνας τεχνολογίας θα μειώσει τις τιμές των πακέτων μπαταριών μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2020 και θα τις μειώσει ξανά μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Η παγκόσμια προσφορά λιθίου θα είναι φθηνή και άφθονη. Νέες μέθοδοι άμεσης εξαγωγής λιθίου (DLE) με χρήση ρητινών ή ροφητών κάνουν ήδη για το λίθιο ό,τι το shale fracking για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Το DLE διπλασιάζει την απόδοση, μειώνει τη χρήση γης 20 φορές και τις ανάγκες σε νερό.
Η ανακάλυψη τεράστιων κοιτασμάτων λιθίου υψηλής ποιότητας στη Νεβάδα δείχνει άφθονη παγκόσμια προσφορά.
Το μπλοκ ΗΠΑ - Κορέας
Το μπλοκ ΗΠΑ-Κορέας ειδικεύεται στην «τριμερή» τεχνολογία για μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούν νικέλιο, κοβάλτιο και μαγγάνιο, οι οποίες έχουν υψηλή ενεργειακή πυκνότητα και αξιοπρεπή χιλιόμετρα, καλά προσαρμοσμένες στα μεγάλα οχήματα και τις μεγάλες αποστάσεις της αγοράς των ΗΠΑ.
Αυτό κρύβεται πίσω από το προστατευτικό τείχος του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού, ο οποίος μειώνει το κόστος των μπαταριών που κατασκευάζονται σε γιγα εργοστάσια των ΗΠΑ κατά 45 $ kWh και κρατά τους Κινέζους σε απόσταση.
Υπόσχεται μεγάλα περιθώρια κέρδους για όσους μπορούν να το αξιοποιήσουν στο πλαίσιο των συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου.
Οι Κορεάτες θα έχουν σχεδόν το 70% του μεριδίου αγοράς των ΗΠΑ έως το 2025, εάν συμπεριληφθούν οι κοινοπραξίες.
Οι νικητές θα είναι η Samsung SDI με πιθανή αύξηση της τιμής της μετοχής της τάξεως των 74% τον επόμενο χρόνο ή η LG Chem (+63%).
Το μπλοκ Κίνας - Ευρώπης ειδικεύεται σε φθηνότερες μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) που διαρκούν περισσότερο, αποδομούνται λιγότερο στη ζέστη και δεν χρειάζονται κοβάλτιο από την αφρικανική παιδική εργασία, αλλά έχουν 30% λιγότερο ενεργειακή πυκνότητα.
Το μέτωπο Κίνας - Ευρώπης και ο ρόλος της Γερμανίας
Η τεράστια πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας στην κατασκευή μπαταριών θα βρει το δρόμο της στην Ευρώπη ό,τι και αν λένε οι Βρυξέλλες.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πολύ βαθιά συνυφασμένες με κινεζικές εταιρείες για να αφήσουν την ιδεολογική πτέρυγα της ΕΕ να επιβάλει το όραμά της για την ευρωπαϊκή κατασκευαστική κυριαρχία.
Αυτή η ζώνη μπαταριών LFP θα είναι μια κομψή… αγορά με συρρικνωμένα περιθώρια κέρδους.
Αυτό είναι το γενικό συμπέρασμα από την έκθεση των 15 αναλυτών της Goldman Sachs η οποία απευθύνεται στους επενδυτές.
Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα έναντι των παραδοσιακών
Τα ηλεκτρικά οχήματα θα μειώσουν σύντομα τα αυτοκίνητα καύσης με βάση τον κύκλο ζωής ή το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας σε καθαρή τιμή στα περισσότερα μέρη.
«Εκτιμούμε ότι η ισοτιμία κόστους χωρίς επιδοτήσεις θα μπορούσε να επιτευχθεί γύρω στα μέσα της δεκαετίας», αναφέρουν οι αναλυτές.
Η Κίνα προχωρά στο επόμενο στάδιο των πολέμων… τιμών και της άγριας περικοπής του κόστους.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ήδη φθηνότερα στην Κίνα μόνο με την τιμή αγοράς (το BYD Seagull πωλείται από 10.200 $), αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι η παραγωγή έχει επιδοτηθεί σε μεγάλο βαθμό με κάθε είδους τρόπους. Οι εθνικές (όχι οι τοπικές) επιδοτήσεις έχουν πλέον μηδενιστεί.
Τα εξαρτήματα της μπαταρίας περισσεύουν. Οι παγκόσμιες τιμές πακέτων μπαταριών ήταν 153 $ kWh στο τέλος του 2022. Η Goldman πιστεύει ότι θα πέσει στα 99 $ μέχρι το τέλος του 2025 και στα 72 $ έως το 2030.
Χρόνος απόσβεσης από το κόστος λειτουργίας
Το σημείο καμπής για την απογείωση των καταναλωτών EV είναι όταν ο χρόνος απόσβεσης από το χαμηλότερο κόστος λειτουργίας είναι μικρότερος από 3 χρόνια.
Η Goldman πιστεύει ότι αυτό θα συμβεί στην Κίνα έως το 2025. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα γίνουν παραβολικές, οδηγώντας σε διείσδυση 80% έως το 2030.
Αυτό μπορεί να υποτιμήσει την αστραπιαία ταχύτητα της αλλαγής. Ο Λι Σιάνγκ, επικεφαλής της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Li Auto, στοιχηματίζει ότι το όριο του 80% θα φτάσει το 2025. Αλλά ας μην αμφισβητούμε.
Νέες τεχνολογίες και επιχειρήσεις
Μια σειρά από νέες τεχνολογίες πλήττουν την παγκόσμια αγορά και θα οδηγήσουν σε ένα νέο σύνολο νικητών και ηττημένων έως το 2026.
Οι χημικοί έχουν εδώ και καιρό έχουν το πυρίτιο ως υποκατάστατο του γραφίτη στις ανόδους των μπαταριών. Μπορεί να αποθηκεύσει πάνω από 10 φορές περισσότερο λίθιο και ως εκ τούτου έχει πολύ υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα (για ανοράκες, 4.200mAh/g v 372mAh/g).
Η βιομηχανία έχει πλέον καταλάβει πώς να αξιοποιήσει το πυρίτιο χρησιμοποιώντας τη νανοτεχνολογία.
Μία από τις κορυφαίες νεοφυείς επιχειρήσεις είναι η βρετανική εταιρεία Nexeon, spin-off από το Imperial College του Λονδίνου. Κατασκευάζει ένα εργοστάσιο εμπορικής κλίμακας στην Κορέα για να προμηθεύει μπαταρίες για την Panasonic, αναμειγνύοντας άνθρακα και πυρίτιο ως "μυστική σάλτσα".
Η κινεζική κατασκευάστρια μπαταριών BYD (ο κορυφαίος παγκόσμιος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων σε όγκο), έκλεψε… μια πορεία με τις νέες μπαταρίες «blade» της.
Είναι λιγότερο πιθανό να πιάσουν φωτιά, να φορτιστούν εξαιρετικά γρήγορα και να διαρκέσουν 1,2 εκατομμύρια χιλιόμετρα σε 3.000 κύκλους. Ήδη χρησιμοποιούνται σε ορισμένα μοντέλα Tesla και Mercedes.
Η Toyota έχασε το πρώτο κύμα EV αλλά ποντάρει στην ανάσταση από τη «διπολική» μπαταρία της, καρπό 20ετούς έρευνας. Μια παραλλαγή LFP θα τεθεί σε εφαρμογή το 2026-2027 με αυτονομία σχεδόν 800 km και με κόστος $95 kWh, ενώ ένα χρόνο αργότερα μια μυώδης έκδοση που φτάνει τα 1.400 km αυτονομία περίπου στα $115 kWh.
Συμπέρασμα
Άσχετα αν η Βρετανία και η Ευρώπη έχουν ή όχι απαγόρευση πώλησης βενζίνης και ντίζελ το 2035, η αγορά θα το προλάβει.
Εάν οι συλλέκτες θέλουν να συνεχίσουν να αγοράζουν ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο στη δεκαετία του 2030 για πολιτικούς ή νοσταλγικούς λόγους, ας τους αφήσουν, αρκεί να χρεωθούν για το κόστος CO2 για την κοινωνία.
Σε έναν ιδανικό κόσμο, η Βρετανία θα πρέπει να αγοράζει φθηνές μπαταρίες απευθείας από την Κίνα.
Οι κανόνες τοπικού περιεχομένου της εμπορικής συμφωνίας για το Brexit σημαίνουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούν να πουλήσουν στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Ευρώπης χωρίς δασμούς, εκτός εάν ένα αυξανόμενο μερίδιο προέρχεται από πηγές (τοπικές ή από την Ευρωπαϊκή Ένωση).
Αυτό που είναι εντυπωσιακό στην έκθεση της Goldman Sachs είναι το πόσο περιθωριακή έχει γίνει η Ευρώπη όσον αφορά τη δημιουργική έκρηξη στην τεχνολογία μπαταριών.
Κινδυνεύει να ξοδέψει υπέρογκα ποσά προσπαθώντας να κλείσει το χάσμα των EV, μόνο για να διαπιστώσει ότι εξακολουθεί να είναι μια κινεζική επαρχία μπαταριών μετά από μια δεκαετία.
Κάποιος θα έπρεπε να είχε δώσει μεγαλύτερη προσοχή όταν η αμερικανική Tesla παρήγαγε το πρώτο της αυτοκίνητο το 2008 με αυτονομία 245 μιλίων, τελική ταχύτητα 125 mph και επιτάχυνση που κόβει την ανάσα. Θα έπρεπε να είχαν δώσει ακόμη μεγαλύτερη προσοχή όταν η Κίνα και η Κορέα ξέφυγαν με το παγκόσμιο εμπόριο μπαταριών.
www.worldenergynews.gr