Όλα δείχνουν ότι και για τον επόμενο χειμώνα ο ΔΕΣΦΑ θα προχωρήσει στην ενοικίαση FSU που θα δέσει και πάλι στα ανοιχτά της Ρεβυθούσας το πεντάμηνο Νοεμβρίου – Μαρτίου.
Σε 41,5 εκατ. ευρώ ανήλθε το κόστος ενοικίασης και λειτουργίας της πλωτής μονάδας αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSU) στα ανοιχτά της Ρεβυθούσας, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΔΕΣΦΑ ο οποίος έχει αποφασίσει να μην ασκήσει την option επέκτασης για έξι μήνες του συμβολαίου ενοικίασης του πλοίου.
Το κόστος αυτό επιβάρυνε τους χρήστες φυσικού αερίου και βεβαίως μετακυλίστηκε στους τελικούς καταναλωτές, μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων. Ωστόσο η λειτουργία μιας δεξαμενής αποθήκευσης θεωρείται αναγκαία υπό τις παρούσες συνθήκες της ενεργειακής κρίσης ενώ όλα δείχνουν ότι και για τον επόμενο χειμώνα ο ΔΕΣΦΑ θα προχωρήσει στην ενοικίαση FSU που θα δέσει και πάλι στα ανοιχτά της Ρεβυθούσας το πεντάμηνο Νοεμβρίου – Μαρτίου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το FSU δηλαδή το πλοίο που ενοικίασε ο ΔΕΣΦΑ από την εταιρία Gaslog για ένα χρόνο έναντι 20 εκατ. ευρώ, αύξησε την αποθηκευτική ικανότητα του σταθμού της Ρεβυθούσας κατά 70% από 225.000 κ.μ. στα περίπου 370.000 κ.μ.
Το πλοίο εντάχθηκε στο σύστημα τον Ιούνιο του 2022, λειτούργησε για πρώτη φορά το Φθινόπωρο και χρησιμοποιήθηκε ως δεξαμενή τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας από τις εταιρίες δίνοντας έτσι μια εναλλακτική λύση έναντι της πλέον κοστοβόρας διαδικασίας της τήρησης αποθεμάτων στις αποθήκες της Ιταλίας.
Ωστόσο ο ήπιος χειμώνας αλλά και το γεγονός ότι δεν διεκόπη ποτέ η ροή φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Ελλάδα είχαν ως αποτέλεσμα το FSU να μην χρησιμοποιηθεί στην έκταση που αναμενόταν όταν αποφασίστηκε η ενοικίαση του, με αποτέλεσμα να μην είναι λίγοι εκείνοι που μιλούν για ανενεργή επένδυση.
Το θέμα έχει αναδείξει με δηλώσεις του ο τομεάρχη Ενέργειας του ΠΑΣΟΚ Χάρης Δούκας, οι απόψεις του οποίου συμβαδίζουν και με τους προβληματισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας που στην πρόσφατη έκθεση του για την Ελλάδα μίλησε για τον κίνδυνο δημιουργίας ανενεργών επενδύσεων στον τομέα του φυσικού αερίου, η χρήση του οποίου θα βαίνει μειούμενη όσο θα προχωρεί η πράσινη ενεργειακή μετάβαση.
Ο κ. Δούκας, μίλησε για αχρείαστα μεγάλα κόστη που επιβαρύνουν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις αναφέροντας ως παράδειγμα το FSU που μισθώθηκε για ένα χρόνο από τον ΔΕΣΦΑ. Όπως είπε πρόκειται για μια επένδυση πάρα πολύ δαπανηρή υποστηρίζοντας ότι το μεγαλύτερο κόστος του δεν προέρχεται από την ενοικίαση του πλοίου που ήταν 20 εκ. ευρώ, αλλά από τις τεράστιες απώλειες αερίου, που εμφάνισε το πλοίο κατά τη χειμερινή αποθηκευτική περίοδο. Μάλιστα υπολογίζει ότι το κόστος αυτό ανέρχεται σε 80 εκ. ευρώ.
Οι καταναλωτές πληρώνουν τον λογαρισμό
Όπως υπογραμμίζει ο κ. Δούκας τα κόστη αυτά καταλήγουν στους καταναλωτές, που πληρώνουν τον λογαριασμό και προσθέτει: «Βρισκόμαστε σε μια περίοδο ενεργειακής μετάβασης σε καθαρές ενεργειακές επιλογές. Οι ιδιωτικές εταιρίες λαμβάνουν πολύ σοβαρά υπόψη τους τις νέες εξελίξεις και ξανασκέφτονται τις επενδύσεις σε έργα ορυκτού αερίου. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τις δημόσια ελεγχόμενες και μονοπωλιακές ενεργειακές εταιρίες, όπως η ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ και ο ΔΕΣΦΑ, που προχωρούν σε ενοικιάσεις ακατάλληλων πλοίων FSU και σε νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής».
Πρέπει να σημειωθεί ότι το FSU που νοικιάστηκε από τον ΔΕΣΦΑ μετά από σχετική συνεννόηση τόσο με το ΥΠΕΝ όσο και με τη ΡΑΕ, πέραν του κόστους της ενοικίασης είχε και αυξημένο κόστος απωλειών που υπολογίζονται σε 0,15% επί του φορτίου σε καθημερινή βάση. Πάντως αναλυτικοί υπολογισμοί του ΔΕΣΦΑ μιλούν για συνολικό κόστος 41,5 εκατ ευρώ τόσο για την ενοικίαση, όσο και για τη λειτουργία (ελλιμενισμός, καύσιμα, επιθεωρήσεις, κλπ) συμπεριλαμβανομένων των απωλειών.
Μάλιστα ο ΔΕΣΦΑ θεωρεί ότι η επένδυση δεν ήταν περιττή, ενώ στην εξίσωση θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το ότι οι σχετικές αποφάσεις ελήφθησαν όταν η ενεργειακή κρίση ήταν στην κορύφωση της και οι πιέσεις από την πλευρά της ΕΕ για την διασφάλιση της επάρκειας της ευρύτερης περιοχής ήταν ισχυρές.
www.worldenergynews.gr