Υπόθεση εικοσιτετραώρων φέρεται να είναι η απελευθέρωση των δύο ελληνικών δεξαμενοπλοίων που κρατάει από τα τέλη Μαΐου η Τεχεράνη
Υπόθεση εικοσιτετραώρων φέρεται να είναι η απελευθέρωση των δύο ελληνικών δεξαμενοπλοίων που κρατάει από τα τέλη Μαΐου η Τεχεράνη. Η εκτίμηση στηρίζεται στις ανεπίσημες διπλωματικές επαφές που έχουν προηγηθεί και βάσει των οποίων έχει διαμορφωθεί η αλληλοκατανόηση, πως όταν το ιρανικό πλοίο του οποίου το φορτίο είχαν κατασχέσει στην Ελλάδα οι αμερικανικές αρχές επιστραφεί, τότε θα απελευθερωθούν και τα δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια. Περίπου 50 Φιλιππινέζοι και Ελληνες ναυτικοί κρατούνται ακόμη στα δύο ελληνικά πλοία στο Μπαντάρ Αμπάς.
Επειτα από έναν νομικό και δικαστικό δαίδαλο μεταξύ αμερικανικών, ελληνικών και γερμανικών αρχών, η ελληνική Δικαιοσύνη αποφάσισε ότι το φορτίο πρέπει να επιστραφεί. Οπερ και εγένετο. Ειδικότερα, ολοκληρώθηκε τα προηγούμενα εικοσιτετράωρα η μετάγγιση 56.000 τόνων ιρανικού πετρελαίου από το ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο Ice Energy (το οποίο είχε ναυλωθεί από τις αμερικανικές αρχές όταν κατάσχεσαν αρχικά το φορτίο) στο υπό ιρανική σημαία δεξαμενόπλοιο Lana στο αγκυροβόλιο του λιμανιού του Πειραιά. Αφού το Lana αποπλεύσει από τα ελληνικά ύδατα και περάσει σε διεθνή ύδατα, η Τεχεράνη, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, θα προχωρήσει με τη σειρά της στην αποδέσμευση των δύο ελληνικών δεξαμενοπλοίων.
Το χωρητικότητας 115.400 τόνων εκτοπίσματος Lana, που απελευθερώθηκε τον Ιούνιο από τις ελληνικές αρχές, ρυμουλκήθηκε στις αρχές Ιουλίου από την Κάρυστο στο αγκυροβόλιο του Πειραιά. Σημείο όπου βρισκόταν και το δεξαμενόπλοιο Ice Energy, το οποίο αφαίρεσε φορτίο πετρελαίου από το Lana σε εκτέλεση αμερικανικής αξίωσης, που τελικά ακυρώθηκε δικαστικά.
Το Ice Energy ανήκει στην Dy-nacom Tankers Management και ναυλώθηκε τον Μάιο για λογαριασμό της αμερικανικής κυβέρνησης μέσω της Times Navigation, η οποία προσέφυγε κατά της επιστροφής του φορτίου καταθέτοντας έφεση. Οι δικαστικές αρχές απέρριψαν ωστόσο την έφεση, κρίνοντας ότι η Times Navigation δεν είχε δικαίωμα να υποβάλει έφεση.
Υπενθυμίζεται ότι η ιστορία ξεκίνησε όταν το επίμαχο πλοίο, που μετονομάστηκε από Pegas σε Lana τον Μάρτιο, αντιμετώπισε μηχανικό πρόβλημα ενώ έπλεε προς τη νότια Πελοπόννησο για να ξεφορτώσει το φορτίο του σε άλλο πλοίο. Λόγω κακών καιρικών συνθηκών, είχε αναγκαστεί να σταματήσει ανοιχτά της Καρύστου. Εκεί είχε δεσμευθεί στις 15 Απριλίου, αρχικά λόγω των κυρώσεων κατά της Ρωσίας και κατόπιν (όταν έγινε γνωστό πως είχε αλλάξει πλοιοκτησία και δεν υπαγόταν στις κυρώσεις) την Πέμπτη 26 Μαΐου, έπειτα από αίτημα δικαστικής συνδρομής που είχαν υποβάλει οι ΗΠΑ, με το αιτιολογικό ότι τα έσοδα από την πώληση του φορτίου ιρανικού πετρελαίου θα κατέληγαν στη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. Η δέσμευση του ιρανικού αργού πετρελαίου στην Ελλάδα προκάλεσε την αντίδραση της Τεχεράνης, με τους Φρουρούς της Επανάστασης να καταλαμβάνουν στις 27 Μαΐου, ως αντίποινα, τα δύο υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοια Delta Poseidon και Prudent Warrior στον Περσικό Κόλπο, όπου και παραμένουν.
Πηγή: Καθημερινή - Ηλίας Μπέλλος
www.worldenergynews.gr