Τι συζητήθηκε στο ου Delphi Economic Forum
Ανοίγοντας τη συζήτηση για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας ο Αντώνης Παπαδημητρίου ανέφερε: «Οι ερασιτέχνες μιλούν για στρατηγική, οι επαγγελματίες μιλούν για logistics» θέτοντας παράλληλα τα κρίσιμα ερωτήματα που κλήθηκε να απαντήσει το πάνελ «Ποια θα είναι τα φορτία που θα κουβαλούν τα πλοία μας; Tι πλοια θα έχουμε; Ποιες θα είναι οι μηχανές; Πράγματα πρακτικά και ουσιαστικά» και σημειώνοντας χαρακτηριστικά για την ανανέωση του στόλου «Είναι 5000 τα ελληνόκτητα πλοία, αν την επόμενη δεκαετία πρέπει να ανανεωθούν τα 2000 μιλάμε για ένα τεράστιο ποσό που από κάπου πρέπει να χρηματοδοτηθεί».
Αισιόδοξη πως η ναυτιλία θα καταφέρει να μειώσει την εκπομπή ρύπων κατά 40% τα επόμενα χρόνια εμφανίστηκε η Σεμίραμις Παληού, «Το 90% των παγκόσμιων φορτίων μετακινείται δια θαλάσσης. Τα ρούχα που φοράτε, τα δημητριακά που τρώτε είτε σε πρώτη ύλη είτε σε τελικό προϊόν έχουν μεταφερθεί σε ένα πλοίο. Το 20% αυτών των πλοίων ανήκει σε ελληνικά χέρια. Η ναυτιλία είναι ο καλύτερος τρόπος μεταφοράς όλων αυτών των φορτίων. Χρησιμοποιούμε ψηφιακά μέσα για να μετράμε τους ρύπους μας. Σιγά σιγά υπάρχει και η ανανέωση του στόλου. Αποχωρούν τα πιο ρυπογόνα. Ο στόχος του 2030 είναι πάρα πολύ εφικτός και θα τα καταφέρουμε».
Η Ιωάννα Προκοπίου ανέφερε ότι παρά το γεγονός πως τόσο μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου φορτίου κινείται μέσω της ναυτιλίας, η τελευταία ευθύνεται μόλις για το 3% των εκπομπών ρύπων. Αναφέρθηκε στη σημασία της μείωσης εκπομπών ρύπων της ναυτιλίας, παράλληλα όμως κατέδειξε και το μέγεθος αυτής της διαδικασίας λέγοντας πως «η απανθρακοποίηση των πλοίων θα κοστίσει 3,2 τρις».
Πιάνοντας το νήμα, ο Γιάννης Πλατσιδάκης, επανέλαβε πως η ναυτιλία είναι ο λιγότερο επικίνδυνος τρόπος μεταφοράς φορτίων αλλά και πως πρέπει να εξασφαλιστεί πως θα παραμείνει βιώσιμη. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά: «Η ναυτιλία δεν έχει υποκατάστατο. Πρέπει να βρούμε έναν τρόπο όταν ο ναυλωτής χρησιμοποιεί το πλοίο να μπορεί να το κάνει με τον πιο αποδοτικό τρόπο». Ο επίτιμος πρόεδρος της Intercargo χαρακτήρισε «σημαντικό λάθος της παγκόσμιας ναυτιλίας» που δέχτηκε τους κανονισμούς IMO για τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα. “Ήρθαν χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση και η ναυτιλία είπε ότι οι στόχοι μπορούν επιτευχθούν. Ήταν επικοινωνιακό σφάλμα. Είχαμε ενοχικό σύμπλεγμα. Έπρεπε να πούμε ένα «αλλά».”
Για τη σημασία της ψηφιοποίησης των πλοίων αλλά και τις προκλήσεις της διαδικασίας μίλησε ο Γιώργος Καραγεωργίου: «Τι πρέπει να έχουμε για την ψηφιοποίηση; Ποιοτικά δεδομένα. Πρέπει να φτιάξουμε πλατφόρμες που θα αποθηκεύουν και θα διαχειρίζονται αυτά τα δεδομένα που θα είναι ιδιαίτερα ογκώδη» και συμπλήρωσε «χρειαζόμαστε κυβερνοασφάλεια ώστε κανείς να μην έχει πρόσβαση στα δεδομένα αυτά και κανείς να μην έχει πρόσβαση στα πλοία μας. Είναι μια περίπλοκη διαδικασία. Έχει πολλές υποκατηγορίες».
Στις αλλαγές στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις που φέρνει η νέα γενιά πλοιοκτητών αλλά και τα εξειδικευμένα στελέχη που προσφέρει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αναφέρθηκε ο Γιάννης Θεοτοκάς. «Βλέπουμε πως εμφανίζονται σημαντικές διαφοροποιήσεις στο θέμα της οργάνωσης των εταιρειών. Είναι πια πολύ πιο οριζόντιες δομές με άμεση επικοινωνία. Το ιεραρχικό μοντέλο έχει υποχωρήσει. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα προσφέρει εξειδικευμένα στελέχη που μπορούν να στηρίξουν τη διαδικασία μετάβασης στο νέο περιβάλλον».
O managing director της Eastern Mediterranean Maritime Limited, Θανάσης Μαρτίνος, εξήγησε ότι «η ελληνικότητα της ελληνικής ναυτιλίας προσδιορίζεται από τη διαχείριση, την ιδιοκτησία, τα πληρώματα και τη σημαία» και ανέφερε πως μόνο το 1/3 του ελληνόκτητου στόλου κινείται υπό ελληνική, κυπριακή ή μαλτέζικη σημαία. «Η μεγαλύτερη σημαία στον ελληνόκτητο στόλο είναι η Λιβερία με δεύτερο τον Παναμά».
Τόνισε ακόμα πως «Το σύνολο των Ελλήνων εφοπλιστών διαχειρίζονται τα πλοία τους από την Ελλάδα. Άλλοι αναθέτουν τη διαχείριση σε τρίτους. Η Ελλάδα προσφέρει ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο. Αντίστοιχα θεσμικά πλαίσια υπάρχουν και σ' άλλα ανερχόμενα κέντρα όπως το Ντουμπάι και Σιγκαπούρη» σύμφωνα με τον ίδιο όμως το πλεονέκτημα της Ελλάδας «είναι τα στελέχη μας. Έχουν μεγαλύτερο κόστος αλλά είναι ευέλικτοι, γρήγοροι στις αποφάσεις τους και φιλότιμοι».
Ο Θανάσης Μαρτίνος πάντως δήλωσε επιφυλακτικός για το μέλλον της ναυτιλίας για δύο λόγους «Την εμμονή της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού με το ελληνικό πλαίσιο και την πρόσφατη τάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να χρησιμοποιεί την οικονομία για γεωπολιτικούς λόγους. Υπάρχει περίπτωση να μας πει η Ευρωπαϊκή Ένωση να σταματήσουμε τις εμπορικές σχέσεις με τη Ρωσία. Γι αυτό τα 2/3 είναι εκτός ελληνικών σημαιών».
www.worldenergynews.gr