Η απόφαση ανεβάζει στο 74,9% (έναντι 73,86% που ίσχυε) το ποσοστό των εσόδων από τις δημοπρασίες ρύπων που κατευθύνονται στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και μειώνει ελαφρώς στο 3,8% (έναντι 4% που ίσχυε με την προηγούμενη ανάλογη υπουργική απόφαση) τα κονδύλια που κατευθύνονται στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ. Πρόκειται βεβαίως για πολύ μικρές αλλαγές, αλλά το γεγονός ότι γίνονται δείχνει τη στενότητα κονδυλίων που έχει στη διάθεση της η κυβέρνηση για επιδοτήσεις αλλά και την ανησυχία για συνέχιση της ενεργειακής κρίσης.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΔΑΠΕΕΠ που είναι ο αρμόδιος φορέας για τη διενέργεια των δημοπρασιών ρύπων αλλά και για τη διαχείριση των δυο λογαριασμών του ΕΛΑΠΕ και του ΤΕΜ, τα έσοδα από τις δημοπρασίες με μέση τιμή ρύπων τα 75 ευρώ ανά τόνο (σήμερα η τιμή κινείται γύρω από τα 90 ευρώ/τόνο), θα ανέλθουν για το 2022 περίπου στα 2 δις ευρώ. Έτσι από το συνολικό αυτό ποσό το 1,5 δις ευρώ θα κατευθυνθεί στις επιδοτήσεις των λογαριασμών του ρεύματος και του φυσικού αερίου.
Πάντως πρέπει να αναφερθεί ότι από τον περασμένο Σεπτέμβριο μέχρι και τον Φεβρουάριο τα κονδύλια που έχουν διατεθεί για επιδοτήσεις ξεπερνούν τα 2 δις ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι εάν η κρίση συνεχιστεί επί μακρό ακόμη και με μικρότερη ένταση από τη σημερινή, τα διαθέσιμα κονδύλια για επιδοτήσεις θα εξαντληθούν και η κυβέρνηση που έχει δεσμευθεί ότι θα συνεχίσει να στηρίζει τους καταναλωτές για όσο χρειαστεί, θα αναγκαστεί να αναζητήσει κεφάλαια από τον προϋπολογισμό.
H κατανομή που ισχύει από τις 8 Φεβρουαρίου
Αναλυτικά η νέα υπουργική απόφαση για την κατανομή των εσόδων από τους πλειστηριασμούς ρύπων, η οποία ισχύει από τις 8 Φεβρουαρίου προβλέπει την εξής κατανομή:
α. Ποσοστό 3,8% των εσόδων αποτελεί πόρο του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ.
β. Ποσοστό 11% των εσόδων διατίθεται για να καλύψει τις ανάγκες της ενίσχυσης για επιχειρήσεις που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα. Τυχόν ποσό, το οποίο δεν χρησιμοποιείται για τον παραπάνω σκοπό αποτελεί πόρο του ΕΛΑΠΕ.
γ. Ποσοστό 0,6% διατίθεται στον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α), εκ του οποίου, ποσοστό 10% διατίθεται για την αποκλειστική υποστήριξη του έργου της Διεύθυνσης Κλιματικής Αλλαγής και Ποιότητας της Ατμόσφαιρας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το υπόλοιπο ποσό διατίθεται για τους σκοπούς, τη λειτουργία και τις δράσεις του Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α. Τυχόν ποσό που δεν θα χρησιμοποιηθεί εντός του έτους μεταφέρεται για χρήση στα επόμενα έτη έως εξαντλήσεώς του.
δ. Ποσοστό 4,5% διατίθεται στο Πράσινο Ταμείο για την χρηματοδότηση δράσεων για την ανάπτυξη βιώσιμων οικονομικών δραστηριοτήτων χαμηλού ανθρακικού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος, στις Περιφερειακές Ενότητες Κοζάνης, Φλώρινας και στο Δήμο Μεγαλόπολης της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας. Οι δράσεις θα απευθύνονται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις λιγνιτικές περιοχές ή και για επιχειρήσεις που επιθυμούν να μετεγκατασταθούν στις λιγνιτικές περιοχές.
Οι δράσεις μπορεί να αφορούν και σε συμπράξεις επιχειρήσεων με ερευνητικά κέντρα/πανεπιστήμια:
ε. Ποσοστό 1,5% διατίθεται στο λογαριασμού ειδικού σκοπού στην Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
στ. Ποσοστό 1,5% διατίθεται στο Πράσινο Ταμείο για τη χρηματοδότηση έργων για την προστασία, διατήρηση και βελτίωση του φυσικού περιβάλλοντος.
ζ. Ποσοστό 74,90% των εσόδων διατίθεται στον Ειδικό Λογαριασμό με την ονομασία «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης». Τυχόν ποσό που δεν θα χρησιμοποιηθεί εντός του έτους μεταφέρεται για χρήση στα επόμενα έτη έως εξαντλήσεώς του.
η. Ποσοστό 0,2% διατίθεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να καλύψει τις ανάγκες πληρωμής συνδρομών της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς που συμμετέχει και διεθνείς συμβάσεις που έχει υπογράψει σχετικά με θέματα κλιματικής αλλαγής και προστασίας της στοιβάδας του όζοντος καθώς και για την εξυπηρέτηση των στόχων και δράσεων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.
θ. Ποσοστό 1% διατίθεται στο Εθνικό Ταμείο Ενεργειακής Απόδοσης (Ε.Τ.Ε.Α.Π.) για χρηματοδότηση έργου και δράσεων για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών στην τελική κατανάλωση.