Το υδρογόνο έχει διαφημιστεί ως το καύσιμο του μέλλοντος και η τεχνολογία έχει εξέχουσα θέση στο σχέδιο της κυβέρνησης Morrison για την απανθρακοποίηση της Αυστραλίας ως το 2050. Μάλιστα, η κυβέρνηση, νωρίτερα αυτό τον μήνα, αποκάλυψε τη στρατηγική της για τα «μελλοντικά καύσιμα» που σχετίζονται με τη μείωση των εκπομπών στον τομέα των μεταφορών, δεσμεύοντας 250 εκατομμύρια δολάρια για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και υποδομές υδρογόνου. Και τον Σεπτέμβριο, υποσχέθηκε σχεδόν 500 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας στο πρόγραμμα Clean Hydrogen Industrial Hubs.
Ωστόσο, ανεξάρτητοι ερευνητές πιστεύουν ότι η εστίαση στο υδρογόνο στις οδικές μεταφορές είναι λάθος. Σε αυτήν την επιτακτική ανάγκη για ταχεία μείωση των παγκόσμιων εκπομπών πριν από το 2030, η ανάπτυξη υδρογόνου για τις οδικές μεταφορές χαμηλών εκπομπών δεν θα γίνει αρκετά γρήγορα και δεν αποτελεί βιώσιμη εναλλακτική λύση στα ηλεκτρικά οχήματα.
Η απαραίτητη διευκρίνιση
Αξίζει να σημειωθεί ότι το υδρογόνο είναι καθαρό και φιλικό προς το κλίμα μόνο εάν παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως ηλιακή, αιολική και υδροηλεκτρική. Αυτή η διαδικασία χρησιμοποιεί ηλεκτρόλυση για να μετατρέψει το νερό σε υδρογόνο και εύστοχα ονομάζεται «πράσινο υδρογόνο».
Για περισσότερα από 20 χρόνια, οι υποστηρικτές του υδρογόνου υπόσχονται ένα μέλλον καθαρής ενέργειας. Όμως, ενώ ο ρυθμός των νέων έργων πράσινου υδρογόνου επιταχύνεται, τα περισσότερα βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης. Μόλις 14 μεγάλα έργα παγκοσμίως ξεκίνησαν την κατασκευή το 2020, ενώ 34 βρίσκονται σε στάδιο μελέτης ή μνημονίου κατανόησης.
To «όχι» για τις οδικές μεταφορές
Τα δεδομένα παγκόσμιων πωλήσεων για αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, μαζί με δηλώσεις CEOs μεγάλων εταιρειών, υποδηλώνουν ότι πολλοί κατασκευαστές οχημάτων δεν θεωρούν σοβαρά το υδρογόνο βιώσιμο και προσοδοφόρο καύσιμο μεταφορών. Το υδρογόνο μπορεί να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο στην αγορά φορτηγών μεγάλων αποστάσεων, καθώς τα γνωστά πλεονεκτήματά του περιλαμβάνουν μεγάλη αυτονομία οδήγησης και σύντομους χρόνους ανεφοδιασμού, που είναι σημαντικά για αυτόν τον τομέα.
Όμως το υδρογόνο ανταγωνίζεται μια δυναμική και ταχέως εξελισσόμενη αγορά ηλεκτρικών φορτηγών, η οποία παρουσιάζει σημαντικές και συνεχείς ετήσιες βελτιώσεις στην πυκνότητα ενέργειας της μπαταρίας και στις τιμές. Επιπλέον, οι κατασκευαστές φορτηγών – όπως η Daimler, η MAN, η Renault, η Scania και η Volvo – έχουν δηλώσει ότι βλέπουν ένα αποκλειστικά ηλεκτρικό μέλλον.
Με άλλα λόγια, η ποσότητα ανανεώσιμης ενέργειας που απαιτείται για ένα πράσινο όχημα υδρογόνου για να διανύσει ένα χιλιόμετρο είναι η ίδια με αυτή που απαιτείται για τρία ηλεκτρικά οχήματα για να διανύσουν την ίδια απόσταση. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Όσο περισσότερη ενέργεια απαιτείται για τις μεταφορές, τόσο περισσότερη ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές χρειάζεται να παραχθεί και τόσο υψηλότερο είναι το κόστος και δυσκολότερη γίνεται η ταχεία απαλλαγή της οικονομίας από τον άνθρακα.
Τέλος, τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία είναι η μόνη εφικτή τεχνολογία που μπορεί να το πετύχει αυτό στο εγγύς μέλλον.
www.worldenergynews.gr