O ΣΥΡΙΖΑ αφήνει πίσω του μια ΔΕΠΑ με μερίδιο που υποχωρεί, το φιάσκο Τζώρτζη που διαδέχθηκε τον Κιτσάκο και κυρίως άλυτο το πρόβλημα των απαιτήσεων από τα ELFE (Λαυρεντιάδη)
Ουσιαστικές αλλαγές στο νόμο που ψηφίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση για τον διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε δυο εταιρίες και την ιδιωτικοποίηση του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας προανήγγειλε ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, μιλώντας κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης.
Όπως είπε ο κ. Θωμάς, η ΔΕΠΑ θα αναδιοργανωθεί ώστε να είναι σε θέση να εξασφαλίζει προμήθεια φυσικού αερίου, με όρους όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικούς, προς όφελος των καταναλωτών.
Πρόσθεσε δε, ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να γίνουν αναγκαίες αναθεωρήσεις του νόμου της προηγούμενης κυβέρνησης, ώστε πλέον το εγχείρημα της αποκρατικοποίησης να αποδώσει και να είναι προσοδοφόρο για το Δημόσιο.
Όπως είναι γνωστό το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης εγκρίθηκε από τη Βουλή τον Απρίλιο, αλλά δεν εφαρμόστηκε εν όψει των διαφαινόμενων πολιτικών εξελίξεων, αλλά και λόγω τόσο της πολυπλοκότητας του όσο και των αντιπαραθέσεων μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ και του διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΠΑ Δημήτρη Τζώρτζη.
O ΣΥΡΙΖΑ αφήνει πίσω του μια ΔΕΠΑ με μερίδιο που υποχωρεί, με το φιάσκο Τζώρτζη που διαδέχθηκε τον Κιτσάκο και κυρίως άλυτο το πρόβλημα των απαιτήσεων από τα ELFE (Λαυρεντιάδη)
Το σχέδιο προέβλεπε τη δημιουργία δύο εταιριών της ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, με την προοπτική πώλησης του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών και του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορία.
Είναι σαφές ότι μετά την αλλαγή της διοίκησης της ΔΕΠΑ που αναμένεται αφού πρώτα γίνουν οι αλλαγές στη ΔΕΗ, η νέα κυβέρνηση θα προχωρήσει σε ένα νέο σχέδιο αναδιάρθρωσης της ΔΕΠΑ , ενώ δεν αποκλείεται η εταιρία να παραμείνει ενιαία και η ιδιωτικοποίηση να αφορά σε ποσοστό της τάξης του 66%.
Άλλωστε και στο παρελθόν η κυβέρνηση Σαμαρά είχε επιχειρήσει να ιδιωτικοποιήσει το 65% της ΔΕΠΑ, αλλά τότε δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον.
Το σενάριο της Holding με τις 3 θυγατρικές
Ωστόσο, όπως ανεφερε το WEN,αν και παραμένει αδιευκρίνιστο κατά πόσο αυτό το σχέδιο αυτό θα επολεγεί, το βέβαιο είναι πως στους κόλπους της νέας κυβέρνησης έχει κερδίσει έδαφος η προοπτική μερικού διαχωρισμού της εμπορίας και των υποδομών.
Πρόκειται για το σχέδιο δημιουργίας μίας εταιρείας συμμετοχών, στην οποία θα υπαχθούν τρεις θυγατρικές, μία για τις εμπορικές δραστηριότητες, μία για τις υποδομές και μία για τα διεθνή projects στα οποία συμμετέχει η ΔΕΠΑ, που ανέφερε το WEN την περασμένη Παρακσευή 19/7.
Το σχέδιο αυτό προβλέπει πώληση μεριδίων των δύο από τις τρεις θυγατρικές
Ο λόγος είναι πως μία τέτοια προοπτική κινείται στο ίδιο μήκος κύματος με την πανευρωπαϊκή τάση του unbunling, η οποία πέρα από ρυθμιστική έχει και εμπορική διάσταση, καθώς άλλοι είναι οι υποψήφιοι αγοραστές που θα προσελκύσει η εμπορική δραστηριότητα και άλλοι η διαχείριση των δικτύων.
Σε αυτό το πλαίσιο, το μοντέλο holding θα εξυπηρετούσε τη λογική μερικού διαχωρισμού των δύο δραστηριοτήτων, χωρίς όμως τις παρενέργειες που επέφερε ο δρομολογούμενος πλήρης διαχωρισμός, με το split που προωθούσε η προηγούμενη κυβέρνηση.
Βέβαια και η λύση της εταιρείας συμμετοχών ενέχει προσκόμματα, τα οποία μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έκαναν εμπλεκόμενους παράγοντες να προκρίνουν το split.
Επίσης, όποια εναλλακτική «φόρμουλα» τελικά υιοθετηθεί από τη νέα κυβέρνηση, τότε αυτή θα πρέπει να πείσει τους Θεσμούς πως με αυτό τον τρόπο θα εισρεύσουν τουλάχιστον 250 εκατ. ευρώ στα δημόσια ταμεία, δηλαδή όσα τα προσδοκώμενα έσοδα από την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Αντιμετώπιση του προβλήματος των συσσωρευμένων οφειλών
Σε ότι αφορά το ζήτημα της διοίκησης δεν θα πρέπει να διαφεύγει της προσοχής ένας ακόμη σκόπελος για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ που δεν είναι άλλος από τις συσσωρευμένες οφειλές της τάξεως των 130 εκατ. ευρώ από απλήρωτους λογαριασμούς αερίου, κυρίως από δύο μεγάλους πελάτες, τα ΕLFE και την ΕΒΖ.
Για το ζήτημα που είχε αναδειχθεί από τη ΝΔ ως μείζον σκάνδαλο κατηγορείται η προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΠΑ υπό τον Θεόδωρο Κιτσάκο, αλλά δεν είχε γίνει καμία κίνηση αντιμετώπισης του προβλήματος από τον κ. Τζώρτζη.
Και βεβαίως μια τόσο μεγάλη «μαύρη τρύπα» είναι αρνητικός παράγοντας για τα έσοδα από μια πιθανή ιδιωτικοποίηση.
Εξάλλου η ΝΔ είχε ταχθεί κατά του νομοθετήματος του Γιώργου Σταθάκη για τη ΔΕΠΑ, εκτιμώντας ότι δε θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον για μια εταιρία που πέραν του δημοσίου έχει ήδη ένα ακόμη μεγαλομέτοχο δηλαδή τα ΕΛΠΕ.
Το ερώτημα που είχε τεθεί ήταν το εξής: «Ποιος θα έρθει να δώσει τα χρήματα όταν θα έχει άλλους δύο μετόχους στη ΔΕΠΑ Εμπορίας με δικαιώματα που προσδιορίζουν που θα αγοράζει η εταιρεία αέριο;». Παράλληλα είχε τονιστεί ότι με τα σχέδια της προηγούμενης κυβέρνησης η ΔΕΠΑ απαξιώνετε και το αποτέλεσμα για το δημόσιο θα είναι πολύ υποδεέστερο.
«Κάνετε το διαγωνισμό στρεβλά... Το να έρθει ένας παθητικός μέτοχος δεν προσφέρει κάτι στη χώρα», ανέφεραν τότε οι εκπρόσωποι της ΝΔ κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή.
Πρέπει να σημειωθεί, εξάλλου, ότι ο διαχωρισμός σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, με την προοπτική πώλησης του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών και του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορία, δεν υπαγορεύεται από κανένα πλαίσιο ανταγωνισμού ή άλλου κανονισμού, του ευρωπαϊκού ή του εθνικού δικαίου.
Αντιθέτως το ευρωπαϊκό δίκαιο επιβάλλει μόνο το νομικό διαχωρισμό, ώστε να μην αυξάνουν τα κόστη του φυσικού αερίου αναιτιολόγητα.
Επίσης είχε επικριθεί το γεγονός ότι το δημόσιο διατηρεί δικαιώματα αρνησικυρίας σε στρατηγικής σημασίας θέματα της εταιρείας, καθορίζοντας το μίγμα προμηθειών της δημιουργώντας προϋποθέσεις να μειωθεί το προσφερόμενο τίμημα από τους υποψήφιους επενδυτές.
www.worldenergynews.gr