Κυβερνητικά στελέχη επικρίνουν τους χειρισμούς που έγιναν από το ΤΑΙΠΕΔ κατά την προκήρυξη του διαγωνισμού
Η διαφαινόμενη αποτυχία του διαγωνισμού για την πώληση του 50,1% των Ελληνικών Πετρελαίων, μετά και την γνωμοδότηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς περί υποχρέωσης του επενδυτή να υποβάλει δημόσια προσφορά για τις υπόλοιπες μετοχές της εταιρίας που βρίσκονται σε διασπορά, έχει προκαλέσει ισχυρές τριβές μεταξύ κυβέρνησης και ΤΑΙΠΕΔ.
Κυβερνητικοί παράγοντες επικρίνουν τους χειρισμούς που έγιναν από το ΤΑΙΠΕΔ κατά την προκήρυξη του διαγωνισμού, ενώ από την πλευρά τους στελέχη του Ταμείου υπενθυμίζουν τις επίμονες φήμες που έχουν κυκλοφορήσει σχεδόν από την αρχή της διαδικασίας ότι η εν λόγω ιδιωτικοποίηση δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί.
Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστή η στάση που θα τηρήσουν έναντι των εξελίξεων οι δυο εταιρίες που συμμετείχαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, δηλαδή η Glencore και η Vitol.
Ωστόσο κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι η υποχρέωση δημόσιας προσφοράς προσθέτει ένα σοβαρό εμπόδιο στην ιδιωτικοποίηση, καθώς αυξάνει σημαντικά το κόστος της εξαγοράς.
Και τούτο διότι εάν το κόστος της εξαγοράς του 50,1% των μετοχών εκτιμούνταν στο 1,5 δις. ευρώ, τώρα ο αγοραστής ενδέχεται να πρέπει να καταβάλει επιπλέον 800 εκατ. ευρώ για το υπόλοιπο 20% των μετοχών της εταιρίας που βρίσκονται στη διασπορά, δεδομένου ότι οι δύο βασικοί μέτοχοι, το δημόσιο και ο όμιλος Λάτση έχουν δηλώσει ότι θέλουν να διατηρήσουν ένα ποσοστό γύρω στο 15% ο καθένας από το αρχικό τους μερίδιο.
Με αφορμή αυτούς τους υπολογισμούς, κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ υπενθυμίζουν ότι η γνωμοδότηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ήλθε μόλις λίγες ημέρες μετά την αναφορά που κατέθεσε στην Επιτροπή το Σωματείο των εργαζόμενων στα ΕΛΠΕ για τη διαδικασία αποκρατικοποίησης και την προστασία των δικαιωμάτων των μικρομετόχων.
Πρόβλεψη για διάθεση μεγαλύτερου ποσοστού
Οι ίδιοι κύκλοι σχολιάζοντας τους χειρισμούς του Ταμείου υπογραμμίζουν με έμφαση ότι στην προκήρυξη αναφερόταν πως το πωλούμενο ποσοστό είναι «τουλάχιστον 50,1%» των μετοχών ακριβώς για να αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο εξαγοράς μεγαλύτερου ποσοστού.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ δεν θεωρούσε ότι υπάρχει η εν λόγω υποχρέωση λόγω της δυνατότητας εξαίρεσης που προβλέπει ο σχετικός νόμος για τις υπό αποκρατικοποίηση εταιρίες. Μάλιστα δύο νομικά γραφεία στα οποία είχαν απευθυνθεί οι πωλητές είχαν γνωμοδοτήσει υπέρ της άποψης αυτής.
Ωστόσο στην περίπτωση των ΕΛΠΕ, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς έκρινε διαφορετικά, με βασικό επιχείρημα ότι πωλητής της εισηγμένης εταιρίας δεν είναι μόνον το δημόσιο αλλά και ο ιδιώτης βασικός μέτοχος.
Ας σημειωθεί ότι ο σχετικός νόμος, ο οποίος έχει καταρτιστεί σε εφαρμογή ευρωπαϊκής οδηγίας, προβλέπει ότι «κάθε πρόσωπο που αποκτά καθ’ οιονδήποτε τρόπο, άμεσα ή έμμεσα, απευθείας ή σε συνεννόηση με άλλα πρόσωπα που ενεργούν για λογαριασμό του ή συντονισμένα με αυτό, κινητές αξίες και, λόγω αυτής της απόκτησης, το ποσοστό των δικαιωμάτων ψήφου που κατέχει αυτό το πρόσωπο, άμεσα ή έμμεσα, απευθείας ή σε συνεννόηση με άλλα πρόσωπα που ενεργούν για λογαριασμό του ή συντονισμένα με αυτό, υπερβαίνει το όριο του ενός τρίτου (1/3) του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου της υπό εξαγορά εταιρείας, υποχρεούται εντός είκοσι (20) ημερών από αυτήν την απόκτηση να απευθύνει υποχρεωτική δημόσια πρόταση για το σύνολο των κινητών αξιών της υπό εξαγορά εταιρείας, καταβάλλοντας δίκαιο και εύλογο αντάλλαγμα».
Αναφέρει όμως και ότι από την υποχρέωση αυτή εξαιρείται η διαδικασία αποκρατικοποίησης της υπό εξαγορά εταιρίας.
Ας σημειωθεί ότι για το συγκεκριμένο θέμα οι εργαζόμενοι στα ΕΛΠΕ έχουν καταθέσει αναφορά τόσο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και στις αρμόδιες εποπτικές αρχές του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, όπου επίσης διαπραγματεύονται οι μετοχές των ΕΛΠΕ.
www.worldenergynews.gr