Παρά τις ανριδράσεις εκ μέρους της βιομηχανίας, η γενική διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν ζητά με επιστολή της προς τη ΡΑΕ να συμπεριληφθεί στο μηχανισμό ευελιξίας και η απόκριση στη ζήτηση
Εμπλοκή φαίνεται ότι έχει ανακύψει γύρω από το ζήτημα της υιοθέτησης μηχανισμού αποζημίωσης ευέλικτης ισχύος στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας, καθώς σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες η Κομισιόν εμμένει στην άποψη ότι στον μηχανισμό θα πρέπει να συμμετέχει και η απόκριση στη ζήτηση (demand response) δηλαδή οι μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις.
Όπως είναι γνωστό ο υπό εκπόνηση μηχανισμός ευελιξίας που αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, θα αντικαταστήσει τα περίφημα ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος), που έχουν λήξει ήδη από τον περασμένο Απρίλιο.
Πρόκειται δε, για το σύστημα «αποζημίωσης» των μονάδων παραγωγής για την παροχή υπηρεσιών ευελιξίας στο σύστημα.
Οι βασικές αρχές του νέου μηχανισμού ευελιξίας που θα λειτουργήσει στο μεσοδιάστημα έως την πλήρη ανάπτυξη του target model έχουν δοθεί από τη ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση η οποία έληξε την Παρασκευή 22/9.
Επαναφορά του θέματος μέσω επιστολής
Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι τις προηγούμενες ημέρες έφθασε στη ΡΑΕ επιστολή από τη γενική διεύθυνση Ενέργειας της Επιτροπής, με την οποία ζητείται για μια ακόμη φορά να συμπεριληφθεί στο μηχανισμό ευελιξίας και η απόκριση στη ζήτηση (demand response).
Πρόκειται για θέμα που έχει τεθεί κατ’ επανάληψη από τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όλο το προηγούμενο διάστημα και ήταν μάλιστα ένας από τους λόγους της καθυστέρησης στη διαμόρφωση του μηχανισμού.
Πάντως η ΡΑΕ στην πρόταση που έθεσε προς διαβούλευση δεν συμπεριέλαβε το demand response, σημειώνοντας ότι σε αυτή τη φάση δεν υπάρχει η τεχνική δυνατότητα.
Συγκριμένα η ΡΑΕ ανέφερε ότι «από την καταρχήν διερεύνηση της δυνατότητας για συμμετοχή της ζήτησης στον μηχανισμό προκύπτει πως τα εγγενή χαρακτηριστικά ενός μηχανισμού ευελιξίας συνδέονται με την απαίτηση παροχής στο σύστημα ειδικών υπηρεσιών, και κυρίως της ικανότητας μεταβολής της καταναλισκόμενης ισχύος με συγκεκριμένο ελάχιστο ρυθμό, κατόπιν σχετικής εντολής του Διαχειριστή του Συστήματος. Η απαίτηση αυτή είναι διαφορετική από τη γενική έννοια των απαιτήσεων επάρκειας. Παρόλο που υπάρχει η δυνατότητα περιορισμού της ζήτησης, ιδίως ως προς τους τηλεμετρούμενους καταναλωτές, δεν υφίσταται επί του παρόντος στην ελληνική αγορά η τεχνική υποδομή ούτως ώστε η ζήτηση να λαμβάνει και να ανταποκρίνεται σε συνεχόμενες εντολές του Διαχειριστή, για την ικανοποίηση των ειδικών απαιτήσεων ευελιξίας».
Αντίθετη η βιομηχανία
Εξάλλου κατά της συμμετοχής της ζήτησης στον μηχανισμό ευελιξίας έχουν ταχθεί ευθέως οι μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές ενέργειας που δεν επιθυμούν να εμπλακεί ο μηχανισμός ευελιξίας με την διακοψιμότητα, η οποία ως γνωστόν λήγει στο τέλος του μήνα και εκκρεμεί το αίτημα ανανέωσης της.
Πέραν αυτών, η βιομηχανία θεωρεί ότι ο συγκεκριμένος μηχανισμός ευελιξίας, όπως προτείνεται, δεν μπορεί να συμπεριλάβει την απόκριση στη ζήτηση.
Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει μόνο εάν προβλεφθεί ειδικό προϊόν ευελιξίας, το οποίο θα πρέπει βεβαίως να αμείβεται και αναλόγως, αφού η απαίτηση του συστήματος προς μια βιομηχανική μονάδα θα είναι μέσα σε ελάχιστο χρόνο προειδοποίησης, να «σβήνει» και να «ανάβει» την παραγωγή της.
www.worldenergynews.gr
Όπως είναι γνωστό ο υπό εκπόνηση μηχανισμός ευελιξίας που αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, θα αντικαταστήσει τα περίφημα ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος), που έχουν λήξει ήδη από τον περασμένο Απρίλιο.
Πρόκειται δε, για το σύστημα «αποζημίωσης» των μονάδων παραγωγής για την παροχή υπηρεσιών ευελιξίας στο σύστημα.
Οι βασικές αρχές του νέου μηχανισμού ευελιξίας που θα λειτουργήσει στο μεσοδιάστημα έως την πλήρη ανάπτυξη του target model έχουν δοθεί από τη ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση η οποία έληξε την Παρασκευή 22/9.
Επαναφορά του θέματος μέσω επιστολής
Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι τις προηγούμενες ημέρες έφθασε στη ΡΑΕ επιστολή από τη γενική διεύθυνση Ενέργειας της Επιτροπής, με την οποία ζητείται για μια ακόμη φορά να συμπεριληφθεί στο μηχανισμό ευελιξίας και η απόκριση στη ζήτηση (demand response).
Πρόκειται για θέμα που έχει τεθεί κατ’ επανάληψη από τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όλο το προηγούμενο διάστημα και ήταν μάλιστα ένας από τους λόγους της καθυστέρησης στη διαμόρφωση του μηχανισμού.
Πάντως η ΡΑΕ στην πρόταση που έθεσε προς διαβούλευση δεν συμπεριέλαβε το demand response, σημειώνοντας ότι σε αυτή τη φάση δεν υπάρχει η τεχνική δυνατότητα.
Συγκριμένα η ΡΑΕ ανέφερε ότι «από την καταρχήν διερεύνηση της δυνατότητας για συμμετοχή της ζήτησης στον μηχανισμό προκύπτει πως τα εγγενή χαρακτηριστικά ενός μηχανισμού ευελιξίας συνδέονται με την απαίτηση παροχής στο σύστημα ειδικών υπηρεσιών, και κυρίως της ικανότητας μεταβολής της καταναλισκόμενης ισχύος με συγκεκριμένο ελάχιστο ρυθμό, κατόπιν σχετικής εντολής του Διαχειριστή του Συστήματος. Η απαίτηση αυτή είναι διαφορετική από τη γενική έννοια των απαιτήσεων επάρκειας. Παρόλο που υπάρχει η δυνατότητα περιορισμού της ζήτησης, ιδίως ως προς τους τηλεμετρούμενους καταναλωτές, δεν υφίσταται επί του παρόντος στην ελληνική αγορά η τεχνική υποδομή ούτως ώστε η ζήτηση να λαμβάνει και να ανταποκρίνεται σε συνεχόμενες εντολές του Διαχειριστή, για την ικανοποίηση των ειδικών απαιτήσεων ευελιξίας».
Αντίθετη η βιομηχανία
Εξάλλου κατά της συμμετοχής της ζήτησης στον μηχανισμό ευελιξίας έχουν ταχθεί ευθέως οι μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές ενέργειας που δεν επιθυμούν να εμπλακεί ο μηχανισμός ευελιξίας με την διακοψιμότητα, η οποία ως γνωστόν λήγει στο τέλος του μήνα και εκκρεμεί το αίτημα ανανέωσης της.
Πέραν αυτών, η βιομηχανία θεωρεί ότι ο συγκεκριμένος μηχανισμός ευελιξίας, όπως προτείνεται, δεν μπορεί να συμπεριλάβει την απόκριση στη ζήτηση.
Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει μόνο εάν προβλεφθεί ειδικό προϊόν ευελιξίας, το οποίο θα πρέπει βεβαίως να αμείβεται και αναλόγως, αφού η απαίτηση του συστήματος προς μια βιομηχανική μονάδα θα είναι μέσα σε ελάχιστο χρόνο προειδοποίησης, να «σβήνει» και να «ανάβει» την παραγωγή της.
www.worldenergynews.gr