Οι κανόνες της ΕΕ για τα ηλεκτρονικά καύσιμα και τα «ταξίδια» του άνθρακα» (Euractiv)

Οι κανόνες της ΕΕ για τα ηλεκτρονικά καύσιμα και τα «ταξίδια» του άνθρακα» (Euractiv)
Το Cο2 μεταφέρεται από τη μία χώρα στην άλλη προκειμένου να πληρούνται οι κανονιστικές απαιτήσεις και χρησιμοποιείται για την παραγωγή των ηλεκτρονικών καυσίμων
Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Volker Wissing προειδοποίησε πριν λίγες μέρες ότι οι κανόνες της ΕΕ για τα e-fuels ενέχουν τον κίνδυνο δημιουργίας «τουρισμού άνθρακα», όπου το υγροποιημένο Cο2 από την Ευρώπη θα μεταφέρεται σε άλλα μέρη του κόσμου για την παραγωγή ηλεκτρονικών καυσίμων, τα οποία στη συνέχεια επανεισάγονται στην αγορά της ΕΕ.

«Το Cο2 μεταφέρεται από τη μία χώρα στην άλλη προκειμένου να πληρούνται οι κανονιστικές απαιτήσεις», δήλωσε ο Wissing στους δημοσιογράφους, αφού συναντήθηκε με εμπειρογνώμονες σε θέματα ηλεκτρονικών καυσίμων, σε διεθνές συνέδριο νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.

Αυτή η πρακτική «δεν θα συμβάλει με κανέναν τρόπο στην προστασία του κλίματος», πρόσθεσε ο υπουργός.

Λίγα λόγια για τα ηλεκτρονικά καύσιμα

Τα συνθετικά καύσιμα με βάση το υδρογόνο, γνωστά ως ηλεκτρονικά καύσιμα, διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στα σχέδια της ΕΕ για την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα.

Αυτά τα καύσιμα παρασκευάζονται με υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα είτε από την ατμόσφαιρα είτε από βιομηχανικές εγκαταστάσεις και είναι κατάλληλα για κινητήρες εσωτερικής καύσης ή αεροσκαφών.

Ενώ τα περισσότερα ηλεκτρονικά καύσιμα αναμένεται να παράγονται εκτός Ευρώπης, όπου η ανανεώσιμη ενέργεια θα είναι διαθέσιμη σε μεγαλύτερη κλίμακα, οι κανόνες της ΕΕ για το Cο2 που χρησιμοποιείται στα ηλεκτρονικά καύσιμα θα μπορούσαν να αναγκάσουν τους παραγωγούς να μεταφέρουν φυσικά υγροποιημένο Cο2 από την Ευρώπη, σε χώρους παραγωγής εκτός ΕΕ.

Μαροκινό καύσιμο από ισπανικό CO2

Η HIF EMEA, εταιρεία που παρασκευάζει ηλεκτρονικά καύσιμα, σχεδιάζει επί του παρόντος εγκαταστάσεις της στο Μαρόκο, για να προμηθεύει την ευρωπαϊκή αγορά.

Ο διευθύνων σύμβουλος της HIF EMEA, Thorsten Herdan, δήλωσε στο Euractiv, ότι για διάφορα προγραμματισμένα έργα στο Μαρόκο, «διερευνούμε επί του παρόντος από πού μπορούμε να πάρουμε το Cο2», προσθέτοντας ότι «μία από τις πιο υποσχόμενες επιλογές είναι πράγματι να το δεσμεύσουμε στην Ισπανία και στη συνέχεια να το μεταφέρουμε στο Μαρόκο».

Αυτό οφείλεται στους κανόνες RFNBOs της ΕΕ, εξήγησε, οι οποίοι επιτρέπουν μόνο τη χρήση του Cο2 που είτε συλλαμβάνεται από την ατμόσφαιρα, είτε από ορισμένα απόβλητα βιομάζας, είτε - μέχρι το 2041 - από βιομηχανικές εγκαταστάσεις που καλύπτονται από ένα σύστημα τιμολόγησης του άνθρακα, όπως το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS) της ΕΕ.

Η χρήση του CO2 που έχει συλλεχθεί από ένα ισπανικό εργοστάσιο τσιμέντου - το οποίο καλύπτεται από το ΣΕΔΕ - θα επέτρεπε έτσι το ηλεκτρονικό καύσιμο να θεωρηθεί ως «ανανεώσιμο» στην ΕΕ.

Αλλά «αν τώρα έχω ακριβώς το ίδιο εργοστάσιο τσιμέντου στο Μαρόκο - όπου υπάρχουν πολλά εργοστάσια τσιμέντου - τότε δεν μου επιτρέπεται να το κάνω, επειδή το συγκεκριμένο εργοστάσιο δεν υπόκειται στο σύστημα εμπορίας εκπομπών», δήλωσε ο Herdan.

Οι κανόνες της ΕΕ για τις πηγές ηλεκτρικής ενέργειας και CO2 που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή «ανανεώσιμων» ηλεκτρονικών καυσίμων, όπως η συνθετική κηροζίνη, ορίζονται από δύο εγχειρίδια κανόνων, γνωστά ως «πράξεις κατ' εξουσιοδότηση».

Η Επιτροπή υποστηρίζει ότι θα πρέπει να συμπεριληφθούν μόνο οι εκπομπές που υπόκεινται σε τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, δεδομένου ότι ο στόχος ήταν «να δοθούν κίνητρα για τη μείωση των εκπομπών από μη βιώσιμα καύσιμα εξ αρχής».

Οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ, εν τω μεταξύ, επιμένουν ότι ο άνθρακας από βιομηχανικές εγκαταστάσεις δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται καθόλου για τα ηλεκτρονικά καύσιμα, καθώς αυτό θα οδηγούσε σε αύξηση του Cο2 που θα κατέληγε στην ατμόσφαιρα, υπονομεύοντας τους κλιματικούς στόχους.

Ευρωπαϊκοί έναντι διεθνών κανόνων

Για τον τομέα των αερομεταφορών, η ΕΕ έχει ρυθμίσει ότι το 1,2% της συνολικής ζήτησης κηροζίνης πρέπει να καλύπτεται με ανανεώσιμη ηλεκτρονική κηροζίνη έως το 2030, με αύξηση σε 35% έως το 2050.

Επιπλέον, η οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας απαιτεί από τις χώρες της ΕΕ να ορίσουν μια ελάχιστη ποσόστωση για RFNBOs, τουλάχιστον 1% όλων των καυσίμων που χρησιμοποιούνται σε όλους τους τρόπους μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των οδικών μεταφορών.

Ωστόσο, οι επενδύσεις σε εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρονικών καυσίμων δεν έχουν ακόμη γίνει σε μεγάλη κλίμακα και, σύμφωνα με τον Wissing, «δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι οι ποσοστώσεις από μόνες τους θα λύσουν το πρόβλημα».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης