Οι χώροι κυκλοφορίας χαμηλών εκπομπών ανέβασαν τα επίπεδα θορύβου στην πρωτεύουσα της Ελλάδας και επιδεινώνουν την υγεία
Οι ελεγκτές της ΕΕ διαπίστωσαν ότι οι χώροι κυκλοφορίας χαμηλών εκπομπών βοήθησαν στην αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα κεντρικά σημεία των πόλεων, αλλά αύξησαν τα επίπεδα θορύβου στις γύρω περιοχές.
Ουσιαστικά έχουν μεταφερθεί στον επόμενο δρόμο.
Επιπλέον η παρατεταμένη έκθεση στον περιβαλλοντικό θόρυβο έχει συνδεθεί με καρδιαγγειακές παθήσεις, χρόνιο στρες και άλλες ανησυχίες για την υγεία.
Αυτό είναι το κρυφό κόστος των ζωνών χωρίς αυτοκίνητα (πεζοδρομήσεις) της Ευρώπης το οποίο έχουν φορτωθεί… πόλεις με περιορισμένη πρόσβαση αυτοκινήτων.
Μεταξύ αυτών είναι η Αθήνα, η Βαρκελώνη και η Κρακοβία.
Τα προαναφερόμενα συμπεριλαμβάνονται στο πόρισμα μιας έκθεσης του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ECA) που δημοσιεύθηκε στις 15/1/2025, σχετικά με το εάν η ΕΕ προστατεύει αποτελεσματικά τους αστικούς χώρους και τους κατοίκους τους από την ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση.
Το ECA παρακολούθησε ζώνες χαμηλών εκπομπών με περιορισμένη πρόσβαση αυτοκινήτων στην Αθήνα, τη Βαρκελώνη και την Κρακοβία και διαπίστωσε ότι ενώ αυτές οι ζώνες επωφελήθηκαν από μειωμένες εκπομπές και θόρυβο, οι γύρω περιοχές παρουσίασαν επιδείνωση και στις δύο.
Αύξηση θορύβου σε μέρη χωρίς κυκλοφορία
Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα επίπεδα θορύβου αυξάνονται ακόμη και σε ζώνες χωρίς κυκλοφορία.
«Οι περιορισμοί της κυκλοφορίας οδήγησαν σε αύξηση 33% στις εμπορικές δραστηριότητες σε ένα από τα υπερμπλοκ (ζώνες), π.χ. τα μπαρ και τα εστιατόρια έγιναν νέες πηγές θορύβου, ειδικά τη νύχτα», καταλήγει το ECA στην περίπτωση της Βαρκελώνης.
Κύρια πηγή αστικού θορύβου είναι η κυκλοφορία αυτοκινήτων
Ωστόσο, το ECA αναγνώρισε την κυκλοφορία των αυτοκινήτων ως την κύρια πηγή του αστικού θορύβου και σημείωσε ότι ο θόρυβος εξακολουθεί να «παραβλέπεται συχνά» ως μια μορφή αστικής ρύπανσης.
Η Πράσινη Συμφωνία στόχευε στη μείωση του αριθμού των πολιτών της ΕΕ που υπόκεινται σε χρόνια θόρυβο έως το 2030, αλλά το ECA θεώρησε «πρακτικά αδύνατο» να αξιολογήσει τη συνολική πρόοδο της ΕΕ, καθώς τα περισσότερα κράτη μέλη είχαν κενά και καθυστερήσεις στην παρακολούθηση των δεδομένων.
Το ECA είπε ότι ο αριθμός των πολιτών που εκτίθενται στον θόρυβο θα μπορούσε να μειωθεί κατά 19% μέχρι αυτή τη στιγμή αν και μπορεί επίσης να αυξηθεί κατά 3%.
www.worldenergynews.gr