Μεγάλο μέρος του ασύμμετρου πολέμου από το Ιράν βασίζεται στην υπόθεση ότι, ανεξάρτητα από τις δικές του συμπεριφορές, οι αντίπαλοί του θα είναι απρόθυμοι να παραβιάσουν τις διεθνείς συμβάσεις και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας
Δύο ιρανικά πλοία έχουν κατηγορηθεί από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ ότι επιδίδονται σε κατασκοπευτικές δραστηριότητες.
Ωστόσο, σύμφωνα με το Maritime Executive, αυτά δεν είναι τα μόνα πλοία που διαθέτει η Τεχεράνη για αυτές τις δουλειές.
Αρχικά τα πλοία MV Saviz και MV Behshad, αγκυροβόλησαν στα ανοικτά της όχθης Dahlak, εντός των χωρικών υδάτων της Ερυθραίας, από τα τέλη του 2016 έως τον Ιανουάριο του 2024.
Και τα δύο πλοία ελέγχονται τυπικά από την κρατική εταιρεία Islamic Republic of Iran Shipping Line Group (IRISL), όμως ο ασυνήθιστος τρόπος που κινούνται, οι αναφορές στον ισραηλινό Τύπο και η παρουσία ένστολου προσωπικού, υποδηλώνουν ότι τα πλοία δεν είναι εμπορικά, αλλά αποτελούν εργαλείο των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC).
Η υπόθεση αυτή επιβεβαιώθηκε ουσιαστικά όταν το Saviz υπέστη ζημιές από νάρκες στις 6 Απριλίου 2021, μια επίθεση που αναγνωρίστηκε στη συνέχεια από το Ισραήλ.
Το Saviz επέστρεψε με σοβαρές ζημιές στο Bandar Abbas και αντικαταστάθηκε στο σταθμό από το Behshad, το οποίο αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη θέση του τον Ιανουάριο του 2024 και ανέλαβε νέα αποστολή στον Κόλπο του Άντεν.
Σύμφωνα με Αμερικανό αξιωματούχο που μίλησε στο ABC News, οι ΗΠΑ πραγματοποίησαν στη συνέχεια κυβερνοεπίθεση εναντίον του Behshad, το οποίο εγκατέλειψε τη θέση του στα ανοικτά του Τζιμπουτί και επέστρεψε στο Bandar Abbas τον Απρίλιο του 2024.
Τόσο το Saviz όσο και το Behshad πιθανότατα έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη συλλογή πληροφοριών και τη διάδοσή τους στους συμμάχους του Ιράν, Χούθι, προς υποστήριξη των επιθέσεων των ανταρτών της Υεμένης κατά της εμπορικής ναυτιλίας.
Τα δυο πλοία είναι εξοπλισμένα με σύγχρονα ραντάρ, αλλά και διάφορα μέσα που τους επιτρέπουν να συλλέγουν πληροφορίες πολλών τύπων σε μικρό χρονικό διάστημα, ενώ επίσης μπορούν να επικοινωνούν με τον στόλο των αλιευτικών σκαφών συλλογής πληροφοριών των Χούθι ή να δρομολογούν τα δικά τους μικρά σκάφη για ανίχνευση.
Με το Saviz και το Behshad να έχουν πλέον απομακρυνθεί από την περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν, ο ίδιος ρόλος συλλογής πληροφοριών έχει πλέον πιθανότατα περάσει στο τακτικό ναυτικό του Ιράν (Nedaja), του οποίου το γκρίζο χρώμα παρέχει έναν βαθμό κυριαρχικής προστασίας, αν και όχι απαραίτητα από την απειλή των ναρκών.
Τα πλοία Saviz και Behshad, πολύτιμα ακόμη μέσα, έχουν πλέον μεταφερθεί σε ασφαλέστερα ύδατα. Το Behshad φαίνεται τώρα να επιχειρεί στην περιοχή των Στενών του Ορμούζ, στα ανοικτά του Qeshm, δίνοντας μεγαλύτερο βάθος στην παράκτια άμυνα του Ιράν σε αυτή την ευαίσθητη περιοχή.
Το Saviz πιστεύεται ότι εξακολουθεί να βρίσκεται σε σταθμό στη βόρεια Αραβική Θάλασσα, όπου εμπλέκεται στην επίθεση ενός ιρανικού μη επανδρωμένου αεροσκάφους Shahed-136 κατά του ινδικού δεξαμενόπλοιου MV Chem Pluto στα ανοικτά του Porbandar στις 23 Δεκεμβρίου 2023.
Έλεγχος και από την Ινδία
Στη συνέχεια της επίθεσης, το ινδικό Πολεμικό Ναυτικό ανακοίνωσε ότι επιβιβάστηκε στο Saviz σε διεθνή ύδατα, αλλά δεν βρήκε τίποτα ενοχοποιητικό, μια τολμηρή και αποφασιστική ενέργεια για την οποία δεν προσκομίστηκαν αποδεικτικά στοιχεία και η οποία δεν συνοδεύτηκε από καμία καταγγελία από το Ιράν - η οποία όμως φαίνεται ότι έβαλε τέλος σε παρόμοιες τέτοιες επιθέσεις.
Επίσης, επιβιβάστηκε και ερευνήθηκε από τις ινδικές αρχές το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MV Artenos της IRISL, γεγονός που υποδηλώνει ότι το Δελχί πίστευε ότι το ιρανικό πλοίο είχε ρόλο στην επίθεση.
Το MV Artenos είναι ενεργό εμπορικό πλοίο και πραγματοποίησε 27 επισκέψεις σε λιμάνια το 2024, πλέοντας κανονικά μεταξύ του Κόλπου και της Ινδίας.
Εντοπίστηκε επίσης υπό ύποπτες συνθήκες τον ίδιο μήνα νοτιοανατολικά της Σόκοτρα, και επομένως μπορεί να ενεργεί σε ρόλο μυστικής βοηθητικής υπηρεσίας πληροφοριών.
Ένα άλλο ιρανικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το MV Shiba, επίσης ιδιοκτησίας της IRISL, εντοπίστηκε από τη βρετανική εταιρεία εμπορικών πληροφοριών MariTrace να πλέει ύποπτα τον Ιανουάριο του 2024.
Καθ' οδόν από το Jebel Ali προς τη διώρυγα του Σουέζ, το Shiba σταμάτησε για 8 ώρες στα ανοικτά του Bandar-e Jask στις 10 Ιανουαρίου. Συνεχίζοντας το ταξίδι του, η πορεία του θα διασταυρωνόταν με εκείνη του δεξαμενόπλοιου Suez Rajan, το οποίο κατασχέθηκε από το Nedaja την επόμενη ημέρα πριν εκτραπεί προς το Jask.
Το MV Shiba εγκατέλειψε την κανονική εμπορική του διαδρομή αρκετές ημέρες αργότερα, αφήνοντας τον διεθνώς χρησιμοποιούμενο διάδρομο διέλευσης, πλέοντας νότια για να πλεύσει σε στενή συντροφιά με το Behshad για αρκετές ημέρες στα ανοικτά του Τζιμπουτί.
Τα δύο πλοία συνοδεύονταν από τα IRINS Alborz (F-72) και IRINS Bushehr (422).
Το Ιράν αξιοποιεί το Δίκαιο της Θάλασσας
Μεγάλο μέρος του ασύμμετρου πολέμου από το Ιράν βασίζεται στην υπόθεση ότι, ανεξάρτητα από τις δικές του συμπεριφορές, οι αντίπαλοί του θα είναι απρόθυμοι να παραβιάσουν τις διεθνείς συμβάσεις και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας.
www.worldenergynews.gr
Ωστόσο, σύμφωνα με το Maritime Executive, αυτά δεν είναι τα μόνα πλοία που διαθέτει η Τεχεράνη για αυτές τις δουλειές.
Αρχικά τα πλοία MV Saviz και MV Behshad, αγκυροβόλησαν στα ανοικτά της όχθης Dahlak, εντός των χωρικών υδάτων της Ερυθραίας, από τα τέλη του 2016 έως τον Ιανουάριο του 2024.
Και τα δύο πλοία ελέγχονται τυπικά από την κρατική εταιρεία Islamic Republic of Iran Shipping Line Group (IRISL), όμως ο ασυνήθιστος τρόπος που κινούνται, οι αναφορές στον ισραηλινό Τύπο και η παρουσία ένστολου προσωπικού, υποδηλώνουν ότι τα πλοία δεν είναι εμπορικά, αλλά αποτελούν εργαλείο των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC).
Η υπόθεση αυτή επιβεβαιώθηκε ουσιαστικά όταν το Saviz υπέστη ζημιές από νάρκες στις 6 Απριλίου 2021, μια επίθεση που αναγνωρίστηκε στη συνέχεια από το Ισραήλ.
Το Saviz επέστρεψε με σοβαρές ζημιές στο Bandar Abbas και αντικαταστάθηκε στο σταθμό από το Behshad, το οποίο αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη θέση του τον Ιανουάριο του 2024 και ανέλαβε νέα αποστολή στον Κόλπο του Άντεν.
Σύμφωνα με Αμερικανό αξιωματούχο που μίλησε στο ABC News, οι ΗΠΑ πραγματοποίησαν στη συνέχεια κυβερνοεπίθεση εναντίον του Behshad, το οποίο εγκατέλειψε τη θέση του στα ανοικτά του Τζιμπουτί και επέστρεψε στο Bandar Abbas τον Απρίλιο του 2024.
Τόσο το Saviz όσο και το Behshad πιθανότατα έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη συλλογή πληροφοριών και τη διάδοσή τους στους συμμάχους του Ιράν, Χούθι, προς υποστήριξη των επιθέσεων των ανταρτών της Υεμένης κατά της εμπορικής ναυτιλίας.
Τα δυο πλοία είναι εξοπλισμένα με σύγχρονα ραντάρ, αλλά και διάφορα μέσα που τους επιτρέπουν να συλλέγουν πληροφορίες πολλών τύπων σε μικρό χρονικό διάστημα, ενώ επίσης μπορούν να επικοινωνούν με τον στόλο των αλιευτικών σκαφών συλλογής πληροφοριών των Χούθι ή να δρομολογούν τα δικά τους μικρά σκάφη για ανίχνευση.
Με το Saviz και το Behshad να έχουν πλέον απομακρυνθεί από την περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν, ο ίδιος ρόλος συλλογής πληροφοριών έχει πλέον πιθανότατα περάσει στο τακτικό ναυτικό του Ιράν (Nedaja), του οποίου το γκρίζο χρώμα παρέχει έναν βαθμό κυριαρχικής προστασίας, αν και όχι απαραίτητα από την απειλή των ναρκών.
Τα πλοία Saviz και Behshad, πολύτιμα ακόμη μέσα, έχουν πλέον μεταφερθεί σε ασφαλέστερα ύδατα. Το Behshad φαίνεται τώρα να επιχειρεί στην περιοχή των Στενών του Ορμούζ, στα ανοικτά του Qeshm, δίνοντας μεγαλύτερο βάθος στην παράκτια άμυνα του Ιράν σε αυτή την ευαίσθητη περιοχή.
Το Saviz πιστεύεται ότι εξακολουθεί να βρίσκεται σε σταθμό στη βόρεια Αραβική Θάλασσα, όπου εμπλέκεται στην επίθεση ενός ιρανικού μη επανδρωμένου αεροσκάφους Shahed-136 κατά του ινδικού δεξαμενόπλοιου MV Chem Pluto στα ανοικτά του Porbandar στις 23 Δεκεμβρίου 2023.
Έλεγχος και από την Ινδία
Στη συνέχεια της επίθεσης, το ινδικό Πολεμικό Ναυτικό ανακοίνωσε ότι επιβιβάστηκε στο Saviz σε διεθνή ύδατα, αλλά δεν βρήκε τίποτα ενοχοποιητικό, μια τολμηρή και αποφασιστική ενέργεια για την οποία δεν προσκομίστηκαν αποδεικτικά στοιχεία και η οποία δεν συνοδεύτηκε από καμία καταγγελία από το Ιράν - η οποία όμως φαίνεται ότι έβαλε τέλος σε παρόμοιες τέτοιες επιθέσεις.
Επίσης, επιβιβάστηκε και ερευνήθηκε από τις ινδικές αρχές το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MV Artenos της IRISL, γεγονός που υποδηλώνει ότι το Δελχί πίστευε ότι το ιρανικό πλοίο είχε ρόλο στην επίθεση.
Το MV Artenos είναι ενεργό εμπορικό πλοίο και πραγματοποίησε 27 επισκέψεις σε λιμάνια το 2024, πλέοντας κανονικά μεταξύ του Κόλπου και της Ινδίας.
Εντοπίστηκε επίσης υπό ύποπτες συνθήκες τον ίδιο μήνα νοτιοανατολικά της Σόκοτρα, και επομένως μπορεί να ενεργεί σε ρόλο μυστικής βοηθητικής υπηρεσίας πληροφοριών.
Ένα άλλο ιρανικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το MV Shiba, επίσης ιδιοκτησίας της IRISL, εντοπίστηκε από τη βρετανική εταιρεία εμπορικών πληροφοριών MariTrace να πλέει ύποπτα τον Ιανουάριο του 2024.
Καθ' οδόν από το Jebel Ali προς τη διώρυγα του Σουέζ, το Shiba σταμάτησε για 8 ώρες στα ανοικτά του Bandar-e Jask στις 10 Ιανουαρίου. Συνεχίζοντας το ταξίδι του, η πορεία του θα διασταυρωνόταν με εκείνη του δεξαμενόπλοιου Suez Rajan, το οποίο κατασχέθηκε από το Nedaja την επόμενη ημέρα πριν εκτραπεί προς το Jask.
Το MV Shiba εγκατέλειψε την κανονική εμπορική του διαδρομή αρκετές ημέρες αργότερα, αφήνοντας τον διεθνώς χρησιμοποιούμενο διάδρομο διέλευσης, πλέοντας νότια για να πλεύσει σε στενή συντροφιά με το Behshad για αρκετές ημέρες στα ανοικτά του Τζιμπουτί.
Τα δύο πλοία συνοδεύονταν από τα IRINS Alborz (F-72) και IRINS Bushehr (422).
Το Ιράν αξιοποιεί το Δίκαιο της Θάλασσας
Μεγάλο μέρος του ασύμμετρου πολέμου από το Ιράν βασίζεται στην υπόθεση ότι, ανεξάρτητα από τις δικές του συμπεριφορές, οι αντίπαλοί του θα είναι απρόθυμοι να παραβιάσουν τις διεθνείς συμβάσεις και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας.
www.worldenergynews.gr