Ναυτιλία

Η Ελλάδα μαζί με 46 χώρες και το ICS ζητούν τιμολόγηση εκπομπών αερίων για τη διεθνή ναυτιλία

Η Ελλάδα μαζί με 46 χώρες και το ICS ζητούν τιμολόγηση εκπομπών αερίων για τη διεθνή ναυτιλία

Μέσω του κοινού κείμενου που υπογράφουν, προτείνουν πιο αποτελεσματικό τρόπο ώστε να δοθεί κίνητρο για μια ταχεία ενεργειακή μετάβαση στο ναυτιλιακό τομέα (offshore-energy)

Σε μια σημαντική πρωτοβουλία για τη ναυτιλία μετείχε η Ελλάδα μέσω της οποίας προτείνεται τρόπος για ταχεία ενεργειακή μετάβαση του συγκεκριμένου  τομέα.

Βάσει δημοσιεύματος της ιστοσελίδας offshore-energy.biz η οποία ειδικεύεται σε ζητήματα του ναυτιλιακού τομέα, η χώρα μας μαζί με το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) και 46 κυβερνήσεις προέβησαν σε μια κοινή υποβολή στον τελικό γύρο διαπραγματεύσεων στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) των Ηνωμένων Εθνών για την υιοθέτηση ενός μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στη θάλασσα (GHG) για τη διεθνή ναυτιλία.

Βασικός σκοπός είναι να μειωθεί το χάσμα κόστους μεταξύ των καυσίμων μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών GHG (ZNZ).


ΠΛΟΙΟ_1_2.jpg
 

Συμμετέχουσες χώρες και στόχος

Το κοινό κείμενο υποστηρίζεται από μεγάλα ναυτιλιακά κράτη όπως η Ελλάδα, η Ιαπωνία, η Κορέα και το Ηνωμένο Βασίλειο, τα μεγαλύτερα κράτη σημαίας του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων των Μπαχάμες, Λιβερίας, Νήσων Μάρσαλ και Παναμά, όλα τα κράτη της ΕΕ (και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή), άλλες αφρικανικές χώρες όπως όπως η Νιγηρία και η Κένυα, καθώς και τα Μικρά Νησιωτικά Αναπτυσσόμενα Κράτη από την Καραϊβική και τον Ειρηνικό.

Η κοινή υποβολή από τις κυβερνήσεις ζητάει τροποποιήσεις στη Σύμβαση MARPOL του ΙΜΟ.

Ειδικότερα απαιτεί από τις ναυτιλιακές εταιρείες που εκμεταλλεύονται πλοία σε διεθνή ταξίδια να καταβάλλουν εισφορές αερίων του θερμοκηπίου ανά τόνο CO2 που εκπέμπεται σε ένα νέο «Ταμείο Εφαρμογής Στρατηγικής GHG του IMO».

Ο βασικός σκοπός αυτής της υποχρεωτικής χρέωσης GHG θα είναι να μειωθεί το χάσμα κόστους μεταξύ των καυσίμων μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών GHG (ZNZ) όπως η πράσινη μεθανόλη, αμμωνία και υδρογόνο, καθώς και τα συμβατικά καύσιμα πλοίων, ώστε να δοθεί κίνητρο για την ταχεία απορρόφηση της πράσινης ενέργειας.  

Τα έσοδα που παράγονται θα χρησιμοποιηθούν για την ανταμοιβή της παραγωγής και της απορρόφησης καυσίμων ZNZ, ενώ θα παρέχονται επίσης δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως για τη στήριξη των προσπαθειών μείωσης των θαλάσσιων αερίων του θερμοκηπίου στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Όπως εξηγείται, το ποσό της συνεισφοράς GHG ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2 δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί από τα κράτη - μέλη του ΙΜΟ, αλλά αναμένεται να κυμαίνεται μεταξύ 60 και 300 $ ανά τόνο συμβατικού πετρελαίου ναυτιλίας που καταναλώνεται.

Αυτό θα γίνεται ανάλογα με το συμφωνημένο ποσοστό ανταμοιβής για τη χρήση μηδενικών/σχεδόν μηδενικών καυσίμων θαλάσσιων αερίων του θερμοκηπίου και το επίπεδο εσόδων που θα διατίθενται ετησίως υποστήριξη των αναπτυσσόμενων χωρών.


Από Φεβρουάριο τα σπουδαία…

Αυτή η ώριμη κανονιστική πρόταση θα εξεταστεί από μια «κρίσιμη» συνεδρίαση του ΙΜΟ τον Φεβρουάριο του 2025.

Εάν οι τροποποιήσεις της MARPOL εγκριθούν από τον ΙΜΟ τον Απρίλιο του 2025, θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ παγκοσμίως στις αρχές του 2027, με την έναρξη της συλλογής των ετήσιων εισφορών GHG από πλοία το 2028.

Υπενθυμίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε τον μηχανισμό εισφοράς άνθρακα για τη ναυτιλία ενώπιον του ρυθμιστή του ΟΗΕ ΙΜΟ.

Από την 1η Ιανουαρίου 2024, η ναυτιλία έχει συμπεριληφθεί στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) το οποίο θέτει ένα ετήσιο απόλυτο όριο για τις εκπομπές ορισμένων GHG και απαιτεί την αγορά δικαιωμάτων για εκπομπές.

Από τις αρχές του 2024, το EU ETS επεκτάθηκε για να καλύπτει τις εκπομπές CO2 από όλα τα μεγάλα πλοία (ολικής χωρητικότητας 5.000 τόνων και άνω) που εισέρχονται σε λιμένες της ΕΕ, ανεξάρτητα από τη σημαία που φέρουν.


ΠΛΟΙΟ.jpg

Δηλώσεις

«Η βιομηχανία υποστηρίζει πλήρως την υιοθέτηση από τον ΙΜΟ ενός μηχανισμού τιμολόγησης GHG για παγκόσμια εφαρμογή στη ναυτιλία.

Το κοινό κείμενο που προτείνεται από αυτόν τον ευρύ συνασπισμό είναι μια ρεαλιστική λύση και ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να δοθεί κίνητρο για μια ταχεία ενεργειακή μετάβαση στη ναυτιλία για την επίτευξη του συμφωνημένου στόχου του ΙΜΟ για καθαρές μηδενικές εκπομπές έως ή κοντά στο 2050.

Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι που μια τόσο μεγάλη και ποικιλόμορφη ομάδα εθνών υποστηρίζει τώρα σταθερά μια κοινή προσέγγιση για τη χρέωση άνθρακα στη θάλασσα. Αυτό το προτεινόμενο κοινό κείμενο έχει αντιμετωπιστεί σκληρά και βασίζεται σε γενικές γραμμές σε ιδέες που το ICS υποστήριξε τα τελευταία δέκα χρόνια.

Μεγάλος αριθμός κυβερνήσεων υποστηρίζει τώρα μια καθολική κατ' αποκοπή συνεισφορά αερίων του θερμοκηπίου από πλοία (ή κάτι παρόμοιο), ενώ μια μειοψηφία κυβερνήσεων συνεχίζει να έχει ανησυχίες.

Σε συνεργασία με όλα τα κράτη μέλη του ΙΜΟ, θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να απαλύνουμε τέτοιες ανησυχίες κατά τα τελικά στάδια αυτών των κρίσιμων διαπραγματεύσεων σχετικά με το κανονιστικό κείμενο», σχολίασε ο Guy Platten (Γενικός Γραμματέας Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας).

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης