Η ΕΕ έχει ψηφίσει νόμο για την απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 από το 2035, απαγορεύοντας ουσιαστικά τους νέους κινητήρες ντίζελ και βενζίνης
Ο επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κλίμα, Wopke Hoekstra, επιβεβαίωσε σήμερα (7/11) τα σχέδια της ΕΕ για τον τερματισμό των πωλήσεων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 το 2035 και την αυστηροποίηση των ορίων CO2 από το 2024, μετά τις πιέσεις ορισμένων κυβερνήσεων και αυτοκινητοβιομηχανιών να επανεξετάσουν τις πολιτικές αυτές.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ έχει ψηφίσει νόμο για την απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 από το 2035, απαγορεύοντας ουσιαστικά τους νέους κινητήρες ντίζελ και βενζίνης.
Αυστηρότερα όρια CO2 για τους στόλους των αυτοκινητοβιομηχανιών τίθενται επίσης σε ισχύ από το επόμενο έτος.
Η Ιταλία και η Τσεχία δήλωσαν ότι η πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούν να επιτύχουν αυτούς τους στόχους και ως εκ τούτου ζήτησαν από τις Βρυξέλλες να τους επανεξετάσουν επειγόντως.
Ερωτηθείς από νομοθέτες της ΕΕ σχετικά με τα σχέδιά του για τον τομέα των αυτοκινήτων, ο Hoekstra δήλωσε ότι οι κανόνες για το κλίμα παρέχουν ένα προβλέψιμο επενδυτικό περιβάλλον.
Επίκεινται συνομιλίες με τη βιομηχανία
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πραγματοποιήσει συνομιλίες με τη βιομηχανία «για να διαπιστώσει βασικά πώς μπορούμε να διαμορφώσουμε αυτό το λαμπρό μέλλον, πώς μπορούμε να τηρήσουμε τους στόχους, πώς μπορούμε να φέρουμε αποτελέσματα», δήλωσε ο Hoekstra σε ακρόαση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
«Πολλοί από τους διευθύνοντες συμβούλους των αυτοκινητοβιομηχανιών με τους οποίους συνομιλώ έχουν πει ότι μπορούν να επιτύχουν τους στόχους», δήλωσε ο Hoekstra, χωρίς να κατονομάσει συγκεκριμένες εταιρείες.
Είπε, ωστόσο, ότι η βιομηχανία απαιτεί μεγαλύτερες δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Και νομίζω ότι αυτό είναι ένα δίκαιο αίτημα», συμπλήρωσε.
Ο φόβος των προστίμων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη συμφωνήσει να τροποποιήσει την ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του 2035, ώστε να επιτραπεί η πώληση αυτοκινήτων που κινούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα μετά την προθεσμία αυτή, κατόπιν αιτήματος της Γερμανίας.
Ερωτηθείς από τους ευρωβουλευτές εάν οι Βρυξέλλες θα εξέταζαν επίσης έναν μεγαλύτερο ρόλο για τα βιοκαύσιμα, ο Hoekstra δήλωσε: «Αυτό που δεν μπορώ να κάνω, είναι να σπάσω αυτά που έχουμε συμφωνήσει στους τομείς των αυτοκινήτων».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προειδοποιήσει ότι δεν μπορούν να τηρήσουν τα όρια CO2 των αυτοκινήτων της ΕΕ και για αυτό προετοιμάζονται για πρόστιμα.
Ο Hoekstra δήλωσε ότι οι φόβοι αυτοί μπορεί να είναι υπερβολικοί, δεδομένων των σχετικά χαμηλών προστίμων που αντιμετωπίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για την απώλεια των στόχων της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων του 2020.
Η Volkswagen αντιμετώπιζε ωστόσο πρόστιμα που ξεπερνούσαν τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ έχει ψηφίσει νόμο για την απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 από το 2035, απαγορεύοντας ουσιαστικά τους νέους κινητήρες ντίζελ και βενζίνης.
Αυστηρότερα όρια CO2 για τους στόλους των αυτοκινητοβιομηχανιών τίθενται επίσης σε ισχύ από το επόμενο έτος.
Η Ιταλία και η Τσεχία δήλωσαν ότι η πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούν να επιτύχουν αυτούς τους στόχους και ως εκ τούτου ζήτησαν από τις Βρυξέλλες να τους επανεξετάσουν επειγόντως.
Ερωτηθείς από νομοθέτες της ΕΕ σχετικά με τα σχέδιά του για τον τομέα των αυτοκινήτων, ο Hoekstra δήλωσε ότι οι κανόνες για το κλίμα παρέχουν ένα προβλέψιμο επενδυτικό περιβάλλον.
Επίκεινται συνομιλίες με τη βιομηχανία
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πραγματοποιήσει συνομιλίες με τη βιομηχανία «για να διαπιστώσει βασικά πώς μπορούμε να διαμορφώσουμε αυτό το λαμπρό μέλλον, πώς μπορούμε να τηρήσουμε τους στόχους, πώς μπορούμε να φέρουμε αποτελέσματα», δήλωσε ο Hoekstra σε ακρόαση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
«Πολλοί από τους διευθύνοντες συμβούλους των αυτοκινητοβιομηχανιών με τους οποίους συνομιλώ έχουν πει ότι μπορούν να επιτύχουν τους στόχους», δήλωσε ο Hoekstra, χωρίς να κατονομάσει συγκεκριμένες εταιρείες.
Είπε, ωστόσο, ότι η βιομηχανία απαιτεί μεγαλύτερες δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Και νομίζω ότι αυτό είναι ένα δίκαιο αίτημα», συμπλήρωσε.
Ο φόβος των προστίμων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη συμφωνήσει να τροποποιήσει την ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του 2035, ώστε να επιτραπεί η πώληση αυτοκινήτων που κινούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα μετά την προθεσμία αυτή, κατόπιν αιτήματος της Γερμανίας.
Ερωτηθείς από τους ευρωβουλευτές εάν οι Βρυξέλλες θα εξέταζαν επίσης έναν μεγαλύτερο ρόλο για τα βιοκαύσιμα, ο Hoekstra δήλωσε: «Αυτό που δεν μπορώ να κάνω, είναι να σπάσω αυτά που έχουμε συμφωνήσει στους τομείς των αυτοκινήτων».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προειδοποιήσει ότι δεν μπορούν να τηρήσουν τα όρια CO2 των αυτοκινήτων της ΕΕ και για αυτό προετοιμάζονται για πρόστιμα.
Ο Hoekstra δήλωσε ότι οι φόβοι αυτοί μπορεί να είναι υπερβολικοί, δεδομένων των σχετικά χαμηλών προστίμων που αντιμετωπίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για την απώλεια των στόχων της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων του 2020.
Η Volkswagen αντιμετώπιζε ωστόσο πρόστιμα που ξεπερνούσαν τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
www.worldenergynews.gr