Τελευταία Νέα
Περιβάλλον

Η Γερμανία κινδυνεύει να χάσει τους κλιματικούς στόχους για το 2030 (Euractiv)

Η Γερμανία κινδυνεύει να χάσει τους κλιματικούς στόχους για το 2030 (Euractiv)
Μέχρι το 2030, το Βερολίνο πρέπει να μειώσει τις εκπομπές στις μεταφορές και τη θέρμανση κατά 50% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005. Η χώρα, όπως και άλλα κράτη της Ευρώπης, δεν βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη αυτού του στόχου
Η Γερμανία είναι πιθανό να χάσει τους κλιματικούς της στόχους για το 2030, δήλωσαν τη Δευτέρα (3/6) σύμβουλοι της κυβέρνησης για το κλίμα, διαψεύδοντας την πρόβλεψη του αρμόδιου υπουργού της χώρας τον Μάρτιο και ζητώντας νέα μέτρα πράσινης πολιτικής.

Σύμφωνα με το Euractiv, το Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων για θέματα κλίματος, το οποίο έχει την αρμοδιότητα να κρίνει τις κλιματικές επιδόσεις της χώρας, δήλωσε ότι η Γερμανία είναι απίθανο να πιάσει τον στόχο της για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μόνο στο 65% έως το 2030, επειδή τομείς όπως οι μεταφορές και οι κατασκευές δυσκολεύονται να επιτύχουν τους στόχους τους.

Τα πορίσματά τους έρχονται αφού η Γερμανία μόλις τον Απρίλιο εισήγαγε έναν πιο ευέλικτο νόμο για την προστασία του κλίματος, ο οποίος δίνει περιθώρια σε τομείς με χαμηλές επιδόσεις, όπως οι μεταφορές.

Ωστόσο, ο νόμος για την προστασία του κλίματος απαιτεί επίσης από την κυβέρνηση να λάβει διορθωτικά μέτρα για τον στόχο του 2030, εάν το Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων για θέματα κλίματος επιβεβαιώσει το 2025 ότι η χώρα παραμένει εκτός πορείας.

Η διχογνωμία

Τον Μάρτιο, ο υπουργός Προστασίας του Κλίματος Robert Habeck, επικαλούμενος στοιχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος (UBA), δήλωσε ότι η Γερμανία βρίσκεται για πρώτη φορά σε καλό δρόμο για την επίτευξη των κλιματικών της στόχων, αφού οι εκπομπές μειώθηκαν κατά 10% το 2023.

Το Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων, ωστόσο, δήλωσε ότι οι προηγούμενες εκτιμήσεις της UBA για όλους σχεδόν τους οικονομικούς τομείς ήταν υπερβολικά αισιόδοξες, προσθέτοντας ότι η Γερμανία δεν θα βρίσκεται σε καλό δρόμο ούτε μετά το 2030, θέτοντας σε κίνδυνο τον στόχο της χώρας να γίνει κλιματικά ουδέτερη έως το 2045.

«Σε αυτό το πλαίσιο, συνιστούμε να μην περιμένουμε να χαθεί και πάλι ο στόχος, αλλά να εξετάσουμε την έγκαιρη εφαρμογή πρόσθετων μέτρων», ανέφερε σε δήλωσή του ο πρόεδρος του Συμβουλίου Hans-Martin Henning.

Το συμβούλιο αποδίδει μέρος της αναντιστοιχίας μεταξύ των προβλέψεων των συμβούλων του και της UBA στην κρίση του προϋπολογισμού του 2023, η οποία είδε το ταμείο βιομηχανικού μετασχηματισμού της χώρας να περικόπτεται κατά 60 δισ. ευρώ.

Οι περίπλοκες διαπραγματεύσεις για τον προϋπολογισμό του 2025 θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περαιτέρω περικοπές.

«Ενόψει των επικείμενων διαπραγματεύσεων για τον προϋπολογισμό, αυτό σημαίνει ότι ο συνασπισμός με το σύστημα φωτεινών σηματοδοτών πρέπει επειγόντως να εξασφαλίσει μελλοντικές επενδύσεις στον τομέα του κλίματος», δήλωσε το think tank για το περιβάλλον Agora Energiewende.

Ο Henning και οι συνάδελφοί του βλέπουν επίσης τη μείωση τόσο των τιμών του φυσικού αερίου όσο και της τιμής του CO2 της ΕΕ (ETS) ως λόγους για να είναι κανείς λιγότερο αισιόδοξος.

Αμφιλεγόμενος ο νέος νόμος για το κλίμα

Ο νόμος της Γερμανίας για την προστασία του κλίματος συμφωνήθηκε μετά από μήνες εσωτερικής διαπάλης στον κυβερνητικό συνασπισμό των Σοσιαλδημοκρατών, των Πρασίνων και του FDP.

Το FDP, το οποίο ηγείται του υπουργείου Μεταφορών, διεκδίκησε αλλαγές που θα έδιναν κάποια περιθώρια σε ορισμένους επιμέρους τομείς που υπολείπονται συστηματικά, εφόσον δεν υπερέβαιναν τα εθνικά όρια CO2.

Έλλειμμα στόχων της ΕΕ

Ακόμη και με μια πιο ευέλικτη εθνική νομοθεσία για το κλίμα, η Γερμανία θα πρέπει να επιτύχει τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μέχρι το 2030, το Βερολίνο πρέπει να μειώσει τις εκπομπές στις μεταφορές και τη θέρμανση κατά 50% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005. Η χώρα, όπως και άλλα κράτη της Ευρώπης, δεν βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Για κάθε τόνο εκπομπών CO2 που εκπέμπουν πάνω από το όριο οι χώρες, πρέπει να αγοράζουν ένα πιστοποιητικό από χώρες που υπερκαλύπτουν τους στόχους, όπως η Ελλάδα.

Οι εμπειρογνώμονες της Γερμανίας για το κλίμα έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό ότι η αποτυχία να μειωθούν οι εκπομπές των μεταφορών μπορεί να συνοδεύεται από έναν ακριβό λογαριασμό, καθώς τα πιστοποιητικά θα είναι σε έλλειψη από το 2032.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης