Τα στενά του Ορμούζ δεν έκλεισαν ποτέ παρά τις πολλές γεωπολιτικές και πολεμικές κρίσεις που καταγράφηκαν στην περιοχή τα τελευταία 50 χρόνια
Την ώρα που πυκνώνουν τα σύννεφα του πολέμου πάνω από τη Μέση Ανατολή, η διεθνής ναυτιλία φοβάται ότι μια πιθανή πολεμική σύρραξη ανάμεσα σε Ιράν και Ισραήλ θα οδηγήσει σε κλείσιμο των στενών του Ορμούζ.
Σε περίπτωση που πράγματι το στενό αυτό κλείσει ή η διέλευση μέσα από αυτό θεωρηθεί επικίνδυνη, θα επηρεαστεί σχεδόν το 1/3 του διεθνούς εμπορίου LNG το οποίο μεταφέρεται μέσω του Ορμούζ, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, αποτιμώντας τις εξελίξεις.
Τι θα συμβεί με το εμπόριο πετρελαίου και LNG
Αντίστοιχες θα είναι οι συνέπειες και στο εμπόριο πετρελαίου καθώς σύμφωνα με άλλη ανάλυση ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbrokings δείχνει πως αν ξεσπούσε ευρύτερη σύγκρουση ή αν το Ιράν επεδίωκε να επηρεάσει την κυκλοφορία μέσω του Στενού του Ορμούζ, η πτώση των εξαγωγών από την Μέση Ανατολή θα είχε άκρως σημαντικές επιπτώσεις καθώς σχεδόν το 30% του θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου διέρχεται από το στενό.
Αναφορικά δε με το LNG, το σενάριο θέτει υπό αμφισβήτηση τη θέση του Κατάρ στην παγκόσμια αγορά και τους στρατηγικούς στόχους ανάπτυξης, με ευρύτερες επιπτώσεις στις παγκόσμιες συμβάσεις προμήθειας LNG και στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού.
Σχετικά τώρα με το πετρέλαιο, όπως σημειώνει ο Allied Shipbrokings υπάρχουν περιορισμένα περιθώρια για την αναδρομολόγηση αυτού του πετρελαίου, μέσω κυρίως του αγωγού Ανατολής-Δύσης της Σαουδικής Αραβίας προς το Yanbu (Ερυθρά Θάλασσα).
Οι εξαγωγές της Σαουδικής Αραβίας φαίνεται να έχουν μετατοπιστεί ελαφρώς προς το Yanbu φέτος, αντιπροσωπεύοντας το 13% του όγκου των εξαγωγών σε ετήσια βάση έναντι 6-9% τα τελευταία πέντε έτη.
Σε κάθε περίπτωση, ένα ενδεχόμενο κλείσιμο των στενών θα επιφέρει εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου και του LNG, αλλά και των ναύλων.
Ειδικότερα για τους ναύλους
Σύμφωνα με τον οίκο Allied, oι ανησυχίες για την προσφορά πετρελαίου συνήθως ακολουθούνται από μια εκτίναξη των ναύλων, εν μέσω μιας προσπάθειας για την εξασφάλιση βαρελιών.
Μετά από το αρχικό σοκ, είναι δύσκολο να κατανοήσουμε τον αντίκτυπο, που θα ακολουθούσε προσθέτει στην ανάλυση του οίκος, καθώς η απομάκρυνση τόσο μεγάλης προσφοράς, από την αγορά θα μπορούσε τυπικά να συμπαρασύρει προς τα κάτω τα κέρδη των δεξαμενοπλοίων , αν και πιθανόν να προκύψει κάποια στήριξη, καθώς χώρες από μακριά θα προσέφεραν αργό κάτι που έγινε και με τις πρόσφατες προσφορές υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Βέβαια, τα στενά του Ορμούζ δεν έκλεισαν ποτέ παρά τις πολλές γεωπολιτικές και πολεμικές κρίσεις που καταγράφηκαν στην περιοχή τα τελευταία 50 χρόνια
Το ιστορικό
Δεν έκλεισαν ούτε κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν-Ιράκ το 1980-1988, όταν οι δύο πλευρές προσπάθησαν να διαταράξουν η μία τις εξαγωγές πετρελαίου της άλλης σε μια διαμάχη που έμεινε γνωστή ως πόλεμος των δεξαμενόπλοιων.
Μια ακόμη κρίσιμη στιγμή ήταν τον Ιούλιο του 1988 όταν το αμερικανικό πολεμικό πλοίο Vincennes κατέρριψε ένα ιρανικό αεροπλάνο της πολιτικής αεροπορίας σκοτώνοντας και τους 290 επιβαίνοντες σε αυτό, με την Ουάσινγκτον να κάνει λόγο για ατύχημα και την Τεχεράνη για σκόπιμη επίθεση.
Τέλος να θυμηθούμε και την περίπτωση των δυο ελληνικών δεξαμενόπλοιων όταν τον Μάιο του 2022 η Τεχεράνη έθεσε υπό κράτηση δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια ως απάντηση στη δέσμευση ιρανικού δεξαμενόπλοιου από τις ελληνικές αρχές.
www.worldenergynews.gr