Το Συμβούλιο Περιβάλλοντος υποστήριξε τους στόχους CO2 που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή -Μείωση 45% έως το 2030, 65% το 2035 και 90% το 2040
Οι διαπραγματεύσεις διήρκεσαν μέχρι αργά το βράδυ στη συνεδρίαση του Συμβουλίου υπουργών Περιβάλλοντος στο Λουξεμβούργο, καθώς η ισπανική Προεδρία της ΕΕ προσπάθησε να συμβιβάσει τις διαφορετικές θέσεις των κρατών μελών.
«Οι πολίτες αξίζουν να ζουν σε ένα πιο πράσινο και πιο υγιές περιβάλλον και είμαστε τώρα ένα βήμα πιο κοντά προς αυτόν τον στόχο», δήλωσε η Ισπανίδα υπουργός Teresa Ribera Rodríguez. «Ταυτόχρονα, διασφαλίζουμε την ανταγωνιστικότητα του κλάδου διευκρινίζοντας τον οδικό χάρτη για νέες επενδύσεις».
Στη θέση του, το Συμβούλιο της ΕΕ υποστήριξε τους στόχους μείωσης του CO2 που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή: μείωση 45% έως το 2030, ακολουθούμενη από 65% το 2035 και 90% το 2040.
Ωστόσο, τα κράτη μέλη διαφώνησαν σχετικά με την ημερομηνία έναρξης των κανόνων για τα λεωφορεία μηδενικών εκπομπών σε αστικές περιοχές, με ορισμένες χώρες, όπως η Δανία και η Πορτογαλία, να υποστηρίζουν την πρόταση της Επιτροπής για το 2030, ενώ άλλοι, όπως η Γαλλία, η Τσεχία και η Ρουμανία, να υποστηρίζουν ότι το 2035 είναι πιο ρεαλιστικό .
Μετά από εσωτερική συζήτηση, επιτεύχθηκε συμφωνία για στόχο μείωσης του CO2 κατά 100% έως το 2035, με στόχο μείωσης 85% για το 2030.
«Ο στόχος του 100% για τα λεωφορεία αναβλήθηκε μέχρι το 2035 για να ληφθεί υπόψη η επένδυση που έχει ήδη γίνει από τις τοπικές αρχές» σε λεωφορεία που κινούνται με βιοαέριο, δήλωσε η υπουργός Ενεργειακής Μετάβασης της Γαλλίας Agnès Pannier-Runacher.
Μια αναθεώρηση του νόμου, στην οποία η Επιτροπή θα αναλύσει την αποτελεσματικότητα και τον αντίκτυπο του κανονισμού και θα προτείνει ενδεχομένως αλλαγές, μετακυλίθηκε επίσης κατά ένα έτος έως το 2027.
Η Επιτροπή θα αναλύσει επίσης την ανησυχία της Πολωνίας ότι τα φορτηγά υδρογόνου και ηλεκτρικά που ταξιδεύουν εκτός ΕΕ ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα ανεφοδιασμού και επαναφόρτισης, καθώς οι γειτονικές χώρες ενδέχεται να μην έχουν την απαραίτητη υποδομή.
Συντελεστής διόρθωσης άνθρακα
Ίσως το πιο επίμαχο ζήτημα ήταν η εισαγωγή του λεγόμενου μηχανισμού διόρθωσης του άνθρακα (CCF) το οποίο κατατέθηκε από την Ιταλία.
Το CCF θα εξετάσει το ποσοστό των βιοκαυσίμων και των συνθετικών καυσίμων με ουδέτερο άνθρακα στο μείγμα των οδικών μεταφορών, επιτρέποντας την αφαίρεση του άνθρακα που εξοικονομείται από αυτά τα εναλλακτικά καύσιμα από τους στόχους του στόλου.
Μια πρόσφατη έκθεση από το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές (ICCT) διαπίστωσε ότι μια τέτοια κίνηση, στην πραγματικότητα, θα έβλεπε τους στόχους μείωσης του CO2 να μειώνονται κατά οκτώ ποσοστιαίες μονάδες συνολικά – αυξάνοντας τον αριθμό των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης που θα μπορούσαν να πουλήσουν οι κατασκευαστές.
Ενώ υποστηρίζονται από έναν συνασπισμό χωρών, συμπεριλαμβανομένων της Τσεχίας, της Σλοβακίας και της Πολωνίας, άλλες απέρριψαν κατηγορηματικά την πρόταση.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, μέσω της υπουργού περιβάλλοντος Steffi Lemke, εκτιμά ότι το CCF «θα μείωνε το επίπεδο φιλοδοξίας της πρότασης» και «υπονόμευε την ασφάλεια σχεδιασμού για τη βιομηχανία για το μέλλον».
Τα σχόλια του Lemke επαναλήφθηκαν από τον Pannier-Runacher, ο οποίος ανησυχούσε ότι το CCF θα μπορούσε «να οδηγήσει σε σημαντική μείωση της φιλοδοξίας του κειμένου που προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
Η Δανία επέκρινε επίσης τον μηχανισμό CCF, λέγοντας ότι «θα καθιστούσε αδύνατη την αποτροπή της συνεχιζόμενης χρήσης ορυκτών καυσίμων». Ταυτόχρονα, η Σουηδία προέτρεψε το Συμβούλιο να στείλει ένα μήνυμα στους επενδυτές ότι «το μέλλον για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα βρίσκεται στην ηλεκτροκίνηση και σε άλλα μέσα μηδενικών εκπομπών» και όχι στα υγρά καύσιμα.
Η Αυστρία ενθάρρυνε τις χώρες να ακούσουν τη βιομηχανία, σημειώνοντας ότι αρκετοί κατασκευαστές οχημάτων έχουν απορρίψει την ανάγκη για CCF.
«Η Volvo, η Scania και η Daimler απορρίπτουν τον συντελεστή διόρθωσης άνθρακα πολύ ρητά», δήλωσε η υπουργός Περιβάλλοντος της Αυστρίας Leonore Gewessler.
Η Ιταλία και οι υποστηρικτές της
Ωστόσο, η Ιταλία υποστήριξε με πάθος το CCF, υποστηρίζοντας ότι παρέχει «ευελιξία που θα μας επέτρεπε να μετριάζουμε τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις [της μετάβασης]… χωρίς να υπονομεύεται ο στόχος της ενθάρρυνσης της διείσδυσης στην αγορά νέων τεχνολογιών που είναι πιο αποτελεσματικές όσον αφορά τις εκπομπές».
Η θέση της Ιταλίας υποστηρίχθηκε από τον Τσέχο υπουργό Μεταφορών Martin Kupka.
«Βλέπουμε το CCF ως μια πολύτιμη μεσοπρόθεσμη λύση για να βοηθήσει τους κατασκευαστές να συνεχίσουν να προσφέρουν οικονομικά οχήματα», είπε.
Επετεύχθη συμβιβασμός διασφαλίζοντας ότι στην αναθεώρησή της το 2027, η Επιτροπή θα αξιολογήσει τον ρόλο του CCF στη μετάβαση προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών στον τομέα των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Η ΜΚΟ Καθαρής Κινητικότητας Transport & Environment χαρακτήρισε τη συνολική συμφωνία του Συμβουλίου «ένα σημαντικό βήμα προς την οικολογική μετακίνηση με φορτηγά».
«Υποστηρίζοντας τους στόχους της Επιτροπής, οι κυβερνήσεις έχουν θέσει τα ελάχιστα πρότυπα για την απαλλαγή από τον άνθρακα», δήλωσε ο Fedor Unterlohner, διευθυντής εμπορευμάτων στην T&E. «Οι κατασκευαστές φορτηγών χρειάζονται ένα σαφές σήμα για να μπουν στα φορτηγά μηδενικών εκπομπών και να ανταγωνιστούν την Tesla και τους Κινέζους ανταγωνιστές».
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναμένεται να αποφασίσει τη θέση του στις 24 Οκτωβρίου.
www.worldenergynews.gr