Πολιτικές πολλών ταχυτήτων υποχρεούται να υλοποιήσει η ελληνική πλευρά για να αντιμετωπίσει την κρίση
Η ίδια η Επίτροπος κ. Κadri Simson προειδοποίησε κατά την ελευσή της στην Ρεβυθούσα, για έναν δύσκολο δρόμο, καθώς η πορεία απεξάρτησης από το ρώσικο αέριο δεν θα είναι μια εύκολη υπόθεση και έχουμε κληθεί να επιμεριστούμε το κόστος.
Τerminals: Οι στρατηγικές επενδύσεις
Οι διαδρομές του αερίου λοιπόν θα αλλάξουν και για αυτό απαιτούνται terminals, σταθμοί αποθήκευσης του LNG, που θα επιτρέπουν να αναπτυχθούν νέα δίκτυα για το καύσμο - γέφυρα. Τις υποδομές της Ρεβυθούσας εξήρε η Επίτροπος, σημειώνοντας ότι συμβάλλει σαν terminal στην δημιουργία του αναγκαίου δικτύου υποδομών. Με την ολοκλήρωση μιας σειράς επενδύσεων, που αφορούν το FSRU της Αλεξανδρούπολης, το FSRU της Motor Oil, αλλά και μια σειρά μικρότερων τέτοιων σταθμών στο ανατολικό Αιγαίο, η Ελλάδα αποκτά πλεονέκτημα στο δίκτυο διακίνησης φυσικού αερίου της ΝΑ Μεσογείου.
Και αυτό θα αντισταθμίσει την απώλεια του στρατηγικού πλεονεκτήματος που διέθετε μέχρι τώρα στην συμμετοχή στον EAST MED, o οποίος είναι σχεδόν αδύνατο να υλοποιηθεί. Έτσι οι Τούρκοι ανακτούν σταδιακά την επιστροφή στο παιχνίδι των αγωγών στην Μεσόγειο, εαν προχωρήσουν μάλιστα τα εναλλακτικά σενάρια που προτείνουν σε σχέση με το Ισραήλ.
Οι συμμαχίες που έχει η Ελλάδα πάντως στην κρίση, είναι καθαρές και ισχυρές από την στιγμή που η Επίτροπος επαίνεσε τον Έλληνα Υπουργό για τις μεταρρυθμίσεις, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχει ήδη εξασφαλιστεί κάποιο ικανοποιητικό status για τα ελληνικά συμφέροντα. Και αυτό γιατί μέχρι τώρα, δεν έχουν βεβαιωθεί ακόμα, οι αποθηκευτικοί χώροι για τον επόμενο χειμώνα.
Παράλληλα το ενεργειακό περιβάλλον όπως εξελίσσεται γίνεται απαιτητικότερο, καθώς ζητούνται ταυτόχρονα η αναδιάρθρωση στις χρήσεις ορυκτών καυσίμων (φυσικό αέριο) και η επιτάχυνση στις πολιτικές μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα. Ήδη κορυφαίες εκθέσεις που δημοσιοποιούνται, βλέπουν ότι υπάρχει υποχώρηση σε σχέση με τους αρχικούς στόχους για μηδενισμό του αποτυπώματος αυτού παγκομίως και εκφράζουν ανησυχία.
Είναι επίσης οξύμωρο ότι, την ώρα που ετοιμάζεται να δημοσιοποιηθεί το πλαίσιο της αποθήκευσης αλλά και αυτό των υπεράκτιων αιολικών, έχουμε την επανάκαμψη της λιγνιτικής παραγωγής για να αντιμετωπίσουμε το ακριβό φυσικό άεριο. Δηλαδή η χώρα θα βασίσει την ενεργειακή της ασφάλεια σε καύσιμα "παλαιάς κοπής" , προσπαθώντας να μετριάσει το κόστος της κρίσης ενώ θα πρέπει να υλοποιήσει την ανάπτυξη νέων κλάδων στις ΑΠΕ.
Στι διάστημα αυτό οι ενεργειακές τιμές θα παραμένουν υψηλά με ότι αυτό και αν σημαίνει για τους οικιακούς καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.
Το ΥΠΕΝ έχει τοποθετήσει χρονικά το 2023 σαν μια φάση ολοκλήρωσης της απεξάρτησης από το ρώσικο αέριο, κυρίως λόγω των αρκετών terminals που θα μπορούμε να προσφέρουν οι επενδύσεις.
Κεντρικός στόχος το υδρογόνο
Η Simson μιλώντας προς το WEN ανέφερε ότι δίνει μεγάλη σημασία στο υδρογόνο, θεωρώντας εφικτή την χρήση του πράσινου νέου καυσίμου στην παραγωγή.
"Ήδη, όπως ανέφερε προχωρούν σχετικά προγράμματα κυρίως στην Σουηδία και δευτερευόντως στην Αφρική.
Δεν αποκλείεται μελλοντικά να δούμε συνεργασίες με τους Αμερικανούς, εταιρίες των οποίων, όπως η Bloom και η Plug πρωταγωνιστούν στη νέα τεχνολογία.
Η ελληνική πλευρά με το White Dragon υπό την εποπτεία της ΔΕΠΑ επειχειρεί τα πρώτα βήματα, ενώ φιλόδοξα επενδυτικά προγράμματα έχουν ανακοινώσει οι όμιλοι των διυλιστηρίων.
Για να υλοποιηθούν όμως αυτά τα έργα θα χρειαστεί χρόνος . Και οι παρατεταμένες υψηλές τιμές ενέργειας θα δοκιμάσουν τις αντοχές επιχειρήσεων και κοινωνιών με διόλου απίθανο το πολιτικό αντίκτυπο.
Μέχρι τώρα έχουμε σχέδια, χωρίς όμως να έχουν εξασφαλιστεί λύσεις.Για τον λόγο αυτό και οι εφαρμογές των πολιτικών και των επενδύσεων θα απαιτήσουν σφιχτά χρονοδιαγράμματα και άμεσο κλείσιμο των εκκρεμοτήτων.
Η Αποθήκευση
Μια από αυτές είναι και η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας την λειτουργία της οποίας ο ΔΕΣΦΑ επιζητεί διακαώς σαν διαχχειριστής και όχι σαν επενδυτής.
Δεν έχει αποσαφηνιστεί πως θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση, καθώς υφίσταται μια ολοκληρωμένη πρώτη προσέγγιση της ΡΑΕ για το κόστος κοινωνικοποίησης του έργου, χωρίς να έχει συμπεριλάβει επικαιροποίηση με βάση τα δεδομένα της πολεμικής εμπλοκής. Οι γραμμές με τον ΔΕΣΦΑ είναι ανοικτές, αλλά το θέμα δεν έχει ακόμα αποσαφηνιστεί.
Όσον αφορά τους υδρογονάνθρακες, το υπουργείο εκτιμά ότι οι πιθανότητες, όπως συμβαίνει στις έρευνες των κοιτασμάτων, προσεγγίζουν ένα 10% και τα κράτη αποκτούν δικαιώματα της τάξης του 50% άμεσα. Είναι ο πιο σύνθετος τομέας, όμως εκ των πραγμάτων οι έρευνες στην Κρήτη και στο Ιόνιο θα επανακάμψουν.
www.worldenergynews.gr