Εξαιρούνται τα πλοία κάτω των 5.000 GT (ολική χωρητικότητα)
Με περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου να μεταφέρεται δια θαλάσσης, η παγκόσμια ναυτιλία ευθύνεται για σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Μέχρι στιγμής, η βιομηχανία έχει αποφύγει το σύστημα τελών ρύπανσης της ΕΕ.
Σύμφωνα με προτάσεις που ανακοινώθηκαν τον Ιούλιο του 2021, η ναυτιλία θα προστεθεί στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ETS) από το 2023 σταδιακά σε μια περίοδο τριών ετών, μια κίνηση που έχει σχεδιαστεί για να τονώσει τις περικοπές των εκπομπών από τον κλάδο. Μελέτη της περιβαλλοντικής ομάδας Transport & Environment (T&E) ανέφερε ότι οι προτάσεις, που θα διαπραγματευτούν στις Βρυξέλλες φέτος, εξαιρούν πλοία κάτω των 5.000 GT (ολική χωρητικότητα), στα οποία περιλαμβάνονται μικρά πλοία υπεράκτιου εφοδιασμού που εξυπηρετούν τις βιομηχανίες πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Εξαιρούνται επίσης τα αλιευτικά και τα στρατιωτικά σκάφη.
Η T&E εκτιμά ότι περίπου 25,8 εκατομμύρια τόνοι CO2 δεν θα εμπίπτουν στο ETS, πράγμα που σημαίνει ότι περίπου το 20% των 130 εκατομμυρίων τόνων που εκπέμπονται ετησίως από τη ναυτιλία στο μπλοκ θα αποκλειστεί.
Ρυπογόνες εξαιρέσεις
Ο Τζέικομπ Άρμστρονγκ, αξιωματικός βιώσιμης ναυτιλίας στην T&E, δήλωσε ότι οι προτάσεις «βασίζονται σε αυθαίρετα κενά» και θα εξαιρέσουν «πολλά πλοία που ρυπαίνουν πολύ». «Η ΕΕ πρέπει να επανεξετάσει τους ναυτιλιακούς νόμους της», συμπλήρωσε.
Αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είπε ότι το όριο των 5.000 GT στόχευει «να ελαχιστοποιήσει τον διοικητικό φόρτο για τις εταιρείες, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, «χωρίς να διακυβευτεί ο στόχος κάλυψης της συντριπτικής πλειονότητας των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τον κλάδο».
Ο Peter Liese, επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις μεταρρυθμίσεις του ETS, δήλωσε στο Reuters ότι εξετάζει το θέμα που έθεσε η T&E πριν από τις διαπραγματεύσεις για την πολιτική που θα ακολουθηθεί. Επεσήμανε ότι η πρόταση της Επιτροπής είναι ευθυγραμμισμένη με τις εκπομπές που καλύπτονται από έναν υφιστάμενο κανονισμό για την παρακολούθηση, την αναφορά και την επαλήθευση (MRV) των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές.
Τα πλοία άνω των 5.000 GT αντιπροσώπευαν περίπου το 55% των πλοίων που καταπλέουν σε λιμάνια της ΕΕ και περίπου το 90% των σχετικών εκπομπών, σύμφωνα με τον κανονισμό MRV του 2015. Οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να αγοράζουν άδειες βάσει του ETS όταν τα πλοία τους ρυπαίνουν ή αντιμετωπίζουν πιθανές απαγορεύσεις από τους λιμένες της ΕΕ.
www.worldenergynews.gr