Τι προβλέπει το σχέδιο της Ε.Ε
Η ναυτιλία δεν αντιμετωπίζει επί του παρόντος τους στόχους εκπομπών της ΕΕ, αλλά αυτό πρόκειται να αλλάξει βάσει προτάσεων για να καταστήσει την οικονομία της πιο πράσινη που πρόκειται να δημοσιοποιηθούν τον επόμενο μήνα.
Ένα σχέδιο πρότασης, το οποίο επικαλείται το Reuters, θα επεκτείνει την αγορά άνθρακα για να καλύψει τις εκπομπές πλοίων εντός της ΕΕ, τα διεθνή ταξίδια στο μπλοκ και εκείνα που βρίσκονται σε ελλιμενισμό σε λιμάνια της ΕΕ.
Αυτό θα αναγκάσει τους ιδιοκτήτες να αγοράσουν άδειες από το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS) όταν ρυπαίνουν τα πλοία τους.
Το ETS καλύπτει επί του παρόντος τις μονάδες παραγωγής ενέργειας και τα εργοστάσια της Ευρώπης.
Το σχέδιο της ΕΕ θα μπορούσε να οδηγήσει σε σύγκρουση με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), ο οποίος συντονίζει μέτρα για τον περιορισμό των εκπομπών μεταξύ των περισσότερων από 170 μελών του.
Οι επικριτές λένε ότι ο ΙΜΟ κινείται πολύ αργά, ενώ άλλοι λένε ότι οι κανόνες πρέπει να είναι διεθνείς και όχι περιφερειακοί.
Η ναυτιλία θεωρείται ως ένας από τους πιο δύσκολους τομείς για την απομάκρυνση του άνθρακα, με τους βιομηχανικούς ομίλους να αναφέρουν την έλλειψη εμπορικά βιώσιμων πράσινων τεχνολογιών. Σύμφωνα με το σχέδιο της ΕΕ, η ναυτιλία θα προστεθεί σταδιακά στο ETS από το 2023, όταν οι πλοιοκτήτες πρέπει να αποκτήσουν αρκετές άδειες CO2 για να καλύψουν το 20% των εκπομπών τους.
Αυτό θα αυξηθεί σε 45% το 2024 και 70% το 2025 και από το 2026, οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να έχουν άδειες για να καλύψουν το 100% των εκπομπών τους που καλύπτονται από το ETS.
Εάν μια ναυτιλιακή εταιρεία αποτύχει να συμμορφωθεί με το ETS για δύο χρόνια, μια χώρα της ΕΕ θα μπορούσε να εκδώσει «εντολή απέλασης» από την ΕΕ με απαγόρευση πλοίων που ανήκουν στην εταιρεία από τα λιμάνια του μπλοκ, ανέφερε το προσχέδιο εγγράφου.
Διαπραγματεύσεις
Οι χώρες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο θέλει να προστεθεί η ναυτιλία στο ETS το 2022, θα χρειαστεί να διαπραγματευτούν τους τελικούς κανόνες, οι οποίοι θα διαρκέσουν περίπου δύο χρόνια.
Η πρόταση θα προσθέσει περίπου 90 εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2 στο EU ETS, ανεβάζοντας τις συνολικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ άνω των 3 δισεκατομμυρίων τόνων.
Οι παγκόσμιες ναυτιλιακές εκπομπές αναμένεται να αυξηθούν εάν αφεθούν χωρίς έλεγχο, απειλώντας τις προσπάθειες για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής.
Ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλιακών Ενώσεων, δήλωσε ότι η βιομηχανία "ήταν ολόψυχα υπέρ της τιμής του άνθρακα", αλλά οι πολιτικές για να το πράξουν θα πρέπει να είναι διεθνείς και όχι περιφερειακές.
"Πολλαπλοί, αλληλεπικαλυπτόμενοι, περιφερειακοί φόροι άνθρακα θα είναι τελικά κακοί για το εμπόριο, κακοί για τις αναπτυσσόμενες οικονομίες και κακοί για την απαλλαγή από άνθρακα", δήλωσε ο Platten στο Reuters.
Ο Jacob Armstrong, αξιωματικός πολιτικής μη κερδοσκοπικών μεταφορών και περιβάλλοντος, δήλωσε ότι η ναυτιλία δεν μπορεί πλέον να αποφεύγει τη δράση για το κλίμα και τα έσοδα από την αγορά άνθρακα της ΕΕ θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν πράσινα θαλάσσια καύσιμα και τεχνολογίες.
Ο ΙΜΟ, στοχεύει να μειώσει κατά το ήμισυ τις θαλάσσιες εκπομπές έως το 2050. Αυτό υπολείπεται του σχεδίου της ΕΕ να εξαλείψει τις εκπομπές σε ολόκληρη την οικονομία μέχρι τότε, στόχος που οι επιστήμονες λένε ότι ο κόσμος πρέπει να υιοθετήσει για να αποφευχθεί ο χειρότερος αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής.
www.worldenergynews.gr