Κανένα πρόσκομμα από τη στάση της Κομισιόν, σύμφωνα με το υπουργείο Ενέργειας, για ενδεχόμενη «είσοδο» της κινεζικής State Grid στην εταιρεία ειδικού σκοπού του Κρήτη-Αττική
Εντός των πρώτων μηνών του 2020 θα διεξαχθεί ο διεθνής διαγωνισμός για την εκχώρηση έως και του 39% των μετοχών της «Αριάδνη», δηλαδή της εταιρείας ειδικού σκοπού που είναι φορέας υλοποίησης του Κρήτη-Αττική.
Αυτό επισημαίνουν υψηλόβαθμα στελέχη του ΑΔΜΗΕ, συμπληρώνοντας ότι στο χρονικό διάστημα που θα μεσολαβήσει θα οριστικοποιηθούν οι όροι της προκήρυξης, σε συνεργασία με τη ΡΑΕ, ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσει η διαδικασία.
Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, μία από τις παραμέτρους που θα πρέπει να «κλειδώσει» αφορά το κατά πόσο ένας συμμετέχων θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει ένα ποσοστό από το μετοχικό «πακέτο» που θα διατεθεί.
Όπως είναι γνωστό, ο ΑΔΜΗΕ υπέγραψε τον Νοέμβριο μνημόνιο με τη State Grid Corporation of China (μέτοχο του Διαχειριστή) συμφωνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση από την κινεζική εταιρεία του 20% της «Αριάδνη».
Επομένως, πριν «βγει στον αέρα» η σχετική προκήρυξη θα πρέπει να αποφασισθεί κατά πόσο ένας επενδυτής, όπως η State Grid, θα μπορεί να διεκδικήσει ένα μέρος των προς παραχώρηση μετοχών, ώστε το υπόλοιπο να αποκτηθεί από κάποιον άλλο ενδιαφερόμενο.
ΥΠΕΝ: Το προσφερόμενο τίμημα αποκλειστικό κριτήριο για είσοδο της State Grid στην «Αριάδνη»
Όσον αφορά ειδικά την εκδήλωση ενδιαφέροντος της State Grid, η πρόσφατη υπογραφή της σχετικής συμφωνίας δεν κάτι τίποτε άλλο από το να επισημοποιεί την πρόθεση της κινεζικής εταιρείας να καταστεί μέτοχος μειοψηφίας της «Αριάδνη».
Κάτι που σημαίνει πως η «είσοδός» της στην εταιρεία ειδικού σκοπού «περνά» από τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό, όπως και οποιουδήποτε άλλου επενδυτή.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως, κληθέντες να σχολιάσουν την πιθανή διεκδίκηση μετοχών της «Αριάδνη» από τη State Grid, υψηλόβαθμοι κύκλοι του υπουργείου Ενέργειας επισημαίνουν πως για την προοπτική αυτή δεν συνιστούν πρόσκομμα στην αρνητική στάση της Κομισιόν σχετικά με την περαιτέρω συμμετοχή κινεζικών εταιρειών σε ευρωπαϊκές υποδομές μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως προσθέτουν χαρακτηριστικά οι κύκλοι του ΥΠΕΝ, η «είσοδος» της State Grid θα κριθεί αποκλειστικά από το αν θα πλειοδοτήσει στον διαγωνισμό.
Χρηματοοικονομικά συμφέρουσα η συμμετοχή επενδυτών μειοψηφίας στο Κρήτη-Αττική
Ο διαγωνισμός για τον φορέα υλοποίησης του Κρήτη-Αττική αναμένεται να προσελκύσει σημαντικό ενδιαφέρον, καθώς τα έργα διασυνδέσεων έχουν εξασφαλισμένα σταθερά έσοδα, μέσω των χρεώσεων μεταφοράς.
Από την άλλη πλευρά, όπως συμπληρώνουν, με τη συμμετοχή μετόχων μειοψηφίας στην «Αριάδνη» θα εξασφαλιστούν περισσότερα ίδια κεφάλαια για το Κρήτη-Αττική, γεγονός που συνεπάγεται ότι η υλοποίησή του δεν θα γίνει αποκλειστικά μέσω debt financing.
Με αυτή τη λογική, η εξέλιξη αυτή σημαίνει πως ένα μέρος των κεφαλαίων θα προέλθει από equity financing, κάτι που θα είναι προς το χρηματοοικονομικό συμφέρον του Διαχειριστή, καθώς θα διατηρήσει χαμηλά τη μόχλευσή του.
Κάτι που θα έχει ως συνέπεια να περιορίσει το κόστος δανεισμού του για την υλοποίηση και των υπόλοιπων έργων που προγραμματίζει το επόμενο χρονικό διάστημα, με δεδομένο ότι το επενδυτικό του πρόγραμμα 2020 -2030 θα αγγίξει τα 5 δισ. ευρώ.
Υπό εξέταση η συμμμετοχή μετόχων μειοψηφίας και σε άλλες διασυνδέσεις
Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους του Διαχειριστή, στην πορεία θα εξεταστεί κατά πόσον το παράδειγμα του Κρήτη-Αττική θα υιοθετηθεί και σε άλλα έργα διασύνδεσης τα οποία θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια.
Όπως υπογραμμίζουν, αν και ακόμη δεν έχει προσδιορισθεί κατά πόσο αυτό το μοντέλο θα ήταν δόκιμο σε εγχώρια ή διεθνή έργα, ένα τέτοιο παράδειγμα θα μπορούσε να είναι μία νησιωτική διασύνδεση, στην υλοποίηση της οποίας θα μπορούσε να εισφέρει ένας παραγωγός ΑΠΕ, ώστε να επιταχυνθεί η υλοποίησή της και, κατά συνέπεια, η δημιουργία ηλεκτρικού «χώρου» για την αξιοποίηση του τοπικού «πράσινου» ηλεκτροπαραγωγικού δυναμικού.
Αν και τα σχέδια αυτά είναι πρώιμα, συμπληρώνουν οι ίδιοι κύκλοι, το μόνο βέβαιο είναι πως πάντοτε ο ΑΔΜΗΕ θα κατέχει πάντοτε την πλειοψηφία στα σχήματα υλοποίησης των έργων.
Κι αυτό γιατί είναι κρίσιμο για την ασφάλεια τροφοδοσίας να υπάρχει ένας υπεύθυνος, δηλαδή ο ΑΔΜΗΕ, που είναι επιφορτισμένος με τον έλεγχο του συστήματος μεταφοράς σε πανελλαδική κλίμακα.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Αυτό επισημαίνουν υψηλόβαθμα στελέχη του ΑΔΜΗΕ, συμπληρώνοντας ότι στο χρονικό διάστημα που θα μεσολαβήσει θα οριστικοποιηθούν οι όροι της προκήρυξης, σε συνεργασία με τη ΡΑΕ, ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσει η διαδικασία.
Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, μία από τις παραμέτρους που θα πρέπει να «κλειδώσει» αφορά το κατά πόσο ένας συμμετέχων θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει ένα ποσοστό από το μετοχικό «πακέτο» που θα διατεθεί.
Όπως είναι γνωστό, ο ΑΔΜΗΕ υπέγραψε τον Νοέμβριο μνημόνιο με τη State Grid Corporation of China (μέτοχο του Διαχειριστή) συμφωνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση από την κινεζική εταιρεία του 20% της «Αριάδνη».
Επομένως, πριν «βγει στον αέρα» η σχετική προκήρυξη θα πρέπει να αποφασισθεί κατά πόσο ένας επενδυτής, όπως η State Grid, θα μπορεί να διεκδικήσει ένα μέρος των προς παραχώρηση μετοχών, ώστε το υπόλοιπο να αποκτηθεί από κάποιον άλλο ενδιαφερόμενο.
ΥΠΕΝ: Το προσφερόμενο τίμημα αποκλειστικό κριτήριο για είσοδο της State Grid στην «Αριάδνη»
Όσον αφορά ειδικά την εκδήλωση ενδιαφέροντος της State Grid, η πρόσφατη υπογραφή της σχετικής συμφωνίας δεν κάτι τίποτε άλλο από το να επισημοποιεί την πρόθεση της κινεζικής εταιρείας να καταστεί μέτοχος μειοψηφίας της «Αριάδνη».
Κάτι που σημαίνει πως η «είσοδός» της στην εταιρεία ειδικού σκοπού «περνά» από τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό, όπως και οποιουδήποτε άλλου επενδυτή.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως, κληθέντες να σχολιάσουν την πιθανή διεκδίκηση μετοχών της «Αριάδνη» από τη State Grid, υψηλόβαθμοι κύκλοι του υπουργείου Ενέργειας επισημαίνουν πως για την προοπτική αυτή δεν συνιστούν πρόσκομμα στην αρνητική στάση της Κομισιόν σχετικά με την περαιτέρω συμμετοχή κινεζικών εταιρειών σε ευρωπαϊκές υποδομές μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως προσθέτουν χαρακτηριστικά οι κύκλοι του ΥΠΕΝ, η «είσοδος» της State Grid θα κριθεί αποκλειστικά από το αν θα πλειοδοτήσει στον διαγωνισμό.
Χρηματοοικονομικά συμφέρουσα η συμμετοχή επενδυτών μειοψηφίας στο Κρήτη-Αττική
Ο διαγωνισμός για τον φορέα υλοποίησης του Κρήτη-Αττική αναμένεται να προσελκύσει σημαντικό ενδιαφέρον, καθώς τα έργα διασυνδέσεων έχουν εξασφαλισμένα σταθερά έσοδα, μέσω των χρεώσεων μεταφοράς.
Από την άλλη πλευρά, όπως συμπληρώνουν, με τη συμμετοχή μετόχων μειοψηφίας στην «Αριάδνη» θα εξασφαλιστούν περισσότερα ίδια κεφάλαια για το Κρήτη-Αττική, γεγονός που συνεπάγεται ότι η υλοποίησή του δεν θα γίνει αποκλειστικά μέσω debt financing.
Με αυτή τη λογική, η εξέλιξη αυτή σημαίνει πως ένα μέρος των κεφαλαίων θα προέλθει από equity financing, κάτι που θα είναι προς το χρηματοοικονομικό συμφέρον του Διαχειριστή, καθώς θα διατηρήσει χαμηλά τη μόχλευσή του.
Κάτι που θα έχει ως συνέπεια να περιορίσει το κόστος δανεισμού του για την υλοποίηση και των υπόλοιπων έργων που προγραμματίζει το επόμενο χρονικό διάστημα, με δεδομένο ότι το επενδυτικό του πρόγραμμα 2020 -2030 θα αγγίξει τα 5 δισ. ευρώ.
Υπό εξέταση η συμμμετοχή μετόχων μειοψηφίας και σε άλλες διασυνδέσεις
Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους του Διαχειριστή, στην πορεία θα εξεταστεί κατά πόσον το παράδειγμα του Κρήτη-Αττική θα υιοθετηθεί και σε άλλα έργα διασύνδεσης τα οποία θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια.
Όπως υπογραμμίζουν, αν και ακόμη δεν έχει προσδιορισθεί κατά πόσο αυτό το μοντέλο θα ήταν δόκιμο σε εγχώρια ή διεθνή έργα, ένα τέτοιο παράδειγμα θα μπορούσε να είναι μία νησιωτική διασύνδεση, στην υλοποίηση της οποίας θα μπορούσε να εισφέρει ένας παραγωγός ΑΠΕ, ώστε να επιταχυνθεί η υλοποίησή της και, κατά συνέπεια, η δημιουργία ηλεκτρικού «χώρου» για την αξιοποίηση του τοπικού «πράσινου» ηλεκτροπαραγωγικού δυναμικού.
Αν και τα σχέδια αυτά είναι πρώιμα, συμπληρώνουν οι ίδιοι κύκλοι, το μόνο βέβαιο είναι πως πάντοτε ο ΑΔΜΗΕ θα κατέχει πάντοτε την πλειοψηφία στα σχήματα υλοποίησης των έργων.
Κι αυτό γιατί είναι κρίσιμο για την ασφάλεια τροφοδοσίας να υπάρχει ένας υπεύθυνος, δηλαδή ο ΑΔΜΗΕ, που είναι επιφορτισμένος με τον έλεγχο του συστήματος μεταφοράς σε πανελλαδική κλίμακα.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr