Προχθές 21 Μαΐου ο κ. Στυλιανίδης, αρμόδιος Επίτροπος για την Ανθρωπιστική Βοήθεια και την Πολιτική Προστασία ανακοίνωσε τη σύνθεση του πρώτου μεταβατικού στόλου εναερίων μέσων που εντάχθηκαν στη νέα δεξαμενή rescEU και για το οποίο ήμουν εισηγητής για την ομάδα των Σοσιαλιστών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Δυστυχώς η Ελλάδα απουσίαζε καθώς η χώρα μας, σε αντίθεση με άλλες χώρες που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Κροατία επέλεξε να μην εκμεταλλευθεί τις δυνατότητες που προβλέψαμε στη νέα νομοθεσία και να μη χρησιμοποιήσει Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να εντάξει στην μεταβατική δεξαμενή εθνικά μέσα που αυτή τη στιγμή βρίσκονται αναξιοποίητα.
Παράλληλα, η χώρα μας εμφανίζεται απρόθυμη να χρησιμοποιήσει και την πρόβλεψη του νέου Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας για επισκευή των εθνικών μέσων όπως τα πυροσβεστικά αεροπλάνα καναντέρ που βρίσκονται αυτή τη στιγμή καθηλωμένα λόγω αδυναμία επισκευής με το 75% των εξόδων να καλύπτονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ακόμα όμως πιο ανησυχητικές είναι οι δικαιολογίες που κατά καιρούς έχουν προβάλει οι αρμόδιες υπηρεσίες για την μη χρήση των ευκαιριών που μας δίνει η νέα Ευρωπαϊκή νομοθεσία καθώς φαίνεται ότι δεν έχουν διαβάσει καν τις προϋποθέσεις. Ισχυρίζονται ότι σε περίπτωση αξιοποίησης της Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, τότε θα είμαστε υποχρεωμένοι να στείλουμε τα μέσα αυτά σε άλλη χώρα σε περίπτωση που το αποφασίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όμως η υποχρέωση αυτή υπάρχει μόνο για τα νέα μέσα που θα αγοραστούν με ευρωπαϊκά χρήματα που θα κυμαίνονται από το 80 έως 90% των συνολικών εξόδων, κι αυτό μετά το 2021.
Αντιθέτως τα μέσα που θα μπορούσαν επισκευασθούν με ευρωπαϊκά χρήματα εντάσσονται στην εθελοντική ευρωπαϊκή δεξαμενή, που συνεπάγεται ότι μόνο η Ελλάδα θα μπορούσε να αποφασίσει για την αποστολή τους. Οι ίδιοι κανόνες ισχύουν και για τα μέσα που αυτή τη στιγμή είναι αναξιοποίητα και θα μπορούσαν να ενταχθούν στην μεταβατική δεξαμενή. Όπως ρητά ορίζει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία, «η τελική απόφαση για την ανάπτυξή τους λαμβάνεται από τα κράτη μέλη, τα οποία καταχώρισαν την οικεία ικανότητα αντιμετώπισης. Όταν εγχώριες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ανωτέρα βία ή, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, σοβαροί λόγοι εμποδίζουν τη διάθεση εκ μέρους κράτους μέλους των ικανοτήτων αυτών σε συγκεκριμένη καταστροφή, το εν λόγω κράτος μέλος ενημερώνει την Επιτροπή, το συντομότερο δυνατόν, κάνοντας αναφορά στο παρόν άρθρο».
Γνωρίζοντας τις πρακτικές αδυναμίες της χώρας μας, ως αρμόδιος εισηγητής της Σοσιαλιστικής Ομάδας αγωνίστηκα για να εντάξουμε ρυθμίσεις στη νομοθεσία που θα μπορούσαν να βοηθήσουν την Ελλάδα. Δυστυχώς η κυβέρνηση δεν εκμεταλλεύεται αυτές τις ευκαιρίες. Πάνω από τα μισά εναέρια μέσα που διαθέτουμε είναι αυτή τη στιγμή καθηλωμένα. Η χώρα μας πρέπει να αξιοποιήσει κάθε μέσο ώστε να μην ξαναζήσουμε ανάλογες ανθρώπινες τραγωδίες όπως αυτή στο Μάτι της Ανατολικής Αττικής.
O κ. Ανδρουλάκης είναι υποψήφιος Ευρωβουλευτής ΚΙΝΑΛ - ΠΑΣΟΚ
www.worldenergynews.gr
Δυστυχώς η Ελλάδα απουσίαζε καθώς η χώρα μας, σε αντίθεση με άλλες χώρες που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Κροατία επέλεξε να μην εκμεταλλευθεί τις δυνατότητες που προβλέψαμε στη νέα νομοθεσία και να μη χρησιμοποιήσει Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να εντάξει στην μεταβατική δεξαμενή εθνικά μέσα που αυτή τη στιγμή βρίσκονται αναξιοποίητα.
Παράλληλα, η χώρα μας εμφανίζεται απρόθυμη να χρησιμοποιήσει και την πρόβλεψη του νέου Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας για επισκευή των εθνικών μέσων όπως τα πυροσβεστικά αεροπλάνα καναντέρ που βρίσκονται αυτή τη στιγμή καθηλωμένα λόγω αδυναμία επισκευής με το 75% των εξόδων να καλύπτονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ακόμα όμως πιο ανησυχητικές είναι οι δικαιολογίες που κατά καιρούς έχουν προβάλει οι αρμόδιες υπηρεσίες για την μη χρήση των ευκαιριών που μας δίνει η νέα Ευρωπαϊκή νομοθεσία καθώς φαίνεται ότι δεν έχουν διαβάσει καν τις προϋποθέσεις. Ισχυρίζονται ότι σε περίπτωση αξιοποίησης της Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, τότε θα είμαστε υποχρεωμένοι να στείλουμε τα μέσα αυτά σε άλλη χώρα σε περίπτωση που το αποφασίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όμως η υποχρέωση αυτή υπάρχει μόνο για τα νέα μέσα που θα αγοραστούν με ευρωπαϊκά χρήματα που θα κυμαίνονται από το 80 έως 90% των συνολικών εξόδων, κι αυτό μετά το 2021.
Αντιθέτως τα μέσα που θα μπορούσαν επισκευασθούν με ευρωπαϊκά χρήματα εντάσσονται στην εθελοντική ευρωπαϊκή δεξαμενή, που συνεπάγεται ότι μόνο η Ελλάδα θα μπορούσε να αποφασίσει για την αποστολή τους. Οι ίδιοι κανόνες ισχύουν και για τα μέσα που αυτή τη στιγμή είναι αναξιοποίητα και θα μπορούσαν να ενταχθούν στην μεταβατική δεξαμενή. Όπως ρητά ορίζει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία, «η τελική απόφαση για την ανάπτυξή τους λαμβάνεται από τα κράτη μέλη, τα οποία καταχώρισαν την οικεία ικανότητα αντιμετώπισης. Όταν εγχώριες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ανωτέρα βία ή, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, σοβαροί λόγοι εμποδίζουν τη διάθεση εκ μέρους κράτους μέλους των ικανοτήτων αυτών σε συγκεκριμένη καταστροφή, το εν λόγω κράτος μέλος ενημερώνει την Επιτροπή, το συντομότερο δυνατόν, κάνοντας αναφορά στο παρόν άρθρο».
Γνωρίζοντας τις πρακτικές αδυναμίες της χώρας μας, ως αρμόδιος εισηγητής της Σοσιαλιστικής Ομάδας αγωνίστηκα για να εντάξουμε ρυθμίσεις στη νομοθεσία που θα μπορούσαν να βοηθήσουν την Ελλάδα. Δυστυχώς η κυβέρνηση δεν εκμεταλλεύεται αυτές τις ευκαιρίες. Πάνω από τα μισά εναέρια μέσα που διαθέτουμε είναι αυτή τη στιγμή καθηλωμένα. Η χώρα μας πρέπει να αξιοποιήσει κάθε μέσο ώστε να μην ξαναζήσουμε ανάλογες ανθρώπινες τραγωδίες όπως αυτή στο Μάτι της Ανατολικής Αττικής.
O κ. Ανδρουλάκης είναι υποψήφιος Ευρωβουλευτής ΚΙΝΑΛ - ΠΑΣΟΚ
www.worldenergynews.gr