Οι άξονες στρατηγικής της κοινοπραξίας που αποκτά το λιμάνι
Στις 15 Δεκεμβρίου πρόκειται να υπογραφεί η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), ώστε η διαδικασία να προχωρήσει στην τελική φάση, όπως γνωστοποίησε ο συντονιστής και εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος του προτιμητέου επενδυτή, δηλαδή της κοινοπραξίας DIEP GmbH-Terminal Link SAS-Belterra Ltd, Σωτήρης Θεοφάνης.
Μιλώντας από το βήμα του 21ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Logistics, που διοργανώνει σήμερα 24/11 και αύριο 25/11 στη Θεσσαλονίκη η Ελληνική Εταιρεία Logistics (EEL) Βορείου Ελλάδος, ο κ. Θεοφάνης, τόνισε ακόμη τη σημασία που έχει η επένδυση επέκτασης της 6ης προβλήτας, καθώς «εκεί θα παιχτεί, στην ουσία, το στοίχημα της ανταγωνιστικότητας».
Γι' αυτό, άλλωστε, στόχος της κοινοπραξίας είναι να ολοκληρώσει το έργο πολύ νωρίτερα από τη συμβατική υποχρέωσή της, μέσα σε τέσσερα χρόνια, αντί επτά.
Παράλληλα, με ταχείες διαδικασίες θα προωθηθεί η αλλαγή του εξοπλισμού στο λιμάνι, «κάτι που πρέπει να γίνει μέσα στο πρώτο εξάμηνο (από την εγκατάσταση του επενδυτή), γιατί αν δεν το κάνουμε, το λιμάνι κινδυνεύει να μη μπορεί να λειτουργήσει σοβαρά», ενώ τα επόμενα βήματα -εκτός από την 6η προβλήτα- αφορούν βελτιώσεις στην υποδομή φορτοεκφόρτωσης στο ανατολικό τμήμα της 6ης προβλήτας και «αρκετά αργότερα» τη δημιουργία ενιαίου κρηπιδώματος στις προβλήτες 4 και 5.
Ο κ. Θεοφάνης επανέλαβε ότι οι εταίροι της κοινοπραξίας δεν είναι τοποθετημένοι στην περιοχή σε ανταγωνιστικά της Θεσσαλονίκης λιμάνια, οπότε το ελληνικό λιμάνι «δεν πρόκειται να γίνει follower» και σημείωσε «αν δεν δημιουργήσεις υποδομές για να σου έρθουν μεγαλύτερα πλοία, δεν έχεις καμία πιθανότητα να παίξεις γεωστρατηγικό ρόλο στις μεταφορές. Αν είσαι εντελώς αποκλεισμένος από τα λεγόμενα mainliners -τις κύριες γραμμές- και εξυπηρετείσαι μόνο από feeders -τροφοδοτικές γραμμές- δεν έχεις καμία ελπίδα να ξεπεράσεις τη στενή σου ενδοχώρα κι αυτό είναι μια πραγματικότητα, που δεν μπορεί κανείς να την αρνηθεί σήμερα».
Ο συντονιστής της κοινοπραξίας επισήμανε ότι ήδη υπάρχουν αρχικές συζητήσεις για την προσέλκυση mainliners στη Θεσσαλονίκη (σ.σ. δηλαδή για πλοία τύπου «New Panamax», χωρητικότητας 9.500-14.000 TEUs), ενώ ένα από τα μέλη του consortium (σ.σ. η Belterra Ltd του επιχειρηματικού ομίλου του Ιβάν Σαββίδη) διατηρεί ισχυρό ενδιαφέρον για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη δυτική Θεσσαλονίκη (σ.σ. όπου, στο πλαίσιο υπό εξέλιξη διαγωνισμού, πρόκειται να δημιουργηθεί εμπορευματικό κέντρο).
Ο κ. Θεοφάνης εξήγησε, ακόμη, ότι η στρατηγική της κοινοπραξίας αναπτύσσεται σε τρεις άξονες: Πρώτον, στον άξονα που αφορά τις υποδομές του λιμένος (σε αυτό το σημείο έκανε την αναφορά στην ανάγκη δημιουργίας υποδομών για την προσέλκυση mainliners).
Δεύτερον, στον άξονα που «βγαίνει» έξω από τα στενά όρια του λιμένος («Beyond the Port Strategy») και σχετίζεται με επενδύσεις (π.χ. dry ports) σε γειτονικές αγορές-στόχους και με τη δημιουργία οργανωμένου δικτύου για σιδηροδρομικές συνδέσεις. Και τρίτον, στον άξονα που αφορά την αναδιοργάνωση της εταιρείας «από την αρχή», μεταξύ άλλων με επένδυση και προσφορά επαγγελματικών ευκαιριών σε νέους ανθρώπους.
Σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα υπογράμμισε ότι παρότι αυτή δεν αποτελεί δραστηριότητα από την οποία το λιμάνι κερδίζει, ωστόσο έχει ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι logistics και μπορεί να διαχύσει οικονομικό αποτέλεσμα στην ευρύτερη περιοχή.
Το προφίλ της κοινοπραξίας
Κατά τον κ. Θεοφάνη, το δυνατό στοιχείο της κοινοπραξίας είναι ότι αποτελεί έναν μοναδικό συνδυασμό global operator, χρηματοoικονομικού διαχειριστή και στρατηγικού επενδυτή: «Έχει ένα πλούσιο σχήμα σύνθεσης: Έναν Γερμανό εταίρο (47%), το DIEP, που είναι χρηματοοικονομικός επενδυτής, έναν παγκόσμιο διαχειριστή, την Terminal Link SAS (33%), στην οποία μετέχει με 51% η γαλλική CMA-CGM, η τρίτη παγκοσμίως εταιρεία διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και με 49% η China Merchant Ports, που φέτος δείχνει να κλείνει ώς ο μεγαλύτερος από άποψη διακίνησης παγκόσμιος διαχειριστής και η Belterra (20%) του Ιβάν Σαββίδη. Δημιουργήσαμε μία εταιρεία που θα κρατήσει τις μετοχές, τη "SouthEast Gateway Thessaloniki".
Δεν ξέρω αν ο τίτλος είναι καλός, σημασία έχει αν θα τον δικαιώσουμε με την πραγματικότητα.
Αυτό που έχει μεγάλη αξία είναι ότι στο σχήμα της Θεσσαλονίκης εμπλέκονται δύο παγκόσμιοι λιμενικοί διαχειριστές, κάτι που σημαίνει δικτυωμένη τεχνογνωσία, γιατί όσο καλός μάνατζερ και αν είσαι, αν δεν έχεις εμπειρίες παγκόσμιες, είναι πολύ δύσκολο να λάβεις αποφάσεις.
Επιπλέον, οι παγκόσμιοι διαχειριστές συνδέονται στρατηγικά με μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες κι αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί με τοπική προσέγγιση της λιμενικής δραστηριότητας δεν είναι δυνατόν να αποκτήσεις χαρακτηριστικά που ξεπερνούν τον δικό σου στενό χώρο».
Επίσης, υποστήριξε ότι μεταξύ των τριών μεγάλων επενδύσεων, που βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη στην Ελλάδα στον κλάδο των μεταφορών (της Cosco, της Fraport και της κοινοπραξίας), η κοινοπραξία είναι ίσως η μοναδική με ισχυρό ελληνικό στοιχείο στη διοίκηση.
www.worldenergynews.gr
Μιλώντας από το βήμα του 21ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Logistics, που διοργανώνει σήμερα 24/11 και αύριο 25/11 στη Θεσσαλονίκη η Ελληνική Εταιρεία Logistics (EEL) Βορείου Ελλάδος, ο κ. Θεοφάνης, τόνισε ακόμη τη σημασία που έχει η επένδυση επέκτασης της 6ης προβλήτας, καθώς «εκεί θα παιχτεί, στην ουσία, το στοίχημα της ανταγωνιστικότητας».
Γι' αυτό, άλλωστε, στόχος της κοινοπραξίας είναι να ολοκληρώσει το έργο πολύ νωρίτερα από τη συμβατική υποχρέωσή της, μέσα σε τέσσερα χρόνια, αντί επτά.
Παράλληλα, με ταχείες διαδικασίες θα προωθηθεί η αλλαγή του εξοπλισμού στο λιμάνι, «κάτι που πρέπει να γίνει μέσα στο πρώτο εξάμηνο (από την εγκατάσταση του επενδυτή), γιατί αν δεν το κάνουμε, το λιμάνι κινδυνεύει να μη μπορεί να λειτουργήσει σοβαρά», ενώ τα επόμενα βήματα -εκτός από την 6η προβλήτα- αφορούν βελτιώσεις στην υποδομή φορτοεκφόρτωσης στο ανατολικό τμήμα της 6ης προβλήτας και «αρκετά αργότερα» τη δημιουργία ενιαίου κρηπιδώματος στις προβλήτες 4 και 5.
Ο κ. Θεοφάνης επανέλαβε ότι οι εταίροι της κοινοπραξίας δεν είναι τοποθετημένοι στην περιοχή σε ανταγωνιστικά της Θεσσαλονίκης λιμάνια, οπότε το ελληνικό λιμάνι «δεν πρόκειται να γίνει follower» και σημείωσε «αν δεν δημιουργήσεις υποδομές για να σου έρθουν μεγαλύτερα πλοία, δεν έχεις καμία πιθανότητα να παίξεις γεωστρατηγικό ρόλο στις μεταφορές. Αν είσαι εντελώς αποκλεισμένος από τα λεγόμενα mainliners -τις κύριες γραμμές- και εξυπηρετείσαι μόνο από feeders -τροφοδοτικές γραμμές- δεν έχεις καμία ελπίδα να ξεπεράσεις τη στενή σου ενδοχώρα κι αυτό είναι μια πραγματικότητα, που δεν μπορεί κανείς να την αρνηθεί σήμερα».
Ο συντονιστής της κοινοπραξίας επισήμανε ότι ήδη υπάρχουν αρχικές συζητήσεις για την προσέλκυση mainliners στη Θεσσαλονίκη (σ.σ. δηλαδή για πλοία τύπου «New Panamax», χωρητικότητας 9.500-14.000 TEUs), ενώ ένα από τα μέλη του consortium (σ.σ. η Belterra Ltd του επιχειρηματικού ομίλου του Ιβάν Σαββίδη) διατηρεί ισχυρό ενδιαφέρον για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη δυτική Θεσσαλονίκη (σ.σ. όπου, στο πλαίσιο υπό εξέλιξη διαγωνισμού, πρόκειται να δημιουργηθεί εμπορευματικό κέντρο).
Ο κ. Θεοφάνης εξήγησε, ακόμη, ότι η στρατηγική της κοινοπραξίας αναπτύσσεται σε τρεις άξονες: Πρώτον, στον άξονα που αφορά τις υποδομές του λιμένος (σε αυτό το σημείο έκανε την αναφορά στην ανάγκη δημιουργίας υποδομών για την προσέλκυση mainliners).
Δεύτερον, στον άξονα που «βγαίνει» έξω από τα στενά όρια του λιμένος («Beyond the Port Strategy») και σχετίζεται με επενδύσεις (π.χ. dry ports) σε γειτονικές αγορές-στόχους και με τη δημιουργία οργανωμένου δικτύου για σιδηροδρομικές συνδέσεις. Και τρίτον, στον άξονα που αφορά την αναδιοργάνωση της εταιρείας «από την αρχή», μεταξύ άλλων με επένδυση και προσφορά επαγγελματικών ευκαιριών σε νέους ανθρώπους.
Σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα υπογράμμισε ότι παρότι αυτή δεν αποτελεί δραστηριότητα από την οποία το λιμάνι κερδίζει, ωστόσο έχει ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι logistics και μπορεί να διαχύσει οικονομικό αποτέλεσμα στην ευρύτερη περιοχή.
Το προφίλ της κοινοπραξίας
Κατά τον κ. Θεοφάνη, το δυνατό στοιχείο της κοινοπραξίας είναι ότι αποτελεί έναν μοναδικό συνδυασμό global operator, χρηματοoικονομικού διαχειριστή και στρατηγικού επενδυτή: «Έχει ένα πλούσιο σχήμα σύνθεσης: Έναν Γερμανό εταίρο (47%), το DIEP, που είναι χρηματοοικονομικός επενδυτής, έναν παγκόσμιο διαχειριστή, την Terminal Link SAS (33%), στην οποία μετέχει με 51% η γαλλική CMA-CGM, η τρίτη παγκοσμίως εταιρεία διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και με 49% η China Merchant Ports, που φέτος δείχνει να κλείνει ώς ο μεγαλύτερος από άποψη διακίνησης παγκόσμιος διαχειριστής και η Belterra (20%) του Ιβάν Σαββίδη. Δημιουργήσαμε μία εταιρεία που θα κρατήσει τις μετοχές, τη "SouthEast Gateway Thessaloniki".
Δεν ξέρω αν ο τίτλος είναι καλός, σημασία έχει αν θα τον δικαιώσουμε με την πραγματικότητα.
Αυτό που έχει μεγάλη αξία είναι ότι στο σχήμα της Θεσσαλονίκης εμπλέκονται δύο παγκόσμιοι λιμενικοί διαχειριστές, κάτι που σημαίνει δικτυωμένη τεχνογνωσία, γιατί όσο καλός μάνατζερ και αν είσαι, αν δεν έχεις εμπειρίες παγκόσμιες, είναι πολύ δύσκολο να λάβεις αποφάσεις.
Επιπλέον, οι παγκόσμιοι διαχειριστές συνδέονται στρατηγικά με μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες κι αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί με τοπική προσέγγιση της λιμενικής δραστηριότητας δεν είναι δυνατόν να αποκτήσεις χαρακτηριστικά που ξεπερνούν τον δικό σου στενό χώρο».
Επίσης, υποστήριξε ότι μεταξύ των τριών μεγάλων επενδύσεων, που βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη στην Ελλάδα στον κλάδο των μεταφορών (της Cosco, της Fraport και της κοινοπραξίας), η κοινοπραξία είναι ίσως η μοναδική με ισχυρό ελληνικό στοιχείο στη διοίκηση.
www.worldenergynews.gr