Τι θα κρίνει τις αποφάσεις της ελληνικής πλευράς
Η επίσκεψη Regling του ESM πέραν του Συνεδρίου του Economist είχε και ένα συγκεκριμένο σκοπό.
Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους ΟΔΔΗΧ και ελληνική κυβέρνηση θέλουν έξοδο στις αγορές Ιούλιο 2017 ωστόσο ο επικεφαλής του ESM Regling προτρέπει την Ελλάδα η έξοδος στις αγορές να πραγματοποιηθεί τέλη του 2017 ή αρχές 2018.
Την ίδια άποψη εκφράζουν και οι Γερμανοί αλλά και οι αμερικανοί επενδυτικοί οίκοι οι οποίοι αναφέρουν ότι η δοκιμαστική έκδοση πρέπει να πραγματοποιηθεί εφόσον έχει υπάρξει σταθεροποίηση στην αγορά.
Η επίσκεψη Regling του ESM πέραν του Συνεδρίου του Economist είχε και ένα συγκεκριμένο σκοπό.
Όχι ο ESM να αποπληρώσει τώρα τα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα ύψους 12,7 δισεκ. όπως ορισμένοι αναφέρουν αλλά για να εξεταστεί το σχέδιο εξόδου της Ελλάδος στις αγορές.
Με βάση πληροφορίες κατά το πιθανότερο σενάριο η Ελλάδα θα επιχειρήσει 3ετή έκδοση και όχι 5ετή όπως αρχικά είχε εκτιμηθεί.
Ένα από τα προβλήματα που έχουν ανακύψει είναι ποια έκδοση θα γίνει re opening.
Το πρώην 3ετές ομόλογο λήξης 17 Ιουλίου 2017 βρίσκεται στο μικροσκόπιο.
Επίσης το πρώην 5ετές Οκτωβρίου 2019.
Το ομόλογο 19 Ιουνίου 2020 έχει ενδιαφέρον αλλά βρίσκεται στην ΕΚΤ, είχε αγοραστεί το 2012.
Εν συνεχεία υπάρχει το ομόλογο λήξης 2022 με διάρκεια 5 ετών και το ομόλογο λήξης 2023 πλέον 6ετούς διάρκειας και προέρχεται από τα ομόλογα του PSI+.
Το βασικό σενάριο πάντως είναι να υπάρξει έκδοση 3ετούς ομολόγου.
Με βάση τραπεζικές πηγές, υπάρχουν παρασκηνιακώς έντονες διεργασίες μεταξύ του ΟΔΔΗΧ, του υπουργείου Οικονομικών, της Rothschild και ορισμένων ξένων επενδυτικών οίκων.
Παρά τον προβληματισμό ορισμένων κύκλων ότι μια έξοδος στις αγορές τώρα που ακόμη δεν έχει σταθεροποιηθεί η κατάσταση είναι ρίσκο και παρά τις εισηγήσεις να μην υλοποιηθεί έκδοση τώρα αλλά στο τελευταίο δίμηνο του 2017… το επιχείρημα που προβάλλεται είναι το εξής….
Σε αυτή την χρονική συγκυρία μπορεί να μην είναι σταθεροποιημένη η κατάσταση αλλά η αγορά και ειδικά οι ξένοι είναι ζεστοί για μια έκδοση ομολόγου από την Ελλάδα.
Τα επιτόκια έχουν μειωθεί ενώ δεν θα πρέπει να χαθεί αυτό το παράθυρο ευκαιριών που έχει ανοίξει.
Τον Οκτώβριο του 2017 υπάρχει ο κίνδυνος με την έναρξη των διαπραγματεύσεων για την 3η αξιολόγηση να επιδεινωθεί πάλι το κλίμα και οι αποδόσεις των ομολόγων να αρχίσουν να αυξάνονται καθιστώντας απαγορευτική την έκδοση ενός ομολόγου.
Ποιο είναι το ρεαλιστικό επιτόκιο για την Ελλάδα;
Εάν η Κύπρος δανείζεται στην 7ετία στο 2,80% η Ελλάδα θα πρέπει να δανειστεί στην 5ετία στο 4,20% με 4,5% και στην 3ετία 3,80% με 3,60%.
Πέραν από την Πορτογαλία που αποτελεί το μέτρο σύγκρισης για την Ελλάδα, έχουμε ένα απτό παράδειγμα για την τιμολόγηση των ομολόγων στην Κύπρο.
Η Κύπρος η οποία είναι εκτός μνημονίων, δεν έχει QE αλλά η οικονομία ανακάμπτει εμφανίζει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης προχώρησε στην έκδοση 7ετούς ομολόγου λήξης 27 Ιουλίου του 2024 με κουπόνι 2,75% και απόδοση 2,80%.
Εάν η Κύπρος που έχει 5 βαθμίδες υψηλότερη βαθμολογία από την Ελλάδα με όρους Standard and Poor’s στην κλίμακα ΒΒ+ όπως και η Πορτογαλία…
Εάν η Κύπρος που έχει 6 βαθμίδες υψηλότερη βαθμολογία από την Ελλάδα με όρους Moody’s στην κλίμακα Β1 (η Πορτογαλία με όρους Moody’s έχει βαθμολογία Ba1 δύο κλίμακες υψηλότερα από την Κύπρο)….
Η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει τις εξής τιμολογήσεις σε πιθανές εκδόσεις 5ετών και 3ετών ομολόγων.
Στην 5ετία η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει απόδοση 4,20% ή εύρος 4,20% με 4,50% από 4,95% του ομολόγου Σαμαρά
Στην 3ετία η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει απόδοση 3,60% με 3,80% από 3,5% του ομολόγου Σαμαρά.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε χειρότερη θέση από την Κύπρο και αυτό
Λάθος κίνηση η έξοδος τις Ελλάδος στις αγορές 11 ή 18 Ιουλίου με «επιτόκια Σαμαρά»
Παρά τα εμπόδια που βάζουν τόσο η ΕΚΤ όσο και η Γερμανία η ελληνική κυβέρνηση θα προσπαθήσει να βγει στις αγορές 11 ή 18 Ιουλίου.
Ωστόσο τα εμπόδια είναι πολλά με βασικότερο τα επιτόκια τα οποία θα επιδεινώνουν το προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Στόχος δεν είναι η έξοδος στις αγορές με ένα επιτόκιο τύπου Σαμαρά του 2014.
Το 68% του ελληνικού χρέους είναι δάνεια από τον ESM και EFSF και φέρουν μεσοσταθμικό επιτόκιο 1,5% περίπου.
Οποιαδήποτε επιτόκιο πάνω από αυτό θα επιβαρύνει το ήδη δραματικά άσχημο προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Η Ελλάδα σε αυτή την φάση και χωρίς ποσοτική χαλάρωση είναι αδύνατο να πετύχει χαμηλά επιτόκια στο καλύτερο σενάριο στην 3ετία θα πετύχει επιτόκια 3,5% και στην 5ετία περίπου 4,5%.
Αυτά τα επιτόκια είναι ακριβά και επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος.
Ο ΟΔΔΗΧ ο Οργανισμός Διαχείρισης του Δημοσίου Χρέους θεωρητικά μπορεί να βγει μέσα στον Ιούλιο του 2017 με re opening 3ετές ή 5ετές ομόλογο και η έκδοση να καλυφθεί.
Οι αγορές έχουν κοντή μνήμη και θα το καλύψουν.
Όμως είναι 100% βέβαιο ότι όλοι θα εστιαστούν στο επιτόκιο και θα το συγκρίνουν όχι με την Πορτογαλία ή άλλη χώρα αλλά το κατά πόσο αυτά τα επιτόκια επιδεινώνουν το προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Εάν ο Τσίπρας το 2017 πετύχει παραπλήσια ή ελαφρώς καλύτερα επιτόκια από τον Σαμαρά του 2014 είναι 10000% βέβαιο ότι δεν θα έχει συμβάλλει θετικά στην βελτίωση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους που έχει χαρακτηριστεί ως «ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΜΗ ΒΙΩΣΙΜΟ»
Για δύο λόγους λάθος μήνυμα
1)Το ελληνικό χρέος είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο και τα επιτόκια Σαμαρά το εγκλωβίζουν ακόμη περισσότερο.
Το 68% του ελληνικού χρέους είναι δάνεια από τον ESM με εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια.
Εάν η Ελλάδα δανείζεται με επιτόκια διπλάσια του ESM, πέραν από ανούσιες εντυπώσεις δεν βελτιώνει την βιωσιμότητα του χρέους.
2)Η Ελλάδα για να μπορέσει να συμβάλλει στην βελτίωση του προφίλ βιωσιμότητας θα πρέπει να δανείζεται με επιτόκια από 1% έως 3% έως τα 10 χρόνια.
Υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της πορείας του ΑΕΠ της Ελλάδος και του κόστους δανεισμού.
Για να βελτιωθεί το προφίλ βιωσιμότητας θα πρέπει τα νέα επιτόκια στις νέες εκδόσεις ή επανεκδόσεις να είναι πολύ χαμηλά στα επίπεδα της Πορτογαλίας που κυμαίνονται μεταξύ 0,4% με 2,87%.
Πηγη:
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους ΟΔΔΗΧ και ελληνική κυβέρνηση θέλουν έξοδο στις αγορές Ιούλιο 2017 ωστόσο ο επικεφαλής του ESM Regling προτρέπει την Ελλάδα η έξοδος στις αγορές να πραγματοποιηθεί τέλη του 2017 ή αρχές 2018.
Την ίδια άποψη εκφράζουν και οι Γερμανοί αλλά και οι αμερικανοί επενδυτικοί οίκοι οι οποίοι αναφέρουν ότι η δοκιμαστική έκδοση πρέπει να πραγματοποιηθεί εφόσον έχει υπάρξει σταθεροποίηση στην αγορά.
Η επίσκεψη Regling του ESM πέραν του Συνεδρίου του Economist είχε και ένα συγκεκριμένο σκοπό.
Όχι ο ESM να αποπληρώσει τώρα τα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα ύψους 12,7 δισεκ. όπως ορισμένοι αναφέρουν αλλά για να εξεταστεί το σχέδιο εξόδου της Ελλάδος στις αγορές.
Με βάση πληροφορίες κατά το πιθανότερο σενάριο η Ελλάδα θα επιχειρήσει 3ετή έκδοση και όχι 5ετή όπως αρχικά είχε εκτιμηθεί.
Ένα από τα προβλήματα που έχουν ανακύψει είναι ποια έκδοση θα γίνει re opening.
Το πρώην 3ετές ομόλογο λήξης 17 Ιουλίου 2017 βρίσκεται στο μικροσκόπιο.
Επίσης το πρώην 5ετές Οκτωβρίου 2019.
Το ομόλογο 19 Ιουνίου 2020 έχει ενδιαφέρον αλλά βρίσκεται στην ΕΚΤ, είχε αγοραστεί το 2012.
Εν συνεχεία υπάρχει το ομόλογο λήξης 2022 με διάρκεια 5 ετών και το ομόλογο λήξης 2023 πλέον 6ετούς διάρκειας και προέρχεται από τα ομόλογα του PSI+.
Το βασικό σενάριο πάντως είναι να υπάρξει έκδοση 3ετούς ομολόγου.
Με βάση τραπεζικές πηγές, υπάρχουν παρασκηνιακώς έντονες διεργασίες μεταξύ του ΟΔΔΗΧ, του υπουργείου Οικονομικών, της Rothschild και ορισμένων ξένων επενδυτικών οίκων.
Παρά τον προβληματισμό ορισμένων κύκλων ότι μια έξοδος στις αγορές τώρα που ακόμη δεν έχει σταθεροποιηθεί η κατάσταση είναι ρίσκο και παρά τις εισηγήσεις να μην υλοποιηθεί έκδοση τώρα αλλά στο τελευταίο δίμηνο του 2017… το επιχείρημα που προβάλλεται είναι το εξής….
Σε αυτή την χρονική συγκυρία μπορεί να μην είναι σταθεροποιημένη η κατάσταση αλλά η αγορά και ειδικά οι ξένοι είναι ζεστοί για μια έκδοση ομολόγου από την Ελλάδα.
Τα επιτόκια έχουν μειωθεί ενώ δεν θα πρέπει να χαθεί αυτό το παράθυρο ευκαιριών που έχει ανοίξει.
Τον Οκτώβριο του 2017 υπάρχει ο κίνδυνος με την έναρξη των διαπραγματεύσεων για την 3η αξιολόγηση να επιδεινωθεί πάλι το κλίμα και οι αποδόσεις των ομολόγων να αρχίσουν να αυξάνονται καθιστώντας απαγορευτική την έκδοση ενός ομολόγου.
Ποιο είναι το ρεαλιστικό επιτόκιο για την Ελλάδα;
Εάν η Κύπρος δανείζεται στην 7ετία στο 2,80% η Ελλάδα θα πρέπει να δανειστεί στην 5ετία στο 4,20% με 4,5% και στην 3ετία 3,80% με 3,60%.
Πέραν από την Πορτογαλία που αποτελεί το μέτρο σύγκρισης για την Ελλάδα, έχουμε ένα απτό παράδειγμα για την τιμολόγηση των ομολόγων στην Κύπρο.
Η Κύπρος η οποία είναι εκτός μνημονίων, δεν έχει QE αλλά η οικονομία ανακάμπτει εμφανίζει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης προχώρησε στην έκδοση 7ετούς ομολόγου λήξης 27 Ιουλίου του 2024 με κουπόνι 2,75% και απόδοση 2,80%.
Εάν η Κύπρος που έχει 5 βαθμίδες υψηλότερη βαθμολογία από την Ελλάδα με όρους Standard and Poor’s στην κλίμακα ΒΒ+ όπως και η Πορτογαλία…
Εάν η Κύπρος που έχει 6 βαθμίδες υψηλότερη βαθμολογία από την Ελλάδα με όρους Moody’s στην κλίμακα Β1 (η Πορτογαλία με όρους Moody’s έχει βαθμολογία Ba1 δύο κλίμακες υψηλότερα από την Κύπρο)….
Η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει τις εξής τιμολογήσεις σε πιθανές εκδόσεις 5ετών και 3ετών ομολόγων.
Στην 5ετία η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει απόδοση 4,20% ή εύρος 4,20% με 4,50% από 4,95% του ομολόγου Σαμαρά
Στην 3ετία η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει απόδοση 3,60% με 3,80% από 3,5% του ομολόγου Σαμαρά.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε χειρότερη θέση από την Κύπρο και αυτό
Λάθος κίνηση η έξοδος τις Ελλάδος στις αγορές 11 ή 18 Ιουλίου με «επιτόκια Σαμαρά»
Παρά τα εμπόδια που βάζουν τόσο η ΕΚΤ όσο και η Γερμανία η ελληνική κυβέρνηση θα προσπαθήσει να βγει στις αγορές 11 ή 18 Ιουλίου.
Ωστόσο τα εμπόδια είναι πολλά με βασικότερο τα επιτόκια τα οποία θα επιδεινώνουν το προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Στόχος δεν είναι η έξοδος στις αγορές με ένα επιτόκιο τύπου Σαμαρά του 2014.
Το 68% του ελληνικού χρέους είναι δάνεια από τον ESM και EFSF και φέρουν μεσοσταθμικό επιτόκιο 1,5% περίπου.
Οποιαδήποτε επιτόκιο πάνω από αυτό θα επιβαρύνει το ήδη δραματικά άσχημο προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Η Ελλάδα σε αυτή την φάση και χωρίς ποσοτική χαλάρωση είναι αδύνατο να πετύχει χαμηλά επιτόκια στο καλύτερο σενάριο στην 3ετία θα πετύχει επιτόκια 3,5% και στην 5ετία περίπου 4,5%.
Αυτά τα επιτόκια είναι ακριβά και επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος.
Ο ΟΔΔΗΧ ο Οργανισμός Διαχείρισης του Δημοσίου Χρέους θεωρητικά μπορεί να βγει μέσα στον Ιούλιο του 2017 με re opening 3ετές ή 5ετές ομόλογο και η έκδοση να καλυφθεί.
Οι αγορές έχουν κοντή μνήμη και θα το καλύψουν.
Όμως είναι 100% βέβαιο ότι όλοι θα εστιαστούν στο επιτόκιο και θα το συγκρίνουν όχι με την Πορτογαλία ή άλλη χώρα αλλά το κατά πόσο αυτά τα επιτόκια επιδεινώνουν το προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Εάν ο Τσίπρας το 2017 πετύχει παραπλήσια ή ελαφρώς καλύτερα επιτόκια από τον Σαμαρά του 2014 είναι 10000% βέβαιο ότι δεν θα έχει συμβάλλει θετικά στην βελτίωση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους που έχει χαρακτηριστεί ως «ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΜΗ ΒΙΩΣΙΜΟ»
Για δύο λόγους λάθος μήνυμα
1)Το ελληνικό χρέος είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο και τα επιτόκια Σαμαρά το εγκλωβίζουν ακόμη περισσότερο.
Το 68% του ελληνικού χρέους είναι δάνεια από τον ESM με εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια.
Εάν η Ελλάδα δανείζεται με επιτόκια διπλάσια του ESM, πέραν από ανούσιες εντυπώσεις δεν βελτιώνει την βιωσιμότητα του χρέους.
2)Η Ελλάδα για να μπορέσει να συμβάλλει στην βελτίωση του προφίλ βιωσιμότητας θα πρέπει να δανείζεται με επιτόκια από 1% έως 3% έως τα 10 χρόνια.
Υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της πορείας του ΑΕΠ της Ελλάδος και του κόστους δανεισμού.
Για να βελτιωθεί το προφίλ βιωσιμότητας θα πρέπει τα νέα επιτόκια στις νέες εκδόσεις ή επανεκδόσεις να είναι πολύ χαμηλά στα επίπεδα της Πορτογαλίας που κυμαίνονται μεταξύ 0,4% με 2,87%.
Πηγη:
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr