Εάν ο Τσίπρας το 2017 πετύχει παραπλήσια ή ελαφρώς καλύτερα επιτόκια από τον Σαμαρά του 2014 είναι 10000% βέβαιο ότι δεν θα έχει συμβάλλει θετικά στην βελτίωση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους
Παρά τα εμπόδια που βάζουν τόσο η ΕΚΤ όσο και η Γερμανία η ελληνική κυβέρνηση θα προσπαθήσει να βγει στις αγορές 11 ή 18 Ιουλίου με στόχο να κερδίσει πολιτικούς και επικοινωνιακούς πόντους λόγω του μπαράζ των ηττών που έχει υποστεί.
Ωστόσο τα εμπόδια είναι πολλά με βασικότερο τα επιτόκια τα οποία θα επιδεινώσουν το προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Στόχος δεν είναι η έξοδος στις αγορές με ένα επιτόκιο τύπου Σαμαρά του 2014 ή έστω οριακά καλύτερο.
Το 68% του ελληνικού χρέους είναι δάνεια από τον ESM και EFSF και φέρουν μεσοσταθμικό επιτόκιο 1,5% περίπου.
Οποιαδήποτε επιτόκιο πάνω από αυτό θα επιβαρύνει το ήδη δραματικά άσχημο προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Η Ελλάδα σε αυτή την φάση και χωρίς ποσοτική χαλάρωση είναι αδύνατο να πετύχει χαμηλά επιτόκια στο καλύτερο σενάριο στην 3ετία θα πετύχει επιτόκια 3% με 3,5% και στην 5ετία περίπου 4%.
Αυτά τα επιτόκια είναι ακριβά και επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος.
Συν τοις άλλοις πως η Ελλάδα θα διεκδικήσει το 2018 μειώσεις επιτοκίων από τους επίσημους δανειστές π.χ. τον ESM όταν θα δανείζεται από τις αγορές με πολύ υψηλότερα επιτόκια;
Ο ΟΔΔΗΧ ο Οργανισμός Διαχείρισης του Δημοσίου Χρέους θεωρητικά μπορεί να βγει μέσα στον Ιούλιο του 2017 με re opening 3ετές ή 5ετές ομόλογο και η έκδοση να καλυφθεί.
Οι αγορές έχουν κοντή μνήμη και θα το καλύψουν, ξεχνώντας PSI+ και τις ιστορικές ζημίες.
Όμως είναι 100% βέβαιο ότι όλοι θα εστιαστούν στο επιτόκιο και θα το συγκρίνουν όχι με την Πορτογαλία ή άλλη χώρα αλλά το κατά πόσο αυτά τα επιτόκια επιδεινώνουν το προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Εάν ο Τσίπρας το 2017 πετύχει παραπλήσια ή ελαφρώς καλύτερα επιτόκια από τον Σαμαρά του 2014 είναι 10000% βέβαιο ότι δεν θα έχει συμβάλλει θετικά στην βελτίωση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους που έχει χαρακτηριστεί ως «ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΜΗ ΒΙΩΣΙΜΟ»
Η ΕΚΤ μπλοκάρει την έξοδο της Ελλάδος στις αγορές
Η ΕΚΤ απέκλεισε ουσιαστικά για το 2017 την πιθανότητα ένταξης σε ποσοτική χαλάρωση και μετέθεσε τις αποφάσεις – εάν ληφθούν τελικώς – για το καλοκαίρι του 2018.
Ήδη πολλοί αναφέρουν ότι χωρίς ποσοτική χαλάρωση η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να δανειστεί φθηνά.
Η ΕΚΤ σκόπιμα κατά ορισμένους κύκλους παρενέβη σε αυτή την φάση περισσότερο για να στείλει ένα μήνυμα στις αγορές.
Η ΕΚΤ δεν είναι κατά των σχεδίων εξόδου στις αγορές αλλά προφανώς είναι αρνητική σε αυτή την φάση καθώς ακόμη δεν είναι έτοιμη η Ελλάδα για αυτό το μεγάλο βήμα.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Γερμανία, που ναι μεν μπορεί να δηλώνει ο Schaeuble ότι «είναι ελληνικό θέμα πότε θα βγει στις αγορές» αλλά πρακτικά σαμποτάρει το όλο εγχείρημα.
Το κυριότερο εμπόδιο είναι το επιτόκιο.
Το ελληνικό χρέος ήδη έχει και επίσημα χαρακτηριστεί μη βιώσιμο και όσο δεν λαμβάνονται μέτρα διευθέτησης του θα παραμένει μη βιώσιμο.
Εάν η Ελλάδα βγει στις αγορές επιτυγχάνοντας επιτόκια Σαμαρά θα στείλει λάθος μηνύματα στην αγορά.
Να σημειωθεί ότι επί κυβέρνησης Σαμαρά η Ελλάδα είχε δανειστεί στην 3ετία με επιτόκιο 3,5% ή στην 5ετία με επιτόκιο 4,95%
Για δύο λόγους λάθος μήνυμα
1) Το ελληνικό χρέος είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο και τα επιτόκια Σαμαρά το εγκλωβίζουν ακόμη περισσότερο.
Το 68% του ελληνικού χρέους είναι δάνεια από τον ESM με εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια.
Εάν η Ελλάδα δανείζεται με επιτόκια διπλάσια του ESM, πέραν από ανούσιες εντυπώσεις δεν βελτιώνει την βιωσιμότητα του χρέους.
2) Η Ελλάδα για να μπορέσει να συμβάλλει στην βελτίωση του προφίλ βιωσιμότητας θα πρέπει να δανείζεται με επιτόκια από 1% έως 3% έως τα 10 χρόνια.
Υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της πορείας του ΑΕΠ της Ελλάδος και του κόστους δανεισμού.
Για να βελτιωθεί το προφίλ βιωσιμότητας θα πρέπει τα νέα επιτόκια στις νέες εκδόσεις ή επανεκδόσεις να είναι πολύ χαμηλά στα επίπεδα της Πορτογαλίας που κυμαίνονται μεταξύ 0,2% με 2,9%.
Πως θα τιμολογούνται τα ελληνικά ομόλογα;
Με βάση όλες τις ενδείξεις στην 3ετία με re opening δηλαδή επανέκδοση η Ελλάδα θα μπορούσε να δανειστεί στην τρέχουσα περίοδο με 3,5%, στην 5ετία με 4,20% και στην 7ετία με 5%.
Το ελληνικό 10ετές ομόλογο εμφανίζει απόδοση 5,41% με 5,19%.
Σε αυτή την φάση είναι απαγορευτική η έκδοση 10ετούς ομολόγου.
Κόλαφος η DSA του ΔΝΤ για την Ελλάδα
Στις 27 Ιουλίου συνεδριάζει το διοικητικό συμβούλιο του ΔΝΤ για να εγκρίνει την Συμφωνία Επί της Αρχής.
Για να λάβει αυτή την απόφαση που ουσιαστικά αποτελεί συμφωνία…σε αναμονή θα πρέπει να συντάξει νέα έκθεση βιωσιμότητας DSA.
Επειδή η έκθεση βιωσιμότητας DSA θα καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα με την προηγούμενη ότι δηλαδή το ελληνικό χρέος είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ μη βιώσιμο εξετάζονται δύο λύσεις
1) Να μην κοινοποιηθεί η έκθεση βιωσιμότητας
2) Να μην συνταχθεί νέα έκθεση βιωσιμότητας αλλά μια συμπληρωματική ανάλυση βιωσιμότητας.
Είτε στην μια είτε στην άλλη περίπτωση η έκθεση βιωσιμότητας θα είναι κόλαφος για την Ελλάδα.
Το ελληνικό χρέος συνεχίζει να είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο.
Πηγή: www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Ωστόσο τα εμπόδια είναι πολλά με βασικότερο τα επιτόκια τα οποία θα επιδεινώσουν το προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Στόχος δεν είναι η έξοδος στις αγορές με ένα επιτόκιο τύπου Σαμαρά του 2014 ή έστω οριακά καλύτερο.
Το 68% του ελληνικού χρέους είναι δάνεια από τον ESM και EFSF και φέρουν μεσοσταθμικό επιτόκιο 1,5% περίπου.
Οποιαδήποτε επιτόκιο πάνω από αυτό θα επιβαρύνει το ήδη δραματικά άσχημο προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Η Ελλάδα σε αυτή την φάση και χωρίς ποσοτική χαλάρωση είναι αδύνατο να πετύχει χαμηλά επιτόκια στο καλύτερο σενάριο στην 3ετία θα πετύχει επιτόκια 3% με 3,5% και στην 5ετία περίπου 4%.
Αυτά τα επιτόκια είναι ακριβά και επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος.
Συν τοις άλλοις πως η Ελλάδα θα διεκδικήσει το 2018 μειώσεις επιτοκίων από τους επίσημους δανειστές π.χ. τον ESM όταν θα δανείζεται από τις αγορές με πολύ υψηλότερα επιτόκια;
Ο ΟΔΔΗΧ ο Οργανισμός Διαχείρισης του Δημοσίου Χρέους θεωρητικά μπορεί να βγει μέσα στον Ιούλιο του 2017 με re opening 3ετές ή 5ετές ομόλογο και η έκδοση να καλυφθεί.
Οι αγορές έχουν κοντή μνήμη και θα το καλύψουν, ξεχνώντας PSI+ και τις ιστορικές ζημίες.
Όμως είναι 100% βέβαιο ότι όλοι θα εστιαστούν στο επιτόκιο και θα το συγκρίνουν όχι με την Πορτογαλία ή άλλη χώρα αλλά το κατά πόσο αυτά τα επιτόκια επιδεινώνουν το προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Εάν ο Τσίπρας το 2017 πετύχει παραπλήσια ή ελαφρώς καλύτερα επιτόκια από τον Σαμαρά του 2014 είναι 10000% βέβαιο ότι δεν θα έχει συμβάλλει θετικά στην βελτίωση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους που έχει χαρακτηριστεί ως «ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΜΗ ΒΙΩΣΙΜΟ»
Η ΕΚΤ μπλοκάρει την έξοδο της Ελλάδος στις αγορές
Η ΕΚΤ απέκλεισε ουσιαστικά για το 2017 την πιθανότητα ένταξης σε ποσοτική χαλάρωση και μετέθεσε τις αποφάσεις – εάν ληφθούν τελικώς – για το καλοκαίρι του 2018.
Ήδη πολλοί αναφέρουν ότι χωρίς ποσοτική χαλάρωση η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να δανειστεί φθηνά.
Η ΕΚΤ σκόπιμα κατά ορισμένους κύκλους παρενέβη σε αυτή την φάση περισσότερο για να στείλει ένα μήνυμα στις αγορές.
Η ΕΚΤ δεν είναι κατά των σχεδίων εξόδου στις αγορές αλλά προφανώς είναι αρνητική σε αυτή την φάση καθώς ακόμη δεν είναι έτοιμη η Ελλάδα για αυτό το μεγάλο βήμα.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Γερμανία, που ναι μεν μπορεί να δηλώνει ο Schaeuble ότι «είναι ελληνικό θέμα πότε θα βγει στις αγορές» αλλά πρακτικά σαμποτάρει το όλο εγχείρημα.
Το κυριότερο εμπόδιο είναι το επιτόκιο.
Το ελληνικό χρέος ήδη έχει και επίσημα χαρακτηριστεί μη βιώσιμο και όσο δεν λαμβάνονται μέτρα διευθέτησης του θα παραμένει μη βιώσιμο.
Εάν η Ελλάδα βγει στις αγορές επιτυγχάνοντας επιτόκια Σαμαρά θα στείλει λάθος μηνύματα στην αγορά.
Να σημειωθεί ότι επί κυβέρνησης Σαμαρά η Ελλάδα είχε δανειστεί στην 3ετία με επιτόκιο 3,5% ή στην 5ετία με επιτόκιο 4,95%
Για δύο λόγους λάθος μήνυμα
1) Το ελληνικό χρέος είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο και τα επιτόκια Σαμαρά το εγκλωβίζουν ακόμη περισσότερο.
Το 68% του ελληνικού χρέους είναι δάνεια από τον ESM με εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια.
Εάν η Ελλάδα δανείζεται με επιτόκια διπλάσια του ESM, πέραν από ανούσιες εντυπώσεις δεν βελτιώνει την βιωσιμότητα του χρέους.
2) Η Ελλάδα για να μπορέσει να συμβάλλει στην βελτίωση του προφίλ βιωσιμότητας θα πρέπει να δανείζεται με επιτόκια από 1% έως 3% έως τα 10 χρόνια.
Υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της πορείας του ΑΕΠ της Ελλάδος και του κόστους δανεισμού.
Για να βελτιωθεί το προφίλ βιωσιμότητας θα πρέπει τα νέα επιτόκια στις νέες εκδόσεις ή επανεκδόσεις να είναι πολύ χαμηλά στα επίπεδα της Πορτογαλίας που κυμαίνονται μεταξύ 0,2% με 2,9%.
Πως θα τιμολογούνται τα ελληνικά ομόλογα;
Με βάση όλες τις ενδείξεις στην 3ετία με re opening δηλαδή επανέκδοση η Ελλάδα θα μπορούσε να δανειστεί στην τρέχουσα περίοδο με 3,5%, στην 5ετία με 4,20% και στην 7ετία με 5%.
Το ελληνικό 10ετές ομόλογο εμφανίζει απόδοση 5,41% με 5,19%.
Σε αυτή την φάση είναι απαγορευτική η έκδοση 10ετούς ομολόγου.
Κόλαφος η DSA του ΔΝΤ για την Ελλάδα
Στις 27 Ιουλίου συνεδριάζει το διοικητικό συμβούλιο του ΔΝΤ για να εγκρίνει την Συμφωνία Επί της Αρχής.
Για να λάβει αυτή την απόφαση που ουσιαστικά αποτελεί συμφωνία…σε αναμονή θα πρέπει να συντάξει νέα έκθεση βιωσιμότητας DSA.
Επειδή η έκθεση βιωσιμότητας DSA θα καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα με την προηγούμενη ότι δηλαδή το ελληνικό χρέος είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ μη βιώσιμο εξετάζονται δύο λύσεις
1) Να μην κοινοποιηθεί η έκθεση βιωσιμότητας
2) Να μην συνταχθεί νέα έκθεση βιωσιμότητας αλλά μια συμπληρωματική ανάλυση βιωσιμότητας.
Είτε στην μια είτε στην άλλη περίπτωση η έκθεση βιωσιμότητας θα είναι κόλαφος για την Ελλάδα.
Το ελληνικό χρέος συνεχίζει να είναι εξαιρετικά μη βιώσιμο.
Πηγή: www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr