Μεγάλη πίεση στις εταιρείες δημιουργούς τα 3 δισ. των ληξιπρόθεσμων οφειλών
Να αντιμετωπιστεί άμεσα, το πρόβλημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών που διογκώνονται και έχουν φτάσει τα 3 δις. ζητά ο ΕΣΠΕΝ με επιστολή που έστειλε χθες σε ΡΑΕΕΥ και ΥΠΕΝ.
Ο ΕΣΠΕΝ σημειώνει ότι η αύξηση των ληξιπρόθεσμων δημιουργεί ασφυκτικές πιέσεις στις εταιρείες του κλάδου με αποτέλεσμα την αύξηση των τιμολογίων και δυσμενείς επιπτώσεις για το σύνολο των καταναλωτών. Ζητά, να προχωρήσουν οι αλλαγές που έχουν εξαγγελθεί από το 2021 στον Κώδικα Προμήθειας αυστηροποιώντας το πλαίσιο για τους κακοπληρωτές και ο ΔΕΔΔΗΕ να ανταποκρίνεται στα αιτήματα των εταιρειών για αποκοπές και παύση εκπροσώπησης σε όσους δεν μπορούν να γίνουν αποκοπές.
Ειδικότερα, τονίζει ότι πρέπει να ενεργοποιηθεί ο ΔΕΔΔΗΕ ώστε να υλοποιεί τις αποκοπές χωρίς καθυστερήσεις και να προχωρά και τις Δηλώσεις Παύσης Εκπροσώπησης, για τους καταναλωτές που δεν πληρώνουν αλλά δεν γίνεται να τους επιβληθεί αποκοπή.
Πρόκειται, σύμφωνα με πηγές για το 10% του συνόλου των καταναλωτών, που ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες, και σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο δεν μπορεί να τους επιβληθεί αποκοπή κατά τους 8 χειμερινούς μήνες.
Για την περίπτωση αυτών των καταναλωτών, εφόσον δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους, οι προμηθευτές ζητούν την Παύση Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου, ώστε να περάσουν στην Καθολική Υπηρεσία. Όμως, καθώς ο ΔΕΔΔΗΕ καθυστερεί για μήνες ή χρόνια να το κάνει, το αποτέλεσμα είναι να αυξάνονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές τους και να μην μπορούν οι εταιρείες προμήθειας να κάνουν τίποτα.
Υλοποίηση διακοπών
Κατά μέσο όρο, σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ, ο χρόνος υλοποίησης των εν λόγω Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου που υποβάλλονται από τα Μέλη του Συνδέσμου μας, ξεπερνά κατά πολύ το χρονικό διάστημα των δύο (2) εργάσιμων ημερών το οποίο προβλέπεται στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, ιδίως στην Περιφέρεια Αττικής. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι εκκρεμεί η υλοποίηση Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου, οι οποίες έχουν υποβληθεί από Μέλη του Συνδέσμου μας για λόγους παραβίασης -από τον καταναλωτή- των όρων της μεταξύ τους σύμβασης, ακόμη και είκοσι τέσσερεις (24) μήνες μετά την υποβολή τους στην ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.
«Σημαντικός αριθμός Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου, λόγω οικειοθελούς διακοπής τροφοδοσίας από τον καταναλωτή, ουδέποτε υλοποιούνται. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, εκκρεμούν Δηλώσεις Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου λόγω οικειοθελούς διακοπής τροφοδοσίας από τον καταναλωτή, για τέσσερα (4) ή περισσότερα χρόνια!», αναφέρει ο ΕΣΠΕΝ.
Αντίστοιχα μεγάλες είναι οι καθυστερήσεις, σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ, και για μεγάλο μέρος των Εντολών Απενεργοποίησης Μετρητή Φορτίου, οι οποίες υποβάλλονται από τον προμηθευτή για λόγους παραβίασης -από τον καταναλωτή- των όρων της μεταξύ τους σύμβασης. Αυτές επίσης υλοποιούνται με σημαντική καθυστέρηση έναντι της χρονικής προθεσμίας των δέκα (10) εργάσιμων ημερών, η οποία προβλέπεται στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης.
Νέο πλαίσιο για τους Κακοπληρωτές: Σε αναμονή εδώ και 3 χρόνια
Ο Σύνδεσμος προμηθευτών ενέργειας, ζητά να προχωρήσει άμεσα η τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας καθώς σήμερα -μετά την Απόφαση του ΣτΕ- εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΚΠΗΕ (ΦΕΚ Β' 832/09.04.2013) αναφορικά με την αλλαγή προμηθευτή, οι οποίες θεσπίστηκαν προ δέκα και πλέον ετών.
Στο σημερινό περιβάλλον όμως οι διατάξεις αυτές ευνοούν τους κακοπληρωτές, ενισχύεται ο ενεργειακός «τουρισμός» και οι προμηθευτές ενέργειας μένουν εκτεθειμένοι στις ανακύπτουσες επισφάλειες. Το γεγονός αυτό έχει δυσμενείς επιπτώσεις τόσο για το σύνολο των καταναλωτών, δεδομένων των αυξητικών πιέσεων που προκαλεί στη διαμόρφωση των τιμολογίων, όσο και σημαντικό χρηματοοικονομικό αντίκτυπο ως προς τη βιωσιμότητα και τη σταθερότητα του κλάδου της προμήθειας ενέργειας.
Τονίζει ότι είναι επιτακτική η ανάγκη ολοκλήρωσης των απαιτούμενων ενεργειών για την τροποποίηση του ΚΠΗΕ, αναφορικά με το πλαίσιο αλλαγής προμηθευτή, κατά τρόπο που θα αποτρέπει αποτελεσματικά τη συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών.
Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα νέο πλαίσιο που να αποθαρρύνει τους κακοπληρωτές, με τις σημάνσεις, αλλά και μπορεί ο παλιός προμηθευτής να διεκδικήσει ληξιπρόθεσμες οφειλές από πρώην πελάτες του οι οποίοι δεν συμμορφώνονται με τις συμβατικές τους υποχρεώσεις. Σημειώνεται ότι το πλαίσιο αυτό έχει ανακοινωθεί από το Υπουργείο Ενέργειας από το 2021 και ακόμη δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες αλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας.
www.worldenenrgynews.gr