Ενέργεια

Oλοκληρώθηκε η σύσκεψη για τον Great Sea Interconnector - Συνεχίζεται τις επόμενες ημέρες - Χριστοδουλίδης: Εποικοδομητική

Oλοκληρώθηκε η σύσκεψη για τον Great Sea Interconnector - Συνεχίζεται τις επόμενες ημέρες - Χριστοδουλίδης: Εποικοδομητική
Οι υπουργοί Ενέργειας των δύο χωρών, Γιώργος Παπαναστασίου και Θόδωρος Σκυλακάκης, δήλωσαν πως η συζήτηση ήταν όντως εποικοδομητική και θα συνεχιστεί
Σχετικά Άρθρα
(upd 20.26 ) Οι πρώτες ανεπίσημες πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν υπήρξε -όπως δεν αναμενόταν να υπάρξει- θετική κατάληξη σε όλα τα θέματα που ηγέρθηκαν κατά τη συζήτηση που έγινε, τα περισσότερα από την κυπριακή πλευρά, σύμφωνα με το Philenews.

Ωστόσο, οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν πως η συζήτηση των μερών θα συνεχιστεί τις επόμενες μέρες, συνεπώς αποφεύχθηκε ναυάγιο της διαδικασίας.

Οι υπουργοί Ενέργειας των δύο χωρών, Γιώργος Παπαναστασίου και Θόδωρος Σκυλακάκης, δήλωσαν πως η συζήτηση ήταν όντως εποικοδομητική και θα συνεχιστεί.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προήδρευσε της σύσκεψης στο μεγαλύτερο μέρος της και εξερχόμενος για να μεταβεί σε άλλη υποχρέωση είπε ότι η συζήτηση που έγινε ήταν εποικοδομητική.


Ξεκίνησε γύρω στις 15:45, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη, η κρίσιμη συνάντηση στο Προεδρικό Μέγαρο για το μέλλον της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας

Η Λευκωσία επιθυμεί τη διευκρίνiση κρίσιμων οικονομικών και νομικών πτυχών του μεγαλεπήβολου έργου, προκειμένου να λάβει τις τελικές αποφάσεις για το όλο ζήτημα, ενώ η Αθήνα αναδεικνύει το θέμα της βιωσιμότητας του έργου μέσω του Ρυθμιστικού Πλαισίου, όπως είχε δηλώσει ο Έλληνας Υπουργός Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης. Υπενθυμίζεται ότι η Kυβέρνηση είχε αποφασίσει επί της αρχής τη χρηματοδότηση του έργου με €125 εκατ. μέσω των εσόδων από το ταμείο ρύπων, χωρίς να λάβει τελική επίσημη απόφαση για το θέμα.

Σύμφωνα με το Sigmalive, στη σύσκεψη συμμετέχουν ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, ο Υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός, ο Έλληνας Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης και υπηρεσιακοί παράγοντες της ελληνικής εταιρείας καθώς και εκπρόσωπος της γαλλικής Nexans, της εταιρείας που ανέλαβε να κατασκευάσει το καλώδιο.

Από κυπριακής πλευράς συμμετέχουν επίσης ο Γενικός και ο Βοηθός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας, Γιώργος Σαββίδης και Σάββας Αγγελίδης, η Υφυπουργός παρά τω Προέδρω, Ειρήνη Πική, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης, ο Διευθυντής του Γραφείου του Προέδρου, Χαράλαμπος Χαραλάμπους, ο Διευθυντής του Γραφείου του Τύπου του Προέδρου της Δημοκρατίας, Βίκτωρας Παπαδόπουλος.


Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Πολίτης», ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρότεινε δύο βασικά μέτρα: την αύξηση της χορηγίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά €200 εκατομμύρια και την αλλαγή κατεύθυνσης του καλωδίου, ώστε να ξεκινά από την Κρήτη προς την Κύπρο, περιορίζοντας το κόστος σε περίπτωση διακοπής του έργου λόγω της Τουρκίας.

Εάν η Λευκωσία λάβει τις διαβεβαιώσεις που ζητά, αναμένεται να επικυρωθεί κατ' αρχήν συμφωνία, σύμφωνα με την οποία η Κυπριακή Δημοκρατία θα καταβάλλει €25 εκατομμύρια ετησίως έως το 2030, με ανώτατο όριο τα €125 εκατομμύρια, από έσοδα δημοπράτησης ρύπων. Ωστόσο, αυτός ο τρόπος χρηματοδότησης έχει επικριθεί ως έμμεσο βάρος για τον καταναλωτή από την Επιτροπή Ενέργειας της Βουλής.

 
Στην σημερινή σύσκεψη κορυφής στη Λευκωσία, που βρίσκεται σε εξέλιξη στρέφεται το ενδιαφέρον για το μέλλον της πολύπαθης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής, με την ελληνική πλευρά να προσέρχεται εμφανώς ενοχλημένη από τη στάση της Κύπρου, όπως αυτή εκφράστηκε την περασμένη Πέμπτη με την αθέτηση των όσων είχαν συμφωνηθεί μόλις τέσσερις ημέρες πριν και διάθεση να βάλει οριστικό τέλος στην πολύμηνη αβεβαιότητα που συνοδεύει το έργο. Από ελληνικής πλευράς θα συμμετάσχει και ο σύμβουλος του πρωθυπουργού Νίκος Τσάφος, πέραν του ΥΠΕΝ Θεόδωρου Σκυλακάκη και του διεθύνοντος του ΑΔΜΗΕ Μάνου Μανουσάκη.


Σύμφωνα με πληροφορίες η NEXANS
συμφώνησε να λάβει την τελική έντοκη (Full Notice Proceed) από τον ΑΔΜΗΕ ως τις 19 Σεπτεμβρίου. Άρα ανοίγεται χρονικός ορίζοντας περιθωρίου 9 ημερών για τις διαπραγματεύσεις.

Η συμμετοχή του προέδρου της Κύπρου Νίκου Χριστοδουλίδη στην σύσκεψη σήμερα στις 3 μ.μ.
υπήρξε επίσης περίπτωση να μην πραγματοποιηθεί δίνοντας στον κυπριακό παράγοντα την δυνατότητα ελιγμών. Η ενημέρωση των δημοσιογράφων είναι ότι ο πρόεδρος παρίσταται κανονικά.

Παράλληλα τα κελεύσματα του αμερικανικού παράγοντα για την υλοποίηση του έργου εντείνονται τόσο διαμέσου του Geoffrey Pyatt όσο και της αμερικανίδας πρέσβειρας στην Κύπρο.

Αντιθέτως η κυπριακή πλευρά δείχνει να μην βιάζεται και να επαναφέρει στη σημερινή σύσκεψη ζητήματα που έχουν διευθετηθεί σε ένα κατ αρχήν πλαίσιο αγνοώντας τα πιεστικά χρονοδιαγράμματα που συνοδεύουν την κοινοτική χρηματοδότηση και τις συμβατικές υποχρεώσεις του Διαχειριστή (ΑΔΜΗΕ) με τον βασικό εργολάβο του έργου, τη γαλλική Νexans. Eίναι ενδεικτικές αυτής της στάσης της Κυπριακής πλευράς οι χθεσινές δηλώσεις του αναπληρωτή κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Αντωνίου.

Η Κυπριακή κυβέρνηση προτίθεται να ακολουθήσει μια ολιστική προσέγγιση, επαναλαμβάνοντας πως στρατηγικός στόχος είναι η μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας προς όφελος των καταναλωτών, δήλωσε ο κ. Αντωνίου στο ΡΙΚ διευκρινίζοντας ότι από την σύσκεψη της Τρίτης δεν πρέπει να αναμένονται τελικές αποφάσεις. Οι δηλώσεις έγιναν με το πέρας της προπαρασκευαστικής συνάντησης που έγινε χθες στην Κύπρο εν όψει της σημερινής σύσκεψης υπό τον πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Χροστοδουλίδη με την παρουσία και της Νομικής Υπηρεσίας.

Οι βάσεις της ελληνικής πλευράς

Τα δικά της μηνύματα εν όψει της συνάντησης άρχισε να στέλνει η Αθήνα μέσα στο Σαββατο-Κύριακο προϊδεάζοντας για την εξάντληση της υπομονής της στις συνεχείς υπαναχωρήσεις της Κύπρου και την πρόθεσή της να πάρουν τα πράγματα μια οριστική τροπή είτε προς τη μια είτε προς την άλλη κατεύθυνση.

«Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει οικονομική βιωσιμότητα του έργου από πλευράς ρυθμιστικού πλαισίου (να μπορεί, δηλαδή, να κάνει το έργο ο κατασκευαστής, ο ΑΔΜΗΕ, που ανήκει κατά 51% στον Έλληνα φορολογούμενο χωρίς να έχει ζημία, κάτι που δεν επιτρέπεται και νομικά).

Η οικονομική βιωσιμότητα δεν έχει επιτευχθεί αν και αποτελεί υποχρέωση των ρυθμιστικών αρχών με βάση τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς, προπαντός μετά από την απόφαση της ΡΑΕΚ τον περασμένο Ιούλιο και παρά το γεγονός ότι παρήλθαν οι σχετικές συμβατικές προθεσμίες με τον κατασκευαστή του καλωδίου» δήλωσε χθες ο υπουργός Ενέργειας κ. Σκυλακάκης, θέτοντας εμμέσως πλην σαφώς ζήτημα μη συμμόρφωση της ΡΑΕΚ με τους ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και άρα ευθυνών στην περίπτωση ενός ενδεχόμενου ναυαγίου.

Οι θέσεις Σκυλακάκη

Σε σχέση με το καλώδιο Κρήτης-Κύπρου, Great Sea Interconnector, ο κ. Σκυλακάκης σημείωσε πως κατά τη γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης, δεν αντιμετωπίζει κανένα θέμα οικονομικής σκοπιμότητας, από πλευράς ωφελειών που παρέχει, προπαντός στους Κυπρίους καταναλωτές.

Όπως εξήγησε, με βάση τα στοιχεία της μελέτης και του μοντέλου του ΑΔΜΗΕ και τα δημόσια διαθέσιμα στοιχεία για τη λειτουργία των δύο αγορών, οι διαφορές τιμών μεταξύ Ελλάδας - Κύπρου είναι τόσο μεγάλες (ακριβότερη κατά 72 ευρώ η κυπριακή αγορά από την ελληνική το 2024), που σε όλα τα πιθανώς ρεαλιστικά σενάρια το καλώδιο έχει σημαντικά κέρδη από πλευράς Κυπρίων καταναλωτών.

Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει οικονομική βιωσιμότητα του έργου από πλευράς ρυθμιστικού πλαισίου (να μπορεί, δηλαδή, να κάνει το έργο ο κατασκευαστής, ο ΑΔΜΗΕ, που ανήκει κατά 51% στον Έλληνα φορολογούμενο χωρίς να έχει ζημία, κάτι που δεν επιτρέπεται και νομικά).

Η οικονομική βιωσιμότητα δεν έχει επιτευχθεί αν και αποτελεί υποχρέωση των ρυθμιστικών αρχών με βάση τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς, προπαντός μετά από την απόφαση της ΡΑΕΚ τον περασμένο Ιούλιο και παρά το γεγονός ότι παρήλθαν οι σχετικές συμβατικές προθεσμίες με τον κατασκευαστή του καλωδίου.

Στιγμιότυπο_οθόνης_2024-09-10_100147.png

Πιο αιχμηρός μέσα στο Σαββατοκύριακο από τη ΔΕΘ δεν έκρυψε την δυσαρέσκειά του για την στάση της Κύπρου. «Στο θέμα της διασύνδεσης δεν έγιναν αυτά που περιμέναμε. Δεν έχω τίποτα να προσθέσω για το θέμα, ότι έχω να πω θα λεχθεί εκεί που πρέπει να λεχθεί. Δεν έχουν γίνει αυτά που περιμέναμε, ούτε γενικότερα, ούτε ειδικότερα. Μου είπαν ότι ο ΠτΔ θέλει να συγκαλέσει μια σύσκεψη και πρέπει να παραβρεθώ.

Με διαβεβαίωσε ο κ. Παπαναστασίου ότι θα παραβρεθεί και ο Πρόεδρος στη σύσκεψη, αλλιώς θα κάναμε τηλεδιάσκεψη» δήλωσε συνδέοντας εμμέσως πλην σαφώς την παρουσία του στη σημερινή σύσκεψη με την συμμετοχή του κ. Χριστοδουλίδη, η οποία πάντως επισήμως δεν έχει ανακοινωθεί.

Σύμφωνα με την δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου της Κύπρου Κωνσταντίνου Λετυμπιώτη , όταν ανακοίνωσε την περασμένη Πέμπτη τη σημερινή σύσκεψη, από πλευράς της Κύπρου συμμετέχουν οι Υπουργοί Ενέργειας και Οικονομικών, η Υφυπουργός παρά τω Προέδρω εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας και η Νομική Υπηρεσία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Θα συμμετέχει επίσης η γαλλική Nexans και εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι καθυστερήσεις που θα σημειώνονται για το έργο από αύριο, θα οδηγούν σε επιβάρυνση επιπλέον 1 εκατ. ευρώ ανά ημέρα καθυστερήσης. Και αυτό αφορά την πλευρά της Nexans η οποία είναι σε μια άτυπη στάση αναμονής.

Δεν υπάρχει θέμα οικονομικής σκοπιμότητας

"Κατά τη γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης το καλώδιο Κρήτης-Κύπρου, δεν αντιμετωπίζει κανένα θέμα οικονομικής σκοπιμότητας, από πλευράς ωφελειών που παρέχει, προπαντός στους Κύπριους καταναλωτές» δήλωσε επίσης χθες ο υπουργός Θ. Σκυλακάκης. Επικαλούμενος μάλιστα στοιχεία της μελέτης του ΑΔΜΗΕ και άλλα δημόσια διαθέσιμα στοιχεία, σημείωσε ότι οι διαφορές τιμών μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου είναι τόσο μεγάλες (ακριβότερη κατά 72 ευρώ η κυπριακή αγορά από την ελληνική το 2024), που σε όλα υα πιθανώς ρεαλιστικά σενάρια το καλώδιο έχει σημαντικά κέρδη για τους Κύπριους καταναλωτές.

Με την διασφάλιση της βιωσιμότητας του έργου συνέδεσε την υλοποίησή του και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Είμαστε σε διαπραγματεύσεις. Από τη στιγμή που θα διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του έργου, οι όποιοι γεωπολιτικοί κίνδυνοι θα ξεπεραστούν» είπε στη συνέντευξη που παραχώρησε στη ΔΕΘ. Η κυπριακή πλευρά πάντως αναμένεται να θέσει εκ νέου σήμερα το θέμα της οικονομικότητας του έργου και του οφέλους για τους κύπριους καταναλωτές.

Στη σύσκεψη, σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει θα θέσει θέμα εγγυήσεων ότι το κόστος της κατασκευής δεν θα υπερβεί τα προυπολογισμένα ποσά (1,9 δις. ευρώ) και ότι δεν θα επιβαρύνει δυσανάλογα την κυπριακή πλευρά, δεσμεύσεις για την ολοκλήρωσή του από την ελληνική και ευρωπαϊκή πλευρά και εξασφάλιση οικονομικού οφέλους για την κυπριακή κοινωνία, με μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας.

Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα (10/9) του Philenews, η απουσία οποιασδήποτε δέσμευσης για το τελικό κόστος της διασύνδεσης, τον χρόνο παράδοσης του έργου, αλλά και τη ζημιά που θα φορτωθούν οι καταναλωτές σε περίπτωση διακοπής του έργου για λόγους ανωτέρας βίας, είναι οι μεγαλύτερες ανησυχίες της Kυπριακής Κυβέρνησης

Αναλυτικά το δημοσίευμα του Philenews

Δεν τιμά την κυπριακή Πολιτεία, αλλά είναι γεγονός ότι όσο μελετούν -σήμερα, όχι έγκαιρα- οι αρμόδιοι τις υπάρχουσες συμφωνίες και τις ρυθμιστικές αποφάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης, τόσο περισσότερο ανησυχούν για δεκάδες γκρίζες ζώνες, αλλά και πιθανές παγίδες.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προσέρχεται σήμερα στη σύσκεψη που ο ίδιος συγκάλεσε με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, αλλά πιο πολύ πάει για να ρωτήσει και να διεκδικήσει, παρά για να δώσει τα χέρια για κάποια συμφωνία.

Η απουσία οποιασδήποτε δέσμευσης για το τελικό κόστος της διασύνδεσης, τον χρόνο παράδοσης του έργου, αλλά και τη ζημιά που θα φορτωθούν οι καταναλωτές σε περίπτωση διακοπής του έργου για… λόγους ανωτέρας βίας, είναι οι μεγαλύτερες ανησυχίες της Κυβέρνησης.

Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας δήλωσε την Κυριακή πως το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης θα γίνει αν είναι οικονομικά βιώσιμο. Και χθες, ο υπουργός Ενέργειας της Ελλάδας εξήγησε πως σήμερα το έργο δεν είναι βιώσιμο και για να γίνει βιώσιμο θα πρέπει να γίνουν δεκτά από την κυπριακή Κυβέρνηση και τη ΡΑΕΚ τα αιτήματα που θέτει εκ των υστέρων ο ΑΔΜΗΕ, για συγκεκριμένες αλλαγές στο υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο. Αλλαγές που αυξάνουν το κόστος για τους καταναλωτές και τα έσοδα για τους επενδυτές.

Κάποια από τα αιτήματα του ΑΔΜΗΕ θα μπορούσαν να γίνουν -έστω απρόθυμα- αποδεκτά από την κυπριακή πλευρά. Άλλωστε, προκαταρκτικά έγιναν δεκτά (όχι όλα) πριν από 8 μέρες, αλλά δεν προχώρησε η επικύρωσή τους από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Μέγα πρόβλημα προκαλείται από την στάση των επενδυτών (ΑΔΜΗΕ) και της ελληνικής Κυβέρνησης (έχει το 51% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ), οι οποίοι, ενώ ζητούν φορτικά να γίνουν οι αλλαγές που απαιτούν οι ίδιοι στο ρυθμιστικό πλαίσιο, για να διασφαλιστούν περαιτέρω τα οικονομικά τους συμφέροντα, αρνούνται να συζητήσουν αλλαγές ή διευθετήσεις που ζητά η κυπριακή Κυβέρνηση στο ρυθμιστικό πλαίσιο, κατηγορώντας την ότι υπαναχωρεί από τις αρχικές συμφωνίες!

Υπό αυτά τα δεδομένα, οι πιθανότητες να υπάρξει συμφωνία κατά την απογευματινή σύσκεψη για την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου- Κρήτης, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, των συναρμόδιων υπουργών, του υπουργού Ενέργειας της Ελλάδας και εκπροσώπων της Κομισιόν, του ΑΔΜΗΕ και της Nexans, δεν είναι πολλές.

Από την άλλη, η Κυβέρνηση γνωρίζει, με τη συμβολή και του Γενικού Εισαγγελέα, πως αν ο ΑΔΜΗΕ, ανεξαρτήτως της έκβασης της σημερινής σύσκεψης, δώσει το Full Notice to Proceed στη Nexans, θα έχουν κλειδώσει και οι δικές του υποχρεώσεις στη Nexans και οι δικές μας. Ενδεχομένως η Κυβέρνηση να θέλει να καθυστερήσει την παραχώρηση του Full Notice to Proceed στην κατασκευάστρια εταιρεία, ώστε να μπορέσει να λάβει απαντήσεις στα θέματα που θα εγείρει σήμερα. Από την άλλη, μια τέτοια επιλογή, ίσως οδηγήσει την άλλη πλευρά σε απόφαση παγώματος ή διακοπής του έργου της διασύνδεσης.

Τι μπορεί να γίνει δεκτό

 – Δύο αιτήματα του ΑΔΜΗΕ θα μπορούσαν να γίνουν -και σήμερα- αποδεκτά: Η χρηματοδότησή του -με κάποιο τρόπο- από το κράτος με 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο, μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2029. Σύνολο, 125 εκατ., ώστε να βελτιωθεί, όπως υποστηρίζει ο επενδυτής, η βιωσιμότητα του έργου και η ελκυστικότητά του σε άλλους επενδυτές και δανειστές. Νοουμένου, όμως, ότι θα διευκρινιστεί πως αν για οποιοδήποτε λόγο το έργο σταματήσει νωρίτερα από τον Δεκέμβριο του 2029, το κράτος θα πληρώσει το ποσό αυτό κατ’ αναλογία των έργων που θα έχουν γίνει και όχι ολόκληρο.

 – Δεκτό θα μπορούσε να γίνει (και σήμερα) το αίτημα του ΑΔΜΗΕ να επεκταθεί στα 17 χρόνια η παραχώρηση προνομιακής απόδοσης κεφαλαίου (κέρδος) του 8.3% για 17 χρόνια, αντί 12 που προβλέπονται σήμερα, καθώς αυτή ήταν η εισήγηση και του συμβούλου που αξιοποίησε η ΡΑΕΚ για την επαναξιολόγηση της βιωσιμότητας του έργου.

Ωστόσο, αν τα δύο αιτήματα του ΑΔΜΗΕ γίνουν δεκτά χωρίς η άλλη πλευρά να ικανοποιήσει τις διευκρινίσεις που ζητά η Κυβέρνηση, τότε δεν θα υπάρχει γυρισμός, καθώς όπως προαναφέραμε ο ΑΔΜΗΕ θα δώσει την τελική του δέσμευση στη Nexans και το έργο θα προχωρήσει με τους όρους που η Κυβέρνηση εκ των υστέρων δεν θεωρεί δίκαιους για τη χώρα.

 – Επιπλέον, δεν γίνεται αποδεκτό από την Κυβέρνηση το αίτημα του ΑΔΜΗΕ να αλλάξει η διατύπωση για την (αδιευκρίνιστου ύψους) αποζημίωση του φορέα υλοποίησης σε περίπτωση διακοπής του έργου χωρίς δική του ευθύνη. Αντίθετα, η Κυβέρνηση (και ο Γενικός Εισαγγελέας) θεωρούν πλέον ότι η συγκεκριμένη διατύπωση στο ρυθμιστικό πλαίσιο (το περιβόητο «ενδέχεται) είναι ανεπαρκέστατη για τα συμφέροντα της χώρας και πρέπει να τροποποιηθεί, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων με τον ΑΔΜΗΕ και τη Nexans, ώστε να μειωθεί σημαντικά το όποιο κόστος των καταναλωτών για ένα έργο που δεν θα δοθεί προς χρήση τους.

Βασικές ανησυχίες του Προέδρου και των συνεργατών του

Αν και δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση για το αποτέλεσμα των προπαρασκευαστικών συσκέψεων που έγιναν τις τελευταίες μέρες για να καθοριστούν οι θέσεις της κυπριακής πλευράς στη σημερινή σύσκεψη, πληροφορίες από διάφορες πλευρές συγκλίνουν στα εξής:

 – Υπό την αιγίδα, τις τελευταίες μέρες, του Γενικού Εισαγγελέα, του βοηθού του και συνεργατών τους, καταβάλλεται μια μεγάλη προσπάθεια να εντοπιστούν πιθανοί κίνδυνοι (οικονομικοί και άλλοι) για το κράτος και τους καταναλωτές, στις ρυθιστικές αποφάσεις που έχουν ήδη ληφθεί από τη ΡΑΕΚ και δεσμεύουν και τις δύο πλευρές.

 – Η Κυβέρνηση θα επιμένει σε αναζήτηση μιας φόρμουλας που θα προστατεύει τους καταναλωτές και την οικονομία, σε περίπτωση που το κόστος για τη διασύνδεση αυξηθεί σοβαρά πέραν του 1.94 δισ. που προϋπολογίστηκε πριν ένα χρόνο. Αν το κόστος του έργου διατηρηθεί στο 1.94 δισ., η επιβάρυνση για τους Κύπριους καταναλωτές σε περίπτωση που η διασύνδεση ολοκληρωθεί αλλά δεν λειτουργήσει (στη χειρότερη περίπτωση δηλαδή), εκτιμάται στα 800 εκατ. Ουδείς όμως εγγυάται ότι το κόστος κατασκευής δεν θα αυξηθεί στο μεσοδιάστημα.

 – Θα επισημανθεί στον ΑΔΜΗΕ και τη Nexans ότι δεν μπορούν να αναληφθούν από την Κυβέρνηση ή τη ΡΑΕΚ δεσμεύσεις για κάλυψη απροσδιόριστου πρόσθετου κόστους από τους καταναλωτές, είτε για το καλώδιο είτε για τους σταθμούς μετατροπής τάσης (από τη Siemens), αν δεν ολοκληρωθούν οι βυθοσκοπήσεις και αν δεν υπάρξει τελικός – δεσμευτικός υπολογισμός του μήκους και του κόστους του καλωδίου. Αλλά και των δύο υποδομών της Siemens σε Κοφίνου και Κορακιά, για τις οποίες δεν έχει καν υπογραφεί συμβόλαιο για συγκεκριμένο κόστος.

 – Θα ζητηθούν διευκρινίσεις ως προς τις οικονομικές υποχρεώσεις του ΑΔΜΗΕ (και κατ’ επέκταση των πελατών του, δηλαδή των καταναλωτών σε Κύπρο και Ελλάδα) έναντι της Nexans, σε περίπτωση που το έργο διακοπεί για λόγους που δεν θα επιβαρύνουν τους επενδυτές. Δεν είναι ξεκάθαρο σε αυτή τη φάση τι μέρος του συμβολαίου του 1.4 δισ. με τη Nexans θα κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές, αναλόγως της φάσης που θα βρίσκεται η κατασκευή-πόντιση του καλωδίου στο χρονικό σημείο που θα προκληθεί ανυπέρβλητο πρόβλημα. Θα πληρωθεί μόνο το τμήμα του καλωδίου που κατασκευάστηκε ή σημαντικά μεγαλύτερη παραγγελία; Όπως ξαναγράψαμε, ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ φέρεται να έχει πει σε μια από τις τηλεδιασκέψεις ότι το ελάχιστο κόστος από διακοπή του έργου λόγω γεωπολιτικού ή άλλου κινδύνου θα είναι 500 εκατ. ευρώ. Τα οποία θα πληρωθούν από τους καταναλωτές κατ’ αναλογία 63% (Κύπρος) και 37% (Ελλάδα).

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης