Τα σχέδια Trump για επιβολή δασμών προκαλούν νέες ανησυχίες
Η μείωση των περιθωρίων διύλισης, η επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης καυσίμων σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και η αβεβαιότητα για τους δασμούς από τη νέα κυβέρνηση Trump, αναμένεται να συνεχίσουν να προκαλούν δυσκολίες στα αμερικανικά διυλιστήρια φέτος, σύμφωνα με αρκετούς αναλυτές.
Σύμφωνα με το Oil Price, μετά από τα ρεκόρ στα περιθώρια διύλισης και τα εκρηκτικά κέρδη το 2022 και τις αρχές του 2023, οι αγορές καυσίμων των ΗΠΑ αλλά και παγκοσμίως άρχισαν να εξομαλύνονται στο β’ εξάμηνο του 2023, με τα περιθώρια διύλισης να αρχίζουν να μειώνονται από τα ιστορικά υψηλά που καταγράφηκαν αμέσως μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Τα περιθώρια μειώθηκαν πέρυσι για τους Αμερικανούς παραγωγούς.
Οι κορυφαίοι στον τομέα της διύλισης, ανέφεραν κέρδη που ξεπέρασαν τις προσδοκίες για το τρίτο τρίμηνο του 2024, ωστόσο τα περιθώρια διύλισης κατέρρευσαν σε χαμηλό πολλών ετών λόγω της αδύναμης ζήτησης καυσίμων και της αυξημένης παγκόσμιας προσφοράς.
Η βιομηχανία διύλισης παρακολουθεί το τέλος του υπερ-κύκλου των τεράστιων κερδών και των ρεκόρ περιθωρίων, ο οποίος ξεκίνησε με την αύξηση της ζήτησης μετά την πανδημία και τις αναταραχές στην προσφορά λόγω του πολέμου και των κυρώσεων.
Το 2024, η αδύναμη κινεζική οικονομία και η κατανάλωση καυσίμων, το κύμα νέας προσθήκης ικανότητας στη Μέση Ανατολή και την Αφρική, καθώς και η απογοητευτική ζήτηση στις ανεπτυγμένες οικονομίες πίεσαν τα περιθώρια διύλισης.
Η απαισιοδοξία συνεχίζεται
Η απαισιοδοξία στη βιομηχανία διύλισης συνεχίστηκε προς το τέλος του περασμένου έτους και την περασμένη εβδομάδα, ο κολοσσός Exxon προειδοποίησε ότι αναμένει χαμηλότερα κέρδη για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 λόγω της πτώσης των περιθωρίων διύλισης.
Η μείωση των περιθωρίων ενδέχεται να συνδυαστεί με τις εμπορικές πολιτικές του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει απειλήσει να επιβάλει δασμούς σε όλες τις εισαγωγές αγαθών από τον Καναδά και το Μεξικό.
Σε περίπτωση δασμών στις εισαγωγές καναδικού και μεξικανικού αργού, τα αμερικανικά διυλιστήρια θα δουν τα κέρδη τους από τη διύλιση να μειώνονται περαιτέρω.
«Τα περιθώρια θα παραμείνουν αδύναμα μέχρι να έχουμε μια σαφή εικόνα σχετικά με την κατεύθυνση της οικονομικής ανάπτυξης και τους δασμούς στον Καναδά», δήλωσε ο Rob Thummel, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στην Tortoise Capital, στο Reuters.
«Θα είναι ένα δύσκολο περιβάλλον μέχρι τότε», πρόσθεσε ο Thummel.
Ωστόσο, η αμερικανική EIA αναμένει ότι η πτώση της ικανότητας διύλισης στις ΗΠΑ θα επιβραδύνει την μείωση των περιθωρίων διύλισης.
Η ικανότητα διύλισης στις ΗΠΑ αναμένεται να μειωθεί κατά 3% φέτος, σύμφωνα με την EIA, με το διυλιστήριο της LyondellBasell στο Χιούστον να κλείνει, και το διυλιστήριο της Phillips 66 στο Λος Άντζελες να έχει προγραμματιστεί να κλείσει μέχρι το τέλος του 2025.
Σύμφωνα με το Oil Price, μετά από τα ρεκόρ στα περιθώρια διύλισης και τα εκρηκτικά κέρδη το 2022 και τις αρχές του 2023, οι αγορές καυσίμων των ΗΠΑ αλλά και παγκοσμίως άρχισαν να εξομαλύνονται στο β’ εξάμηνο του 2023, με τα περιθώρια διύλισης να αρχίζουν να μειώνονται από τα ιστορικά υψηλά που καταγράφηκαν αμέσως μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Τα περιθώρια μειώθηκαν πέρυσι για τους Αμερικανούς παραγωγούς.
Οι κορυφαίοι στον τομέα της διύλισης, ανέφεραν κέρδη που ξεπέρασαν τις προσδοκίες για το τρίτο τρίμηνο του 2024, ωστόσο τα περιθώρια διύλισης κατέρρευσαν σε χαμηλό πολλών ετών λόγω της αδύναμης ζήτησης καυσίμων και της αυξημένης παγκόσμιας προσφοράς.
Η βιομηχανία διύλισης παρακολουθεί το τέλος του υπερ-κύκλου των τεράστιων κερδών και των ρεκόρ περιθωρίων, ο οποίος ξεκίνησε με την αύξηση της ζήτησης μετά την πανδημία και τις αναταραχές στην προσφορά λόγω του πολέμου και των κυρώσεων.
Το 2024, η αδύναμη κινεζική οικονομία και η κατανάλωση καυσίμων, το κύμα νέας προσθήκης ικανότητας στη Μέση Ανατολή και την Αφρική, καθώς και η απογοητευτική ζήτηση στις ανεπτυγμένες οικονομίες πίεσαν τα περιθώρια διύλισης.
Η απαισιοδοξία συνεχίζεται
Η απαισιοδοξία στη βιομηχανία διύλισης συνεχίστηκε προς το τέλος του περασμένου έτους και την περασμένη εβδομάδα, ο κολοσσός Exxon προειδοποίησε ότι αναμένει χαμηλότερα κέρδη για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 λόγω της πτώσης των περιθωρίων διύλισης.
Η μείωση των περιθωρίων ενδέχεται να συνδυαστεί με τις εμπορικές πολιτικές του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει απειλήσει να επιβάλει δασμούς σε όλες τις εισαγωγές αγαθών από τον Καναδά και το Μεξικό.
Σε περίπτωση δασμών στις εισαγωγές καναδικού και μεξικανικού αργού, τα αμερικανικά διυλιστήρια θα δουν τα κέρδη τους από τη διύλιση να μειώνονται περαιτέρω.
«Τα περιθώρια θα παραμείνουν αδύναμα μέχρι να έχουμε μια σαφή εικόνα σχετικά με την κατεύθυνση της οικονομικής ανάπτυξης και τους δασμούς στον Καναδά», δήλωσε ο Rob Thummel, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στην Tortoise Capital, στο Reuters.
«Θα είναι ένα δύσκολο περιβάλλον μέχρι τότε», πρόσθεσε ο Thummel.
Ωστόσο, η αμερικανική EIA αναμένει ότι η πτώση της ικανότητας διύλισης στις ΗΠΑ θα επιβραδύνει την μείωση των περιθωρίων διύλισης.
Η ικανότητα διύλισης στις ΗΠΑ αναμένεται να μειωθεί κατά 3% φέτος, σύμφωνα με την EIA, με το διυλιστήριο της LyondellBasell στο Χιούστον να κλείνει, και το διυλιστήριο της Phillips 66 στο Λος Άντζελες να έχει προγραμματιστεί να κλείσει μέχρι το τέλος του 2025.
www.worldenergynews.gr