Φρένο στην προοπτική εισαγωγής υδρογόνου και βιομεθανίου στα δίκτυα αερίου
Οι πρώτες αντιδράσεις εκφράστηκαν άμεσα, μετά την παρουσίαση του τελευταίου draft του ΕΣΕΚ η οποία είχε γίνει στα μέσα του περασμένου Απριλίου από τον επικεφαλής του ΚΑΠΕ κ. κ. Δημήτριο Καρδοματέα στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), την Επιτροπή ΕΣΕΚ και άλλους ενδιαφερόμενους.
Το νέο ΕΣΕΚ στοχεύει στο περαιτέρω «πρασίνισμα» της ηλεκτροπαραγωγής καθώς εκτός από τη μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ θέτει ως στόχο κατακόρυφη πτώση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, από τις 11,9 TWh (τεραβατώρες) στις 5,6 TWh, αν και διατηρεί σχεδόν σταθερή την ισχύ των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο, όπως και την συνολική κατανάλωση αερίου για όλες τις χρήσεις.
Επίσης, φαίνεται ότι μπαίνει φρένο στην προοπτική εισαγωγής υδρογόνου και βιομεθανίου στα δίκτυα αερίου καθώς θα αυξήσει σημαντικά το κόστος για τους καταναλωτές.
Δεν βγαίνουν οι επενδύσεις
Ήδη σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΔΕΣΦΑ έχει καταθέσει σχόλια στην ειδική Επιτροπή του ΥΠΕΝ αφού με τα νέα δεδομένα οι επενδύσεις που έχουν προγραμματιστεί από τον Διαχειριστή δεν βγαίνουν. Μάλιστα, επανατοποθετήθηκε και προσφάτως καθώς δεν υπήρξε ανταπόκριση από το ενεργειακό επιτελείο και οι χρόνοι στενεύουν, με δεδομένο ότι στα τέλη Μαΐου το σχέδιο ΕΣΕΚ θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, προκειμένου στα τέλη Ιουνίου να έχει αποσταλεί στην Κομισιόν.
Τόσο ο ΔΕΣΦΑ, όσο και η Enaon ζητούν μια πιο ρεαλιστική ενεργειακή μετάβαση, επισημαίνοντας προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ ότι τα μηνύματα που εκπέμπονται είναι αντιφατικά, καθώς από τη μία περιορίζεται το φυσικό αέριο ενώ από την άλλη μεριά προωθούνται νέα δίκτυα αερίου, νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και FSRU.
Είναι αξιοσημείωτο ότι, το ΕΣΕΚ προτείνει έως το τέλος της δεκαετίας οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο να φτάνουν σε ισχύ τα 8 GW, από 7,7 GW που προέβλεπε το προηγούμενο draft που είχε σταλεί για παρατηρήσεις τον Νοέμβριο στην Κομισιόν. Ωστόσο, λόγω της μεγάλης διείσδυσης των ΑΠΕ η συμμετοχή τους θα περιοριστεί σημαντικά.
Έτσι, θα πρέπει να προβλεφθεί άμεσα ένας Μηχανισμός Διαθέσιμης Ισχύος, καθώς οι μονάδες φυσικού αρίου δεν θα είναι οικονομικά βιώσιμες τα επόμενα χρόνια αφού ουσιαστικά θα λειτουργούν ως εφεδρείες για την ευστάθεια του συστήματος το οποίο θα εξυπηρετείται κυρίως από τις στοχαστικές ΑΠΕ.
Άλλωστε, ήδη από την περασμένη εβδομάδα, οι Μηχανισμοί Διαθεσιμότητας Ισχύος, έπειτα από την έγκριση της μεταρρύθμισης της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού (Target Model), αποτελούν ένα νέο «εργαλείο» το οποίο μπορεί να χρησιμοποιήσει και η Ελλάδα.
Οι προβλέψεις του ΕΣΕΚ
Γενικότερα, οι προβλέψεις του ΕΣΕΚ για την εγκατεστημένη ισχύ σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας το 2030 είναι η εξής:
- Φωτοβολταϊκά πάρκα: 13 GW (από 13,4 GW που προέβλεπε το προηγούμενο draft που είχε σταλεί για παρατηρήσεις τον Νοέμβριο στην Κομισιόν)
- Χερσαία αιολικά πάρκα: 9 GW (από 7,6 GW στο προηγούμενο σχέδιο)
- Υπεράκτια αιολικά πάρκα: 1,95 GW (από 1,90 GW στο προηγούμενο)
- Υδροηλεκτρικά έργα: 3,1 GW, όπως και στο προηγούμενο
- Φυσικό Αέριο: 8 GW (από 7,7 GW)
- Λιγνίτης: μηδέν
- Αποθήκευση ενέργειας με μπαταρίες: 3,1 GW (όπως και στο προηγούμενο)
- Αποθήκευση ενέργειας με την τεχνολογία της αντλησιοταμίευσης: 2,036 GW (από 2,2 GW).
Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι, ενώ για το 2030 ο συνολικός στόχος για την αποθήκευση ενέργειας παραμένει σχεδόν ο ίδιος, για την περίοδο που ακολουθεί έως και το 2050 μειώνεται, καθώς αυξάνεται μεν η συμμετοχή της αντλησιοταμίευσης, μειώνεται δε σημαντικά εκείνη των μπαταριών.
Ειδικότερα, όσον αφορά στην ισχύ της αντλησιοταμίευσης από 2,036 GW το 2030 υπερδιπλασιάζεται το 2040 στα 4,9 GW και φτάνει στα 6,4 GW το 2050 (στο προηγούμενο draft η ισχύς παρέμενε στα 2,2 GW για όλη την περίοδο έως το 2050). Όσο για τις μπαταρίες, από 3,1 GW το 2030, αυξάνεται στο 4,2 GW το 2040 (από 8,8 GW στο προηγούμενο σχέδιο) και στα 12 GW το 2050 (από 22,6 GW).
www.worldenergynews.gr