Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

ΕΕ: Οκτώ υποψήφιοι για την δημιουργία κοινής πλατφόρμας αγοράς κρίσιμων ορυκτών (Reuters)

ΕΕ: Οκτώ υποψήφιοι για την δημιουργία κοινής πλατφόρμας αγοράς κρίσιμων ορυκτών (Reuters)

Ο πλειοδότης του διαγωνισμού θα λάβει περίπου 9 εκατ.ευρώ για να δημιουργήσει και να παραδώσει μια πλατφόρμα

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, που σχεδιάζει να αναπτύξει έναν μηχανισμό κοινής αγοράς 9 εκατομμυρίων ευρώ για κρίσιμα ορυκτά και ενέργεια, επιλέγει ανάμεσα σε οκτώ πλειοδότες που διεκδικούν την ανάπτυξη μιας πλατφόρμας, σύμφωνα έγγραφα και πηγές του Reuters.
Το σκεπτικό του μπλοκ για τη συγκέντρωση παραγγελιών αγοράς είναι ότι θα έδινε στους συμμετέχοντες περισσότερη μόχλευση για να επιτύχουν πιο ευνοϊκές συμφωνίες και τιμές για κρίσιμα ορυκτά που είναι απαραίτητα για την πράσινη μετάβαση, όπου το εμπόριο σε αδιαφανείς αγορές συχνά κυριαρχείται από την Κίνα.

Η ΕΕ σκοπεύει να υπογράψει σύμβαση μέχρι το τέλος του έτους και να ξεκινήσει την ανάπτυξη τμημάτων της πλατφόρμας για μεμονωμένα προϊόντα στις αρχές του επόμενου έτους, δήλωσε στο Reuters πηγή της ΕΕ .
Ο νικητής του διαγωνισμού θα λάβει περίπου 9 εκατομμύρια ευρώ για να δημιουργήσει και να παραδώσει μια πλατφόρμα στην ΕΕ, έδειξαν έγγραφα που είδε το Reuters.
Στους οκτώ πλειοδότες περιλαμβάνονται και οι εταιρίες συμβούλων Deloitte και PricewaterhouseCoopers (PwC).
Οι γερμανικές Metalshub και Enmacc υπέβαλαν κοινή προσφορά, δηλώνοντας στο Reuters ότι προτείνουν να χρησιμοποιήσουν τις υπάρχουσες πλατφόρμες συναλλαγών τους για μέταλλα και ενέργεια για το έργο της ΕΕ.

Η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Johanna Bernsel, δήλωσε ότι μια διαδικτυακή διαβούλευση με 66 συμμετέχοντες έδειξε ότι η βιομηχανία υποστηρίζει την πρωτοβουλία.
«Συνολικά, η έρευνα αποκάλυψε ευρεία υποστήριξη για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συγκέντρωσης ζήτησης και αντιστοίχισης για στρατηγικές πρώτες ύλες».

Αξιωματούχοι της ΕΕ σπεύδουν να αναπτύξουν την πρωτοβουλία, ένα βασικό στοιχείο του νόμου της ΕΕ για τις κρίσιμες πρώτες ύλες (CRMA), με εντολή της προέδρου της Κομισιόν Ursula von der Leyen, ανέφερε άλλη πηγή.
"Η επιτακτική ανάγκη προέρχεται από την κορυφή. Η von der Leyen... θέλει οι άνθρωποι να κινούνται γρήγορα", είπε η πηγή.
Ο CRMA, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο, στοχεύει στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και επεξεργασίας κρίσιμων ορυκτών, ενώ παράλληλα θα απογαλακτιστεί η εξάρτηση από την Κίνα.

Τι λέει η βιομηχανία

Ορισμένοι πιθανοί χρήστες, ωστόσο, λένε ότι διαθέτουν ήδη αλυσίδες εφοδιασμού για βασικά μέταλλα, όπως λίθιο και κοβάλτιο για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων.
«Οι μεγαλύτερες εταιρείες που έχουν ήδη δημιουργήσει τις αλυσίδες εφοδιασμού τους για κρίσιμες πρώτες ύλες, όπως πρώτες ύλες μπαταριών, είναι απίθανο να χρησιμοποιήσουν αυτήν την πλατφόρμα», δήλωσε ο Karol Bednarek, σύμβουλος πρώτων υλών στη γερμανική ένωση αυτοκινητοβιομηχανίας VDA.
Ωστόσο, η πλατφόρμα μπορεί να είναι χρήσιμη για την προμήθεια υλικών που είναι πιστοποιημένα ως βιώσιμα ή εξειδικευμένα υλικά όπως το γερμάνιο και το γάλλιο, πρόσθεσε.

Η πρωτοβουλία της ΕΕ είναι θετική, αλλά έχει επίσης πιθανές παγίδες, δήλωσε η Ισπανική Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινήτων.
«Οι προμηθευτές αυτοκινήτων συνήθως προμηθεύονται επεξεργασμένες πρώτες ύλες πολύ συγκεκριμένων ποιοτήτων που απαιτούν πιστοποίηση, γεγονός που καθιστά τη ζήτηση ομαδοποίησης πιο δύσκολη», δήλωσε στο Reuters η Carolina López, επικεφαλής του τμήματος βιωσιμότητας του ομίλου.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος Vincent Yang της ταϊβανέζικης εταιρείας παραγωγής μπαταριών ProLogium Technology Co δήλωσε ότι οι προμηθευτές υλικών καθόδου της έχουν ήδη υπογράψει συμφωνίες προμήθειας με παραγωγούς ορυκτών.
Η ProLogium, στην οποία η Mercedes-Benz είναι επενδυτής, σχεδιάζει να ξεκινήσει ένα γιγα-εργοστάσιο 5,2 δισεκατομμυρίων ευρώ στη Γαλλία το 2027 για την παραγωγή των μπαταριών EV επόμενης γενιάς.
Οποιαδήποτε πλατφόρμα πρέπει να προστατεύει δεδομένα σχετικά με τις ιδιαιτερότητες του τι ζητά ο κάθε αγοραστής, κάτι που θα μπορούσε να αποκαλύψει εμπορικά μυστικά, ανέφεραν ο Yang και άλλες πηγές του κλάδου.

Η ΕΕ έχει στοχεύσει τα κρίσιμα ορυκτά - ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή μετάβαση για τα ηλεκτρικά οχήματα και τις ανεμογεννήτριες - ως βασικό τομέα προς ενίσχυση καθώς το μπλοκ επιδιώκει να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050.
Ωστόσο, ο συνδυασμός 17 κρίσιμων ορυκτών συν φυσικού αερίου και υδρογόνου στην ίδια πλατφόρμα δεν θα λειτουργούσε επειδή οι αγορές είναι πολύ διαφορετικές, ανέφεραν αρκετές πηγές της βιομηχανίας.
Το νέο σύστημα βασίζεται σε μια υπάρχουσα πλατφόρμα κοινής αγοράς φυσικού αερίου, την AggregateEU, η οποία ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης το 2022.
Η ΕΕ λέει ότι ήταν μια επιτυχία, αλλά μια έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου αμφισβήτησε την αποτελεσματικότητα της πλατφόρμας.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης