
Οι εκπομπές σταθερών εγκαταστάσεων που υποχρεούνται να συμμετάσχουν στο πλαίσιο του EU ETS μειώθηκαν κατά 6% σε ετήσια βάση το 2024, σύμφωνα με την προκαταρκτική ανάλυση των δεδομένων της συμβουλευτικής ClearBlue Markets που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Παρασκευή, και δημοσίευσε η Montel.
Oι εκτιμήσεις για τις εκπομπές άνθρακα
Οι εκτιμώμενες εκπομπές του ClearBlue ανήλθαν σε 922,6 εκατομμύρια τόνους από περίπου 10.000 σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής και εργοστάσια που υποχρεώθηκαν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα ανώτατων ορίων και εμπορίας. Ο αριθμός δεν περιελάμβανε τους τομείς της αεροπορίας και της ναυτιλίας και τις εκπομπές στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Αυτό σε σύγκριση με τους 981,93 εκατομμύρια τόνους που παρήχθησαν από το αντίστοιχο δείγμα εκπομπών το 2023.
«Το αποτέλεσμα είναι σύμφωνο με την εκτίμησή μας για μείωση 6,32% σε ετήσια βάση και τις γενικές προσδοκίες της αγοράς», δήλωσε η Goda Aglinskaite, ανώτερη αναλυτής άνθρακα της ClearBlue. «Δεν αναμένουμε μια ισχυρή αντίδραση της αγοράς».
Αρκετοί μεγάλοι σταθμοί εκπομπής ενέργειας από την Πολωνία –όπως το Belchatow με εκπομπές CO2 πάνω από 1 εκατομμύριο τόνους ετησίως– δεν έχουν αναφέρει στοιχεία για το 2024, δήλωσε ο Bernadett Papp στο Pact Capital.
Οι τιμές των συμβολαίων
Το συμβόλαιο αναφοράς EUA της 25ης Δεκεμβρίου εμφανίστηκε τελευταία φορά στα 64,49 ευρώ/τόνο, μειωμένο κατά 1,57 ευρώ την ημέρα στο Ice Endex. Νωρίτερα υποχώρησε στα 64,30 ευρώ/τόνο, το χαμηλότερο από τις 12 Δεκεμβρίου πέρυσι, επεκτείνοντας τις απώλειες από την προηγούμενη συνεδρίαση μετά την ανακοίνωση των δασμών του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ την Τετάρτη.
Οι αναλυτές που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση της Montel αυτή την εβδομάδα ανέμεναν μέση πτώση 6% στις εκπομπές του περασμένου έτους σε εύρος 5-8%.
Οι συνολικές εκπομπές, συμπεριλαμβανομένου του 40% των σταδιακά εισαγόμενων εκπομπών από τη ναυτιλία, παρουσίασαν μείωση 3,49% από έτος σε έτος, ανέφερε η εταιρεία συμβούλων.
Οι εκπομπές από τη ναυτιλία ανήλθαν σε 39,24 εκατ. τόνους. Ωστόσο, το 62% των πλοίων έχασαν την προθεσμία επαλήθευσης εκπομπών, με αποτέλεσμα ένα υποεκτιμημένο ποσοστό, πρόσθεσε ο Aglinskaite.
Από τον ναυτιλιακό τομέα, ο οποίος υπέβαλε έκθεση για πρώτη φορά στο EU ETS, μόνο περίπου 1.000 οντότητες ανέφεραν από τις υποχρεωτικές 2.600, είπε ο Papp.
Οι εκπομπές των αερομεταφορών έφτασαν τους 56,29 εκατομμύρια τόνους πέρυσι, αύξηση σχεδόν 16% σε σχέση με το έτος, σημαντικά υψηλότερη από την προβλεπόμενη αύξηση 5,2%, σύμφωνα με το ClearBlue.
www.worldenergynews.gr